شناسهٔ خبر: 67646628 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

چالش جدید همسایه غربی ایران/ بحران اقتصادی بر جمعیت این کشور هم سایه افکند

اقتصادنیوز: بحران اقتصادی در چند سال گذشته، موجب شده که مردم ترکیه در مورد به دنیا آوردن فرزندان، نگرانی‌های بسیاری داشته باشند و این مساله موجب شده که کاهش جمعیت به سطحی بی‌سابقه برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، کشور ترکیه به عنوان همسایه غربی ایران، دقیقاً مانند ما 85 میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از کشورهای نسبتاً پرجمعیت دنیا به شمار می‌آید. اما کارشناسان معتقدند که تغییرات منفی در راه است و همین حالا هم اوضاع نگران کننده‌ای وجود دارد. چرا که بحران اقتصادی در چند سال گذشته، موجب شده که مردم ترکیه در مورد به دنیا آوردن فرزندان، نگرانی‌های بسیاری داشته باشند و این مساله موجب شده که کاهش جمعیت به سطحی بی‌سابقه برسد.

موضوع کاهش باروری در ترکیه در حالی موجب افزایش نگرانی شده که رهبران احزاب و جریانات ملی گرای ترک، معتقدند که نزدیک به 4 میلیون نفر جمعیت پناهجوی سوری ساکن ترکیه با ضریب رشد جمعیتی 6 برابر شهروندان ترک، نویدبخش آینده‌ای سخت برای چند استان مهم ترکیه خواهد بود. البته همین حالا هم در مرکز استان حاتای و چند شهر دیگر، شمار سوری‌ها از شهروندان ترک بیشتر است و این موضوع جریان راست افراطی ترکیه را نگران کرده است.

خبر مرتبط
چرا غول خودروساز چینی، ترکیه را بیش از ایران دوست دارد؟

اقتصادنیوز: بی‌وای دی، غول خودروسازی چین به ترکیه همراه با سرمایه‌گذاری کلان برای تولید خودروهای برقی این پرسش را مطرح می‌کند که چرا شرکت یاد شده به بازار خودروی ایران ورود نمی‌کند؟

اردوغان شعار خود را کنار گذاشت

یکی از عادات همیشگی اردوغان در دو دهه اخیر، شرکت در مراسم عقد و عروسی فرزندان همکاران خود در دولت، حزب و پارلمان بوده است. او بلا استثنا به هر عروسی و عقدی که دعوت می‌شد، از عروس و داماد می‌خواست که حتماً دست کم سه فرزند به دنیا بیاورند. اما حالا چند سالی است که حتی بزرگ کردن یک نوزاد در ترکیه برای میلیون‌ها خانوار ترکیه دشوار شده و اردوغان نیز شعار خود را کنار نهاده است. 

پروفسور دکتر مهمت علی اریورت متخصص مطالعات جمعیت شناسی در دانشگاه حاجت تپه استانبول، از صاحب نظرانی است که در مورد سیاست‌های جمعیتی کشورش به شدت نگران است.

اریورت در گفتگو با رسانه‌های ترکیه گفته است: «پیش بینی‌های ما نشان می‌دهد که ما در یک مسیر جمعیتی نگران‌کننده قرار داریم و بیم آن می‌رود که در سال 2100 میلادی، کل جمعیت ترکیه زیر 50 میلیون نفر باشد».

خبر مرتبط
ستاره تیم ملی والیبال ایران به فنرباغچه ترکیه پیوست

اقتصادنیوز: میثم صالحی بازیکن ملی پوش والیبال به فنرباغچه ترکیه پیوست.

استاد دانشگاه حاجت تپه استانبول در ادامه گفته است: «ما اعداد و ارقام روشنی در دست داریم و می‌توانیم بر اساس آنها، ولادت و وفات سالیان آتی را نیز پیش بینی کنیم. این اعداد به ما نشان داده که کاهش نرخ باروری در ترکیه در سطح بی‌سابقه‌ای است. جداول جمعیتی به ما می‌گوید: با نزدیک شدن به دهه 2040 میلادی، جمعیت ترکیه به 88 میلیون نفر برسد، سپس در دهه 2070 به زیر 70 میلیون نفر و در سال 2100 به 50 میلیون نفر خواهد رسید».

