شناسهٔ خبر: 67646672 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

تحلیلگر اسبق پنتاگون: ناتو توان دفاع از کشورهای اروپایی را ندارد

تحلیلگر اسبق وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که ناتو برای دفاع از کشورهای اروپایی نه آماده است و نه توان لازم را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، کارن کویاتکوفسکی، تحلیلگر اسبق پنتاگون و سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی آمریکا با اشاره به ناتوانی ناتو برای دفاع از کشورهای اروپایی گفت که دلیل این عدم آمادگی آن است که بخش عمده توانمندی‌های دفاعی این ائتلاف در اوکراین تخریب شده است.

کویاتکوفسکی گفت: ناتو قادر به دفاع از کشورهای اروپایی نیست زیرا عمده قوای دفاعی آن به اوکراین ارسال و تاکنون تخریب شده است. اعضای اروپایی ناتو به دلیل نقش برجسته و غالب آمریکا در این ائتلاف نظامی به ویژه جایگاهش در دفاع هسته‌ای، تمایلی برای توسعه توانمندی‌های دفاعی، دیپلماسی یا تجاری‌شان ندارند.

وی با اشاره به اجلاس اخیر ناتو در واشنگتن گفت که این گردهمایی با هدف سود رساندن به دلالان سلاح غربی برگزار شد. وی درباره بیانیه ناتو افزود: این یک سند اداری و سازمانی است که بیشتر برای همدستی هرم تولیدکنندگان سلاح آمریکایی مناسب است تا اینکه دستورالعملی کاربردی برای آینده ناتو باشد. این سند در عین حال، هشداری است برای سایر جهان مبنی بر اینکه این ائتلاف نظامی در جاه‌طلبی قلمرویی خود هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و با سطح فعلی هزینه دفاعی، تهدیدی علیه صلح و ثبات جهانی، تجارت در دریای سیاه و مناطق اقیانوس آرام است.

به گفته کویاتکوفسکی، عمده بخش این بیانیه با هر گونه تمایل دفاعی این ائتلاف تناقض دارد زیرا ناتو هم‌اکنون در جبهه‌ها و مناطق مختلف به‌دنبال جنگ‌های مشخص و اقدامات پیش از شروع جنگ علیه روسیه و چین است.

اعضای ناتو چهارشنبه هفته گذشته بیانیه مشترکی را در پایان اجلاس واشنگتن منتشر کردند که در آن بر تلاش‌های این ائتلاف به منظور منزوی کردن هرچه بیشتر روسیه، تقویت امنیت آن در جبهه شرقی، افزایش کمک امنیتی به اوکراین و «برگشت‌ناپذیر» بودن مسیر پیوستن کی‌یف به ناتو تاکید شده است.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز گفت که طرح جدید توسعه ناتو شامل آمادگی برای بسیج حدود ۳۰۰ هزار نیرو در اتحادیه اروپاست. این بلوک در حال حاضر ۱۵۰ هزار پرسنل نظامی عملیاتی در اختیار دارد.

نظر شما