شناسهٔ خبر: 67645956 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

چراغ سبز سازمان بورس به تجدید ارزیابی خودروسازان

محمدحسین سیف اللهی مقدم

یک مقام مسوول در نهاد ناظر بازار سرمایه اعلام کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار در زمینه افزایش سرمایه ایران‌ خودرو و سایپا از محل تجدید ارزیابی دارایی ها محدودیتی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر وحید روشن قلب مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس در خصوص آخرین وضعیت افزایش سرمایه شرکت‌های ایران خودرو و سایپا می‌گوید: در صورت صدور مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، طرح افزایش سرمایه ایران‌خودرو و سایپا از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نگاهی به وضع فعلی خودروسازان

طبق آخرین اطلاعات مالی افشا شده صورت‌های مالی خودروسازان (برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲) زیان انباشته تلفیقی ۳ شرکت بزرگ ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. در حال حاضر زیان انباشته تلفیقی گروه ایران‌خودرو ۱۳۱ هزار میلیارد تومان و زیان انباشته سایپا ۳۹ هزار میلیارد تومان است. رقم زیان انباشته سایپا در مقایسه با سال ۱۴۰۰، معادل ۵۹ درصد رشد داشته، پارس‌خودرو نیز در همین دوره با رشد ۹۲ درصدی زیان انباشته‌اش مواجه شده و در این زمینه از ۲ خودروساز دیگر سبقت گرفته است.

این آمار موجبات نگرانی کارشناسان را به همراه داشته است. چنان‌که به گفته امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، یکی از مواردی که باید دولت چهاردهم، فوری به آن رسیدگی کند، وضعیت ایران‌خودرو و سایپا است. کاکایی تاکید دارد: این دو شرکت در شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت قرار دارند که درصورت تداوم این وضع با کمبود نقدینگی مواجه می‌شوند. اشاره کاکایی به افزایش رقم زیان انباشته خودروسازان، تحت تأثیر اعمال سیاست قیمت‌گذاری دستوری و حتی فروش دستوری از طریق سامانه فروش یکپارچه است.

قانون چه می‌گوید؟

طبق مفاد ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی و حمایت از کالای ایرانی، انجام افزایش سرمایه شرکت‌ها، از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، هر پنج سال یک بار امکان‌پذیر است اما گفته شده، در صورت تأیید درخواست ۲ شرکت بزرگ خودروساز برای انجام این افزایش سرمایه، در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، امکان بررسی درخواست‌ها فراهم می‌شود. ایران خودرو اعلام کرده، با حمایت وزارت صنعت، در بهار امسال درخواست خود را برای انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، به شورای سران قوا ارائه کرده است. علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو پیش‌تر گفته بود: مکاتبات متعددی با سران قوا، وزیر صمت و وزیر اقتصاد برای انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی صورت گرفته است.

ولی اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تأیید این موضوع می‌گوید: ۲ شرکت بزرگ خودروساز از سران قوا درخواست کرده‌اند که اجازه انجام تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه، زودتر از پایان مهلت پنج ساله، به آن‌ها داده شود تا بتوانند از مزایای مالیاتی آن استفاده کنند.

قرار بود درخواست خودروسازان در نشست چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ شورای هماهنگی سران قوا بررسی و مجوز افزایش سرمایه صادر شود اما در پی شهادت سید ابراهیم رییسی، رئیس جمهور فقید و اشتغال بدنه اجرایی دولت به برگزاری انتخابات پرشکوه، تصمیم‌گیری در این باره به زمان استقرار رئیس جمهور جدید موکول شد.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره می‌گوید: با توجه به جلسات مقدماتی برگزار شده مقرر شده تا مجوز تجدید ارزیابی دارایی این دو شرکت در بازه زمانی کمتر از پنج سال ضمن حفظ مشوق‌های مالیاتی آن در دستور کار شورای اقتصادی سران قوا قرار گیرد. اما با توجه به شرایط کشور پس از شهادت رئیس جمهوری و هیأت همراه ایشان، این جلسه به تعویق افتاد ولی در اولین جلسه سران قوا تصمیمات قطعی در این زمینه اتخاذ خواهد شد. متعاقب این تصمیم، سازمان بورس نیز مجوزهای لازم را صادر خواهد کرد.

براساس این گزارش، شواهد موجود نشان می‌دهد سران قوا طی ماه‌های آینده نظر خود را در مورد این درخواست اعلام خواهد کرد.

نظر شما