شناسهٔ خبر: 67645066 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

به دلیل مشکلات کپسول؛

۲ فضانورد استارلاینر در فضا گرفتار شدند

شیوا سعیدی قوی اندام

نخستین فضانوردانی که با کپسول استارلاینر بویینگ به مدار زمین سفر کردند، اکنون بیش از یک ماه است که در ایستگاه فضایی بین المللی اقامت دارند و هنوز تاریخ بازگشت آنها به زمین مشخص نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، استارلاینر در ۵ژوئن ۲۰۲۴ میلادی همراه بوچ ویلمور و سونی ویلیامز برای اقامتی یک هفته ای به ایستگاه فضایی بین المللی سفر کرد. این کپسول دچار نشتی هلیوم و مشکلات پیشرانش طی سفر شد و مهندسان همچنان مشغول بررسی دلایل این رویدادها هستند و همین امر نشان می دهد استارلاینر هنوز برای جدا شدن از ایستگاه فضایی بین المللی آماده نشده است.

استیو استیچ مدیر برنامه سرنشین دار ناسا طی یک کنفرانس خبری اعلام کرد: ما از روی زمین مشغول بررسی تمام داده ها هستیم تا درباره بازگشت کپسول به زمین تصمیم بگیریم.

با این وجود ناسا، بویینگ و دو فضانورد که با استارلاینر به مدار زمین رفتند همچنان به این کپسول اطمینان دارند.

ویلمور و ویلیامز پس از رسیدن به ایستگاه فضایی بین المللی با خدمه ماموریت اکسپدیشن ۷۱ یکپارچه شدند و اکنون به طور غیر رسمی خدمه «اکسپدیشن ۷۱+» خوانده می شوند.

ویلمور و ویلیامز وظایفی روزانه برای نگهداری ایستگاه فضایی بین المللی و انجام آزمایش های علمی برعهده گرفته اند و همچنین آنها توانسته اند چند وظیفه عقب افتاده مربوط به ایستگاه فضایی بین المللی را انجام دهند. این دو طی ماموریت خود همچنین به کنترل سیستم های متعدد استارلاینر پرداختند و با اختلالاتی روبرو شدند که هم اکنون تحت بررسی مهندسان بویینگ روی زمین است تا دلایل آنها مشخص شود.

نظر شما