اریورت هشدار داده که در حال حاضر، ترکیه با کمترین میزان افزایش جمعیت در تاریخ 101 ساله جمهوری مواجه شده است. در سال 2023 میلادی به عنوان یکصدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه، کل افزایش جمعیت این کشور در حد 93 هزار نفر بود که به عنوان پایین‌ترین رکورد افزایش جمعیت یک قرن، قلمداد شده است. در حال حاضر نرخ زاد و ولد در ترکیه به 1.51 کودک کاهش یافته و این رقم در صد سال گذشته، سابقه نداشته است. 

نرخ تورم بخش مسکن و مواد غذایی در ترکیه در دو سال گذشته از 135 رصد فراتر رفته است. قیمت مواد غذایی به شدت بالا رفته و ده‌ها هزار خانوار، در حال ترک شهرهای گرانقیمتی همچون استانبول و آنکارا هستند.

هزینه ماهیانه پوشک نوزادان در ترکیه به رقمی بین 550 تا 700 لیره و هر قوطی شیرخشک 400 گرمی نیز بین 300 تا 400 لیره فروخته می‌شود. این در حالی است که میلیون‌ها شهروند ترکیه، با درآمد ماهانه 17 هزار و 200 لیره به سختی روزگار خود را سپری می‌کنند. 

کاهش سهمناک جمعیت در 3 کلانشهر ترکیه


استانبول، آنکارا و ازمیر، به عنوان سه کلانشهر مهم و گرانقیمت ترکیه شناخته می‌شوند. استانبول، قلب تجاری، تولیدی و فرهنگی ترکیه است. آنکارا به عنوان پایتخت سیاسی و یک شهر گرانقیمت، جلوه و اهمیت خاصی دارد و ازمیر نیز یک شهر صنعتی و بندرگاهی گرانقیمت است.

تحقیقات نشان داده که در هر سه شهر، نرخ زاد و ولد به شدت کاهش یافته و به 1.2 فرزند رسیده است. البته بیش از 55 استان دیگر ترکیه نیز از این 3 استان پیروی می‌کند و پیش‌بینی می‌شود این روند نزولی در مسیر فعلی ادامه یابد. 

جمعیت ترک

گزارش مطالعات تطبیقی دانشگاه حاجت تپه استانبول نشان داده که ترکیه حتی در مقایسه با دو کشور اروپایی مهم همچون اسپانیا و ایتالیا، باز هم زاد و ولد کمتری دارد.

شمار جمعیت زیر 15 سال در ترکیه، روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد و ترکیه با این چهار معضل مهم روبرو خواهد شد:
1.تامین نیروی کار به عنوان یکی از مهمترین مزیت‌های فعلی اقتصاد ترکیه، دشوار و ناممکن خواهد شد.
2.تامین نیرو برای ارتش پرجمعیت ترکیه سخت‌تر خواهد شد. 
3. همین حالا هم در عرض 5 سال جمعیتی معادل 2 میلیون نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان ترکیه ترک تحصیل کرده‌اند و در نتیجه، می‌توان پیشبینی کرد که بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه، تقاضای جدیدی برای تحصیل نخواهند داشت. 
4.با افزایش تعداد سالمندان و بازنشستگان، هم سیستم تامین اجتماعی و هم سیستم درمان و سلامت، با مشکلات مهمی روبرو خواهد شد.

گزارش‌ها نشان داده که با ادامه روند فعلی، جمعیت در سن کار در ترکیه تا سال 2075 میلادی به زیر 60 درصد خواهد رسید و سال 2100 به 50 درصد کاهش خواهد یافت. اگر چه نرخ زاد و ولد در همه کشورهای توسعه یافته در طول زمان به سطوح پایینی رسیده، اما این تغییر در ترکیه به سرعت اتفاق افتاده است.

از دیگر سو، دلیل کاهش جمعیت در ترکیه، بحران اقتصادی است و نه تغییر رویکردهای فرهنگی و تربیتی.

محققین دانشگاهی به دولت اردوغان پیشنهاد داده‌اند که به منظور تشویق بالا بردن نرخ زاد و ولد، مرخصی زایمان برای کارمندان و کارگران زن به یک سال برسد و پرداخت هزینه عائله‌مندی در فیش حقوق ماهیانه نیروهای دولتی دوبرابر شود.

 

نظر شما