شناسهٔ خبر: 67643320 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کنعانی مقدم در گفت‌وگو با مهر؛

احزاب در مسیر تشکیل دولت جدید سهم‌خواهی نکنند

دبیرکل حزب سبز ایران گفت: احزاب نباید در مسیر تشکیل دولت سهم‌خواهی کنند یا چوب لایه چرخ بگذارند.

صاحب‌خبر -

حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر برگزاری انتخابات زود هنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را تجربه‌ای خوب ارزیابی کرد و گفت: بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در فرصت ۵۰ روزه باید رئیس جمهور جدید را تعیین می‌کردیم، اکثر احزاب و تشکل‌های سیاسی در مرخصی سالانه به سر می‌بردند که بعد از شهادت آیت الله رئیسی عملاً در یک شوک سیاسی قرار گرفتند و به نظرم هنوز از آن شوک خارج نشده‌اند.

وی سقوط بالگرد رئیس جمهور و شهادت او و همراهانش را اتفاق ناگهانی خواند و افزود: این اتفاق بسیاری از محاسبات احزاب برای انتخابات دوره بعدی ریاست جمهوری را بر هم زد همینطور آرایش سیاسی را تحت تأثیر خود قرار داد؛ اما احزاب توانستند در مسیر ایجاد فضایی رقابتی و ایجاد شور و شوق انتخاباتی مؤثر عمل کنند.

دبیرکل حزب سبز ایران از فعالیت احزاب در انتخابات اخیر ریاست جمهوری به عنوان تعقل حزبی یاد کرد و گفت: در این انتخابات صف‌بندی احزاب کاملاً مشخص و شفاف بود. به طور کامل از ابتدای فعالیتشان در انتخابات مشخص می‌کردند با صدور بیانیه خود که از چه کسی حمایت می‌کنند و و در جبهه کدام یک از جناح‌های سیاسی فعال هستند. اگر برخی از احزاب در مرحله اول انتخابات به تصمیم نرسیده بودند در مرحله دوم عملاً به یک تصمیم سیاسی برای حمایت از یکی از نامزدها رسیدند.

کنعانی مقدم در رابطه با شیوه عملکرد احزاب در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: در این دوره احزاب کمتر به تخریب یکدیگر پرداختند و اخلاق مداری را رعایت کردند. البته شاهد بودیم گاهی نامزدها در مناظره‌ها و فعالیت‌های رقابتی خود برخی از مسائل را مطرح کردند اما به نظرم احزاب در این دوره رغبتی به تخریب رقبای خود نداشتند. گرچه در درون جریان انقلاب رقابتی شکل گرفته بود و گاهی تخریب اتفاق افتاد، در عین حال رقابت در درون جریان اصلاحات وجود نداشت چرا که آنها یک نامزد بیشتر نداشتند و تمام تمرکز خود را برای رأی آوردن آقای پزشکیان به کار گرفتند و همه با هم متحد و منسجم شدند.

وی که در شورای مرکزی خانه احزاب حضور دارد در رابطه با نقشی که احزاب می‌توانند در تشکیل کابینه جدید ایفا کنند، گفت: دو روز قبل جلسه‌ای با حضور احزاب مستقل، اصولگرا و اصلاح‌طلب داشتیم و توصیه ما این بود که همه به تشکیل دولت آقای پزشکیان کمک کنیم تا بتواند به وعده‌های خود عمل کند و در عین حال نقد خود را مشفقانه و آگاهانه ارائه می‌دهیم. اما نباید احزاب در این مسیر سهم خواهی کنند و یا چوب لای چرخ دولت بگذارند. باید احزاب تلاش کنند با نیروهایی که در مجلس دارند که در تعیین وزرای آینده نقش مهمی خواهند داشت؛ سعی کنیم تا آن تیمی که آقای پزشکان می‌تواند با او کار بکند را تأیید کنند.

عضو هیئت رئیسه خانه احزاب با اشاره به اینکه خطوط قرمزی خواه ناخواه در تعیین کابینه وجود دارند، ادامه داد: این امید را داریم که قبل از معرفی وزرا، آنهایی که صلاحیت لازم را ندارند در معرض رأی اعتماد مجلس قرار نگیرند؛ آقای پزشکیان گزینه‌های جایگزینی برای این موارد داشته باشد. تا در حداقل زمان ممکن و با کمترین سخت‌گیری دولت مستقر شود. ما تلاش می‌کنیم در موضوع انتقال قدرت از دولت شهید آیت الله رئیسی به دولت چهاردهم در اسرع وقت این اتفاق رخ دهد و مانعی بر سر مسائل اجرایی کشور پیش نیاید و مردم دچار مشکل نشوند.

کنعانی مقدم به وجود بسیاری از فعالان حزبی در ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان اشاره کرد و در رابطه با تشکیل دولت با رایزنی فعالان حزبی بیان کرد: رایزنی‌ها در حال انجام است اما من معتقدم یک هسته سخت در مجموعه آقای پزشکیان وجود دارد که آنها آرایش سیاسی وزرا را تعیین خواهند کرد و به عبارتی این هسته سخت همان دولت در سایه است که در کنار رئیس جمهور منتخب حضور دارد و شامل افرادی نظیر آقایان روحانی، جهانگیری، ظریف و بسیاری دیگر از افرادی که در دولت آقای روحانی حضور داشتند، در این مجموعه حضور دارند که به نظر من در تعیین وزرا بسیار مؤثر هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود چنین هسته سختی در کنار رئیس جمهور منتخب‌، احزاب می‌توانند به ایفای نقش خود در تعیین دولت جدید بپردازند، گفت: احزاب گزینه‌ها و پیشنهادهای خود را به رئیس جمهور منتخب برای وزارتخانه‌های مختلف اعلام می‌کنند و به طور قطع هر وزیری باید برنامه داشته باشد تا بتواند از مجلس رأی اعتماد اخذ کند. احزاب می‌توانند در برنامه‌ریزی و ارائه برنامه جامع به آقای پزشکان کمک کنند.

نظر شما