شناسهٔ خبر: 67644600 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با گران‌فروشان بازار میوه برخورد تعزیراتی می‌شود

فاطمه امیر احمدی

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی از ورود بازرسان به میادین عمده میوه و تره‌بار برای مقابله با تخلفات خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، رصد میدانی و هفتگی بازار میوه و صیفی‌جات نشان می‌دهد قیمت انواع محصولات با وجود فراوانی بالا بوده و با افزایش عرضه پس از گذشت روزهای نخست نوبرانه تغییری در کاهش نرخ‌ها شاهد نیستیم. پیدا کردن برخی میوه‌ها هر کیلو گرم کمتر از ۵۰ هزار تومان به سختی و کیفیت بسیار پایین است. این وضعیت در بازار سبزی و صیفی‌جات هم صادق است. به عنوان مثال هویج سال گذشته نیمه اول و دوم سال بین ۹.۸۰۰ تا ۱۲ هزار تومان متغیر بود و نرخ آن در سال جاری در ۴ ماهه نخست سال بین ۱۸ تا ۲۸ هزار تومان در نوسان است.

در همین راستا مسعود امرالهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در بازدید شبانه از میدان بزرگ میوه و تره‌بار پایتخت گفت: پیرو مصوبات کارگروه ساماندهی سازمان میادین و بازار میوه و تره‌بار تهران بزرگ بر پایه شکایات مردمی از عرضه میوه با قیمت بالا در سطح خرده‌فروشی، صدور فاکتور در میادین به خریداران الزامی است.

وی در این بازرسی شبانه که سازمان‌های مختلف نظارتی حضور داشتند، تاکید کرد: صدور فاکتور توسط عمده‌فروشان با قید نوع و درجه کیفی محصول به خریداران خرد الزام قانونی دارد و با کسانی که از این قانون سر باز زنند برخورد تعزیراتی می‌شود.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: قانون ساماندهی چندی پیش به میزبانی وزارت جهاد کشاورزی و با حضور سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، اتحادیه مربوطه، اتاق اصناف و سازمان میادین میوه و تره‌بار، به تصویب کارگروه ساماندهی رسید و با جدیت اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: امروز در سطح میادین شاهد تخلف گران‌فروشی هستیم و یکی از دلایل آن عدم صدور فاکتور یا فاکتور بدون مشخصات نام و نوع کیفیت کالای فروخته شده است.

امرالهی قیمت خرده‌فروشی و سطح شهر میوه را تا سقف ۳۰ درصد بالای قیمت فاکتور قانونی دانست و عرضه فراتر از نرخ اعلام شده را تخلف گران‌فروشی و مستوجب اعمال قانون دانست.

اقلام مورد نیاز هیأت‌های عزاداری تأمین است

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی همچنین از تهیه اقلام مورد نیاز هیأت‌های عزاداری حسینی خبر داد و گفت: بسته‌بندی‌های مختلفی از گوشت قرمز منجمد، گوشت مرغ، شکر و برنج مورد نیاز هیأت‌ها در سراسر کشور تأمین شده است.

وی در مورد نحوه دریافت این اقلام اظهار کرد: موارد تعیین شده، توسط سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها به هیأت‌های متقاضی مورد تأیید سازمان تبلیغات اسلامی تحویل داده می‌شود.

امرالهی در پایان از تأمین ۸ هزار تن انواع گوشت، برنج و شکر در استان تهران برای تحویل به هیأت‌های متقاضی در روزهای پیش رو خبر داد.

نظر شما