شناسهٔ خبر: 67644020 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

بازدید رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از بافت تاریخی اصفهان

راضیه حسینی

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و هیأت همراه در برنامه سفرهای استانی از آثارباستانی و بافت تاریخی شهر اصفهان بازدید و در نشست‌های مشترک مسائل و ظرفیت‌های فرهنگی این شهر را بررسی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش میراث‌آریا، مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مهدی رازانی رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی، مهناز اشرفی رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی-فرهنگی و نوروز رجبی مشاور رئیس پژوهشگاه از بافت تاریخی اصفهان بازدید کردند.

در جلسه مشترک پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، شهرداری اصفهان، سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، توجه به بافت تاریخی شهر و پرهیز از هرگونه تخریب و آسیب به لایه‌های فرهنگی و تاریخی آن (مطابق قوانین مصوب و  ابلاغ شده) مورد تأکید و تأیید قرار گرفت. برهمین اساس توافقنامه‌ای مهم برای فعالیت‌های باستان‌شناسی شهری در شهر اصفهان که آغازگر و پیشاهنگ برنامه جامع فعالیت‌های باستان‌شناسی شهری در کشور شده است، مورد توافق قرار گرفت که این مهم نوید شرایط تازه برای بافت‌های تاریخی و شهری کشور است و ضرورت دارد جریان میراث‌ دوستی مدیران شهری اصفهان به سایر شهرهای تاریخی کشور کشانده شود.

طی بازدید از بافت تاریخی شهر اصفهان، مراحل انجام کاوش اضطراری کمرزرین به همراه سرپرست و اعضای تیم کاوش کمرزرین، کارشناسان اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان که با حمایت بی‌مانند و ارزشمند شهرداری اصفهان، سازمان نوسازی و بهسازی، با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان و دانشگاه هنر اصفهان آغاز و مرحله دوم آن در حال انجام است مورد بازدید قرار گرفت و مقرر شد یافته‌های و شواهد معماری این کاوش مورد حفاظت، معرفی و ساماندهی قرار گرفته تا بعنوان یک جاذبه مهم گردشگری در شهر مورد بهره برداری  و از خطر تاراج و تخریب به دور ماند.

در ادامه از پروژه ۱۸ و ۱۹ میدان عتیق شهر اصفهان بازدید میدانی صورت گرفت و مقرر شد با مجوز و حمایت فنی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به‌همراه اداره کل استان و پشتیبانی مالی سازمان بهسازی شهرداری اصفهان بزودی کاوش اضطراری در این ۲ محدوده آغاز شود تا شواهد فرهنگی و تاریخی تأیید کننده ادامه برنامه باشد.

همچنین تپه اشرف و محوطه آتشگاه با حضور علیرضا جعفری زند مورد بازدید قرار گرفت. در بازدید از عمارت چهل ستون و مسجد جامع اصفهان نیز شرایط ارزیابی و تصمیماتی در خصوص آن اتخاذ شد.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و هیأت همراه در آخرین برنامه سفر در نشست «خیال کمرزرین» که با حمایت شهرداری اصفهان، سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان، همکاری دانشگاه هنر اصفهان، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار شد، شرکت کردند.

انتهای پیام/

نظر شما