شناسهٔ خبر: 67646581 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

در این استان‌های کشور نرخ مشارکت اقتصادی کاهش یافته است

روزنامه اعتماد از کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در کشور خبر داده است.

صاحب‌خبر -
در این استان‌های کشور نرخ مشارکت اقتصادی کاهش یافته است
کد خبر: 667072
|
۱۴۰۳/۰۴/۲۳ ۱۰:۰۰:۰۲

روزنامه اعتماد از کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در کشور خبر داده است. 

به گزارش اعتماد، در بخش‌هایی از این مطلب می‌خوانید:

 

آمارهای تازه نشان می‌دهد نرخ مشارکت اقتصادی در بهار امسال، حتی در 14 استان نسبت به یک سال گذشته کاهش هم پیدا کرده است. این اتفاق در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، اصفهان، ایلام، خراسان رضوی، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، گیلان، لرستان، مازندران، هرمزگان، همدان و یزد رخ داده و در این استان‌ها طی یک سال، نرخ مشارکت افت کرده است.

ارقام منتشرشده توسط مرکز آمار از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد میانگین نرخ مشارکت در این دوره ۱۹ ساله، ۴۲.۵ درصد بوده است. به‌عبارت‌دیگر طی سال‌های موردبررسی به‌طور میانگین از هر ۱۰ ایرانی فقط ۴ نفر تمایل به کار کردن داشته‌ و به جست‌وجوی شغل پرداخته یا مشغول به کار بوده‌اند.

رخ مشارکت اقتصادی پایین نشان‌دهنده آن است که درصد قابل‌توجهی از جمعیت در سنین فعالیت در بازار کار حضور ندارند و درواقع از زمره جمعیت فعال کشور خارج هستند و این مساله به معنی عدم توانایی در مدیریت صحیح و اصولی منابع انسانی، به‌کارگیری آن و نیز نابسامانی شرایط اقتصادی است.

کاهش مشارکت اقتصادی در کوتاه‌مدت، درآمد سرانه را کاهش داده و در بلندمدت، صندوق‌های بازنشستگی و نظام تامین اجتماعی را متضرر می‌کند چراکه این افراد در سن کار از فعالیت اقتصادی امتناع کرده ولی از سن ۶۵ سال به بالا باید خدمات اجتماعی دریافت کنند که بازنشستگی پیش از موعد محسوب می‌شود که درنهایت به ضرر صندوق‌ها خواهد شد.

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما