شناسهٔ خبر: 67644636 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در پردیس میکروالکترونیک و فوتونیک ایران چه می گذرد؛

ساخت IC و چیپ های کوچک مقیاس توسط متخصصان ایرانی

مهتاب چابوک

مدیر اجرایی توسعه نوآوری پردیس میکروالکترونیک و فوتونیک ایران گفت: در این پردیس زیرساخت های ساخت یکسری حسگر، IC و چیپ هایی که در حد مقیاس کوچک هستند در اختیار تیم ها قرار داده می شود.

صاحب‌خبر -

حمید مهدی در گفتگو با خبرنگار مهر به راه اندازی پردیس میکروالکترونیک اشاره و اظهار کرد: در این پردیس زیر ساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری که نیاز است یک IC، چیپ و یا یک حسگر تولید شود را در اختیار تیم‌های فناور، شرکت‌های دانش بنیان، اساتید و دانشجویان قرار می‌دهیم.

تولید و ساخت حسگرها، ICها و چیپ هایی در حد مقیاس کوچک در پردیس میکروالکترونیک

وی ادامه داد: در این پردیس زیرساخت‌های ساخت یکسری حسگرها، IC ها و چیپ هایی که در حد مقیاس کوچک هستند، در اختیار تیم‌ها قرار داده می‌شود.

به گفته مدیر اجرایی توسعه نوآوری پردیس میکروالکترونیک و فوتونیک ایران ایجاد زیر ساخت تولید سخت افزاری IC ها از یک سال قبل در پردیس آغاز شده است و این طرح در حال راه اندازی است. عمده ترین قسمتی که مورد نیاز کشور است فب‌های سخت افزاری است که ما می‌خواهیم در اختیار تیم‌ها قرار دهیم.

راه اندازی فب های تحقیقاتی در حوزه میکروالکترونیک تا پایان سال برای نخستین بار در کشور

وی ضمن اعلام اینکه در حال راه اندازی یکسری فب‌های تحقیقاتی هستیم که تا انتهای سال راه اندازی خواهد شد، خاطرنشان کرد: تاکنون چنین زیرساختی در این حوزه در کشور نداشته ایم و اجرای این پروژه برای نخستین بار است.

راه اندازی خط تولید حسگرهای بیمارستانی و خانگی تا پایان شهریور

مهدی با بیان این مطلب که تجهیزات پردیس به طول کامل خریداری شده است و خط تولید شماره یک (تولید حسگرها) تا انتهای شهریور راه اندازی خواهد شد، تصریح کرد: این خط تولید برای ساخت یکسری حسگرهای حوزه بیمارستانی و خانگی است.

مدیر اجرایی توسعه نوآوری پردیس میکروالکترونیک و فوتونیک ایران ادامه داد: در حوزه هوش مصنوعی به هر حال نیاز به حسگر وجود دارد که بخش نرم افزاری آن از سوی تیم‌ها و محققان طراحی می‌شود ولی در بخش تولید سخت افزاری به کشورهایی چون چین، تایوان، هندوستان ارسال می‌شود چون زیر ساخت‌ها و امکانات آن در کشور وجود ندارد.

وی افزود: بخش تحقیقات حسگرها در سطح منطقه وجود دارد مثلاً عربستان زیر ساخت‌های آموزشی و تحقیقاتی دارد ولی در منطقه غرب آسیا کشورهایی چون دوبی، عربستان و قطر به شدت به دنبال واردات خط تولید هستند.

وی ضمن اشاره به اینکه خط تولید حسگرها به شدت «های تک» است، گفت: یک بخش ازهای تک بودن تولید این ابزارها، نیروی انسانی است به گونه‌ای که کشوری مانند چین با این وسعت اگر بخواهیم تکنولوژی این حوزه را از این کشور وارد کنیم، اعلام می‌کند که نیروی انسانی لازم را ندارد. چالش اصلی ما در ایران در این حوزه منابع انسانی است چرا که دانشگاه‌های کشور ما این حوزه را ساپورت نکرده اند به جز دانشگاه‌های تهران و شریف و علم و صنعت رشته سخت افزار میکروالکترونیک را در دانشگاه دیگری نداشتیم.

وی رشته سخت افزار میکروالکترونیک را ادامه رشته مهندسی برق عنوان کرد و یادآور شد: از این رو ما برای یکی از خطوط تولیدمان نیروی انسانی می‌خواستیم، در کشور شاید یک دهم نیروی مورد نیاز را توانستیم شناسایی کنیم. ما در کشور افراد متخصصی با قابلیت عملیاتی نداریم از این رو ناچار شدیم هزینه‌ای را اختصاص دهیم تا برای افراد شناسایی شده، دوره‌های آموزشی را برگزار کنیم تا بتوانند وارد صنعت شوند.

حتی آمریکا هم در توسعه سخت افزار میکروالکترونیک مشکل دارد

مدیر اجرایی توسعه نوآوری پردیس میکروالکترونیک و فوتونیک ایران در ادامه تصریح کرد: این مشکل تنها چالش ایران نیست و حتی کشوری مانند آمریکا نیز برای توسعه سخت افزار میکروالکترونیک مشکل نیروی انسانی دارد. چون این رشته به قدری های تک است که هر فردی آمادگی ورود به این رشته را ندارد.

مهدی ضمن بیان این مطلب که در همین رابطه در حال رایزنی با سایر نهادهای معتبر هستیم تا سرفصل دروس این رشته را از دانشگاه‌هایی چون تهران و شریف دریافت کنیم، اظهار کرد: بنا داریم با همکاری وزارت علوم این سرفصل‌ها را در اختیار سایر دانشگاه‌ها قرار دهیم و هر کسی این دروس را پاس کرد، در آزمون‌های ما شرکت می‌کند و در صورت تأیید، جذب پردیس خواهد شد.

نیاز به ۴۰۰ نیروی متخصص حوزه میکروالکترونیک تا دو سال آینده / در حال حاضر تنها ۱۰ نیرو داریم

وی با تاکید بر اینکه این برنامه هنوز عملیاتی نشده است، بیان کرد: تا دو سال آینده به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نیروی متخصص نیاز داریم و تاکنون تنها ۱۰ نفر از نیروی متخصص را توانستیم جذب کنیم.

مدیر اجرایی توسعه نوآوری پردیس میکروالکترونیک و فوتونیک ایران ضمن اشاره به اینکه‌های تک بودن میکروالکترونیک موجب شده است که این رشته تنها به صورت نظری ارائه می‌شود و نیاز به جایی دارد که زیر ساخت‌های آن موجود باشد، افزود: نیاز است که برای آموزش نیروی‌های متخصص، دانشجویان به سایر کشورها اعزام شوند که در این زمینه پیش بینی‌های لازم صورت گرفته است.

اعزام نیرو به کشورهای اروپایی و جنوب شرق آسیا برای آموزش در حوزه سخت افزار میکروالکترونیک

به گفته فعال حوزه میکروالکترونیک برای آموزش نیروهای متخصص در حوزه سخت افزار میکروالکترونیک، وزارت علوم افرادی را به صورت بورسیه اعزام می‌کند و ما نیز به طور مجزا افرادی برای آموزش در خارج از کشور اعزام کرده ایم. این اعزام‌ها به کشورهای اروپایی، جنوب شرق آسیا بوده است.

مهدی با بیان اینکه این اعزام‌ها به صورت دوره‌های دو ماهه انجام می‌شود و افراد در فرایند خط تولید قرار می‌گیرند و آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند، افزود: در حوزه اعزام نیروی انسانی، مشکلی نداریم اما مساله اصلی در این مسیر تأمین منابع مالی است.

چالش تأمین سرمایه برای راه اندازی خط تولید سخت افزار میکروالکترونیک

وی ادامه داد: تأمین سرمایه برای خط تولید سخت افزار میکروالکترونیک یکی دیگر از چالش‌های ما در این حوزه است مثلاً کشور هند خط تولید ۶۵ نانو را با هزینه‌ای بالغ بر ۳ میلیارد دلار راه اندازی کرده است و اگر در شرایط تحریم بخواهیم خط تولید راه اندازی کنیم به سرمایه گذاری کلانی نیاز داریم.

بزرگ‌ترین بازار مصرفی میکروالکترونیک مربوط به چین است

مدیر اجرایی توسعه نوآوری پردیس میکروالکترونیک و فوتونیک ایران اظهار کرد: میکروالکترونیک در دنیا جز صنایع تحریمی است و حتی کشور چین نیز تحریم شده ولی بزرگترین بازار مصرفی میکروالکترونیک مربوط به چین با سهم ۵۰ درصدی و بعد از آن آمریکا با ۳۰ درصد و مابقی برای سایر کشورها است و در چنین شرایطی چین در این حوزه جز کشورهای تحریمی است. در این شرایط ما توانستیم تجهیزات خط تولید را واردات کنیم ولی در این حوزه نمی‌توانیم زمان را از دست بدهیم و نیاز است که مدام از لبه دانش این حوزه حرکت شود چرا که میکروالکترونیک در دنیا دائماً در حال توسعه است و اگر بخواهیم در این حوزه تعلل کنیم ممکن است خط تولیدی که امروز راه اندازی کردیم، در سال آینده کارایی نداشته باشد.

صنعت میکروالکترونیک یک صنعت پول خور است

به گفته مهدی، صنعت میکرو الکترونیک یک صنعت پول خور بوده و هزینه بر است، تصریح کرد: به همین دلیل تأمین سرمایه این صنعت، از سوی بخش خصوصی میسر نیست و در دنیا نیز تا بخش خصوصی اطمینان به پایداری این صنعت نداشته باشد وارد نمی‌شود از این رو صددرصد دنیا سرمایه گذاری ها از سوی حاکمیت انجام می‌شود. به طور مثال در کشورهای هند و چین دولت‌ها در حال تزریق سرمایه به این صنعت هستند.

ماندگاری چندین متخصص دانشگاه شریف در کشور

وی با تاکید بر اینکه به جز پردیس میکروالکترونیک و فوتونیک ایران، هیچ گونه زیرساخت سخت افزاری و نرم افزاری در ایران نداریم، خاطرنشان کرد: چندین نفر از متخصصان دانشگاه شریف با گرنتی که از سوی آمریکا برای ایده خود دریافت کرده بودند می‌خواستند مهاجرت کنند که ما با سرمایه گذاری که برای آنها انجام دادیم در کشور ماندگار شدند.

مدیر اجرایی پردیس میکروالکترونیک و فوتونیک ایران میزان سرمایه گذاری برای ایده این دانشجویان در این پردیس را ۶ و نیم میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اکوسیستم ایران در این حوزه بیشتر در حوزه دیجیتال است که ارزان است ولی وقتی بخواهیم وارد سخت افزار شویم، سرمایه گذاری‌های کلان ریسک پذیری نیاز داریم.

به گفته فعال حوزه میکروالکترونیک این پردیس خصوصی بوده ولی اعتبارات آن ملی است و ما برای تنها اجرای یک ایده ۶.۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری کردیم. برای سرمایه گذاری در این پردیس می‌توان از حمایت‌های قانونی چون اعتبار مالیاتی و تعرفه واردات موبایل بهره مند شد. ما به دنبال همکاری با بخش‌های خصوصی و بین المللی برای سرمایه گذاری هستیم ولی اجرای این طرح‌ها در کشور دشوار است.

جذب ۸ تیم در پردیس میکروالکترونیک / ساخت و تولید حسگرهای خودرو و خانگی تا پایان سال

مدیر اجرایی پردیس میکروالکترونیک و فوتونیک ضمن اعلام اینکه تاکنون ۸ تیم در این پردیس جذب شده است و اگر ایده‌های آنها تکمیل شود، گردش مالی زیادی را برای کشور ایجاد می‌کنند، گفت: تا انتهای سال جاری این تیم‌ها به تولید محصول می رسند که این محصولات در حوزه‌های حسگرهای پزشکی، تجهیزات خانگی و حسگرهای خودرو است و تقاضا محور تولید شده اند.

وی ادامه داد: شرط ما این است که تیمی که وارد این پردیس می‌شود یا با هزینه‌های شخص خودش فعالیت کند و یا با ایده ما به صورت شراکتی فعال شود. پروژه‌های فب های میکروالکترونیک دنیا محرومانه و ورود به آنها ممنوع است دلیل آن هم دانش پایه بودن این حوزه است و در حال حاضر شاهد جنگ میان چین و آمریکا و تایوان در این حوزه هستیم.

مهدی از برگزاری دوره‌های رایگان در این پردیس خبر داد و گفت: این دوره‌ها در قالب بوت کمپ‌ها در تابستان امسال در محل پردیس برگزار خواهد شد. در همین زمینه با انتشار فراخوانی از متقاضیان درخواست کردیم که فارغ از نوع مدرک دریافتی، فردی که بتواند در ارزیابی‌های ما پذیرش شود وارد این دوره‌ها شود.

تربیت نیرو برای تأمین تکنسین خط تولید سخت افزار میکروالکترونیک

وی در ادامه بیان کرد: تربیت نیروی‌های این دوره برای تأمین تکنسین خط تولید سخت افزار میکروالکترونیک صورت می‌گیرد. در مجموع نیاز به ۱۵۰ نفر تکنسین داریم که با برگزاری این دوره‌ها انتخاب خواهیم کرد.

مهدی افزود: متقاضیان می‌توانند رزومه‌های خود را برای ما ارسال کنند و بعد از تأیید وارد دوره‌های آموزشی می‌شوند. در این دوره‌های آموزشی اساتید، آموزش‌های عملی را ارائه می‌دهند. این اساتید به شرکت کنندگان در این دوره‌ها آموزش می‌دهند که اگر ویفری وارد خط تولید می‌شود، یک IC چگونه برش و بسته می‌شود و تبدیل به ICمی شود.

نظر شما