شناسهٔ خبر: 67644722 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

سریال های ترکیه / تسخیر قلب ها و گسترش توریسم

یک از این گردشگران «رییا تواوانِن» فنلاندی است. این طرفدار پر و پا قرص سریال‌های تلویزیونی ترکی به همراه مادرش از فنلاند به استانبول سفر کرده است تا قلمرو سریال‌های محبوب خود را از نزدیک بکاود.

صاحب‌خبر -

 محبوبیت جهانی سریال‌های ترکی، ترکیه را به یکی از صادرکنندگان پیشرو سریال‌های تلویزیونی تبدیل کرده و وجهه بین‌المللی این کشور را تا حد زیادی تقویت کرده است. به لطف این سریال‌ها، میلیون‌ها بیننده و گردشگر در سراسر جهان به سفر به ترکیه ترغیب شده‌اند.

به گزارش عصرایران به نقل از یورونیوز، گردشگران در زیر آفتاب سوزان در شهرک‌های سینمایی از قلعه‌های دوران عثمانی و بیزانس دیدن می‌کنند، با بازیگران که لباس‌های دوران عثمانی به تن دارند سلفی می‌گیرند و نمایش‌های هیجان انگیز بدلکاری با اسب را در استانبول تماشا می‌کنند.

یک از این گردشگران «رییا تواوانِن» فنلاندی است. این طرفدار پر و پا قرص سریال‌های تلویزیونی ترکی به همراه مادرش از فنلاند به استانبول سفر کرده است تا قلمرو سریال‌های محبوب خود را از نزدیک بکاود.

آن سوی دنیا نیز در آرژانتین، راکل گرکو، معلم مدرسه بازنشسته ۶۶ ساله، قسمتی از یک کمدی رمانتیک ترکی را تماشا می‌کند. یادگارهای سفر او به استانبول در سراسر اتاق دیده می‌شود. او در سفر خود به ترکیه از مکان‌هایی دیدار کرده است که به دلیل سال‌ها تماشای سریال‌های ترکی برای او آشنا بودند.

محبوبیت جهانی سریال‌های ترکی، ترکیه را به یکی از صادرکنندگان پیشرو سریال‌های تلویزیونی تبدیل کرده و وجهه بین‌المللی این کشور را تا حد زیادی تقویت کرده است. به لطف این سریال‌ها، میلیون‌ها بیننده و گردشگر در سراسر جهان به سفر به ترکیه و بازدید از مکان‌های تاریخی و فرهنگی این کشور تشویق شده‌اند.

کارشناسان می‌گویند موفقیت این صنعت رشد آن را دوچندان کرده است و گسترش آن را به بازارهای جدید پررنگ‌تر کرده است. آنها همچنین معتقدند محبوبیت این برنامه‌های تلویزیونی قدرت نرم ترکیه را در مقیاس جهانی به شدت افزایش می‌دهد.

طبق گفته شرکت تحقیقاتی «پاروت آنالیتیکز»، بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، تقاضای جهانی برای سریال‌های ترکی ۱۸۴ درصد افزایش یافته است.


    امپراتوری سریال‌های تلویزیونی ترکیه از عربستان تا شیلی

 

ایزت پینتو، مدیر عامل آژانس بین‌المللی‌ای که عهده‌دار توزیع سریال‌های ترکی در بازار جهانی است، می‌گوید: «ما هر شب بیش از ۴۰۰ میلیون بیننده در سراسر جهان داریم. قدرت نرمی که ما با سریال‌های ترکی ایجاد می‌کنیم حتی با آنچه در سیاست می‌توان انجام داد قابل مقایسه نیست.»

اگرچه «دلی یورک» نخستین سریال ترکی بود که در سال ۲۰۰۱ به قزاقستان صادر شد، اما سریال عاشقانه «نور» در سال ۲۰۰۵ بود که باعث شد سریال‌های ترکیه شهرت جهانی پیدا کنند. «هزار و یک شب» یک سریال عاشقانه دیگر تولید ۲۰۰۶، که بر اساس کتاب «هزار و یک شب» اما در ترکیه کنونی رخ می‌دهد، در بالکان محبوبیت زیادی پیدا کرد.

«قرن باشکوه» بر پایه زندگی و دوران سلطنت سلطان سلیمان عثمانی، راه را برای سریال‌های تاریخی باز کرد.

ترکیه که زمانی واردکننده تله‌نوولاهای آمریکای لاتین بود، اکنون سریال‌های خود را به این منطقه نیز صادر می‌کند. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در سال ۲۰۱۸ از شهرک ساخت سریال تاریخی «رستاخیز: ارطغرول» بازدید کرد و بر جذابیت سریال‌های ترکی در در میان مردم کشورش تأکید کرد.

طبق گزارش «پاروت آنالیتیکز»، «رستاخیز: ارطغرول» در ماه می ۲۰۲۰، با تقاضایی بیش از ۶۸ برابر میانگین نمایش در سراسر جهان، چهارمین سریال پر تماشاگر دنیا شد.

دکتر دنیز گورگن آتالای، استادیار فیلم و تلویزیون در دانشگاه «باهچه شهیر» استانبول، می‌گوید که این صنعت در سال ۲۰۲۳ یک میلیارد دلار از طریق صادرات به خارج از کشور در‌آمد کسب کرد و نقش موثری بر گردشگری، به ویژه در استانبول دارد.

نظر شما