شناسهٔ خبر: 67643992 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

متخصصان از انزوای علمی بیرون آیند و نگذارند که ایران و جهان ایرانی به بیراهه و گمراهی رود

راضیه حسینی

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان‌اینکه متخصصان حوزه باستان‌شناسی، تاریخ، ایران‌شناسی و ... باید قدری از انزوای علمی خودشان بیرون بیایند و به جهان ایرانی نیز بیندیشند، گفت: متخصان امروز نه تنها در مقابل مردم و جامعه بلکه در مقابل مدیران سیاسی کشور نیز مسئول‌اند و نباید اجازه دهند که ایران و جهان ایرانی به بیراهه و گمراهی برود.

صاحب‌خبر -

به گزارش میراث آریا، مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ۲۱ تیرماه ۱۴۰۳ در همایش ملی «جهانی ایرانی:ماد و هخامنشی» گفت: این روزها خیلی نگران جهان ایرانی هستیم، با مرور تاریخ درمیابیم که چه اندازه این جهان ایرانی مورد هجمه قرار گرفته و همچنان محکم ایستاده است. منتها آدمی دلش آنجا به درد می‌آید که برخی از این هجمه‌ها از سمت فرزندان ایران است که همچون مور و ملخ به جان آن افتاده‌اند.

او با انتقاد از اینکه ما چرا به این اندازه خام و از سواد و آگاهی میراثی به‌دور هستیم، افزود: شاید متخصصان حوزه باستان‌شناسی، تاریخ، ایران‌شناسی و ...  باید قدری از انزوای علمی خودشان بیرون بیایند و به جهان ایرانی نیز بیندیشند. ما در قبال جامعه‌مان مسئولیم و جامعه تا نخواهد و به این درک از آگاهی نرسیده باشد نمی‌تواند از میراث نیاکانش حفاظت کند.

ده‌پهلوان در پاسخ به این پرسشها که جهان ایرانی کجاست و چیست ؟ و در چه زمانی و با چه نگاهی ما باید به آن بیندیشیم؟ اظهار کرد: جهان ایرانی به مثابه یک روح از چین تا مدیترانه است. در برخی مواقع از این سوی میز می‌افتیم و گاهی از آنطرف؛ گاهی متعصبانه از این موضوع صحبت می‌کنیم و گاهی به سادگی از آن عبور می‌کنیم.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: امروز هر چه بیشتر به نشست‌هایی نیاز داریم که پژوهشگران بتوانند درآن گرد هم بنشینند و بحث‌ها و جدل‌های عالمانه داشته باشند تا  ما نخست تکلیف خود را در مورد جهان ایرانی و موضوعاتی از این قبیل بدانیم و آن را در جامعه‌مان نهادیه سازیم، در آن صورت می‌توانیم جامعه را با جمع بندی‌های عالمانه‌ در حوزه بحث‌های علمی و فرهنگی جهان ایرانی همراه کنیم. جهان ایرانی تنها ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی نیست، جهان ایرانی دوره سلوکی، آمدن اعراب مسلمان، قاجار، پهلوی و ورود فرنگی ها را نیز شامل می‌شود و اینکه جهان ایرانی در مواجهه با این عوامل چه واکنشی داشته است.

این باستان‌شناس، در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه ما باید جهان ایرانی را ببینیم و آسیب‌شناسی کنیم تصریح‌ کرد: در دانشگاه‌های نسل چهارم و پنجم نوع نگاه به پژوهش متفاوت شده و جامعه در این دانشگاه‌ها مسئله‌ای بسیار جدی و رکن اصلی آن مسئولیت اجتماعی است به این معنی که متخصصان برای جامعه چه اندازه زمان گذاشته‌اند؟ پرسشی که همواره باید از خویش بپرسیم.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری بیان کرد: این که امروز فرزندان این وطن در سودای پول و مادیات تیشه به ریشه ایرانشان می‌زنند نشان از گونه‌ای جهل فرهنگی است.

ده‌پهلوان در پایان گفت: متخصان امروز نه تنها در مقابل مردم و جامعه بلکه در مقابل مدیران سیاسی کشور نیز مسئول هستند و نباید اجازه دهند که ایران و جهان ایرانی به بیراهه و گمراهی برود و امیدوارم بتوان با بحث‌های عالمانه و روشن کردن مسیرهای درست برای مدیران سیاسی جهان ایرانی را به سمت صلح و همبستگی برد.  

انتهای پیام/

نظر شما