شناسهٔ خبر: 67646723 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

تمهیدات لازم برای تامین خدمات آب زائران اربعین

فاطمه صفری دهکردی

یک مقام مسوول با تاکید بر لزوم آبرسانی به نقاط مرزی بویژه شهرها و روستاهای استان کردستان گفت: آبرسانی به ۵۷۰ روستای این استان در قالب طرح‌های مختلف در حال اجرا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، مسعود علویان صدر در سفر به به استان کردستان و بازدید از پروژه‌های در مدار و در حال ساخت آب و فاضلاب شهرستان‌های دیواندره و مریوان گفت: شرکت مهندسی آبفا کشور و تمامی شر کت‌های آبفا که میزبان زائران در اربعین خواهند بود با اتخاذ تمهیدات لازم تلاش دارند تا بهترین میزبانی را ارائه کنند.

علویان صدر در بازدید از پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهر دیواندره در جریان آخرین وضعیت روند احداث این تصفیه خانه قرار گرفت.

ساخت این تصفیه خانه از سال ۹۵ آغاز شده و با ظرفیت تصفیه ۶ هزار و ۳۴۰ مترمکعب در شبانه روز، برای جمعیت ۴۲ هزار نفر در حال اجراست.

در حال حاضر ابنیه تصفیه خانه ۹۰ درصد و کلاً ۴۵ درصد پیشرفت دارد و برای تکمیل نیاز به ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که در صورت تأمین اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید.

این تصفیه خانه قابلیت ارتقا ظرفیت تصفیه تا ۹۵۱۰ مترمکعب در شبانه روز و جمعیت ۶۳ هزار نفر برای افق طرح را دارد.

با توجه به قرارگیری دیواندره در مسیر کریدور شمال به جنوب، اجرای تصفیه خانه فاضلاب علاوه بر بحث سلامت به لحاظ اجتماعی نیز مهم است.

علویان صدر در ادامه از پروژه در مدار تصفیه خانه آب شرب شهر دیواندره بازدید کرد. این تصفیه خانه با هدف تأمین آب شهر دیواندره و ۷۳ روستای‌مجتمع اوباتو با هزینه ۲,۵۰۰ میلیارد ریال سال گذشته به بهره برداری رسید.

این تصفیه خانه در زمینی به مساحت ۴.۵ هکتار احداث شده و توانایی تصفیه آب به میزان ۲۵۰ لیتر بر ثانیه را دارا است.

تصفیه خانه آب دیواندره با روش فیلتراسیون مستقیم با هدف تأمین آب شرب بلندمدت و سالم به صورت پایدار شهر دیواندره ساخته شده و آب شرب پایدار مورد نیاز ۵۱ هزار نفر را تأمین می‌کند.

رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی آبفای کشور در ادامه و در سفر به شهرستان مریوان از تصفیه خانه آب اضطراری این شهر بازدید کرد.

پروژه تصفیه خانه آب اضطراری شهر مریوان با هدف بهره‌مندی ۴۰ هزار نفر در شرق شهر مریوان از آب شرب تصفیه شده با ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه و با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال سال ۱۴۰۱ وارد مدار بهره برداری شد.
علویان صدر در ادامه از اقدامات آبرسانی و ساماندهی فاضلاب در مرز باشماق مریوان بازدید کرد

این اقدامات شامل حفر و تجهیز دو حلقه چاه - نیرورسانی - اجرای خط انتقال به طول ۱۰ کیلومتر- ساخت مخزن ۵۰۰ مترمکعبی با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و تنش آبی با هدف تأمین آب پایدار زائرین اربعین حسینی و روستای باشماق در حال انجام است.

در بخش فاضلاب نیز ۱۸۰۰ متر لوله گذاری و احداث شبکه در ورودی شهر مریوان و پایانه مرزی باشماق جهت هدایت فاضلاب در حال اجرا است.

دیدار با مدیر پایانه مرزی باشماق، بازدید از ایستگاه پمپاژ نساره و ایستگاه پمپاژ پایاب سد سیازاخ از دیگر برنامه‌های رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی آبفا کشور در دیواندره و مریوان بود.

نظر شما