شناسهٔ خبر: 67643171 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با غلامعلی دهقان

کشور در وضعیت گل و بلبل تحویل پزشکیان نمی‌شود

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: باید قاعده بازی را پذیرفت که در یک رقابت آقای جلیلی نتیجه را به آقای پزشکیان واگذار کرد؛ همان طور که در 3 تیرماه 1384 جریان اصلاحات و اعتدال بازی را به آقای احمدی نژاد اصولگرا واگذار کرد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 نامه نیوز - بعد از 2 هفته رقابت سیاسی فشرده، حالا هر دو جناح سیاسی مشغول تحلیل و استدلال هستند که پزشکیان و دولتش قرار است در چه شرایطی سکان امور اجرایی کشور را به دست بگیرند. حامیان جلیلی طوری تصویر می کنند که گویی کشور در قله های پیشرفت به سر می برد و با آمدن پزشکیان یکباره اوضاع یک قرن به عقب بر می گردد؛ در مقابل منتقدان وضع موجود طوری وضعیت حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را توصیف می کنند که مردم نباید انتظار معجزه داشته باشند.

غلامعلی دهقان در گفت‌وگو با نامه نیوز درباره وضعیت کشور در آستانه تغییر دولت گفت: 46 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد. برخلاف پروپگاندای رسانه های غربی، جمهوری اسلامی هم اکنون از استحکام درونی خوبی برخوردار است که این به حاکمیت این جناح و آن جناح بستگی ندارد.

وی افزود: ژئوپلتیک ایران به گونه ای است که اگر حاکمیتی مستقل از دولت های غربی بتواند با تکیه بر هویت بومی و ملی خود حرکتی را به جلو براند، قطعا این پتانسیل وجود دارد که به عنوان یکی از قطب های سیاسی منطقه غرب آسیا به حساب آید. در شهادت سیدابراهیم رئیسی شاهد بودیم بخشی از حوزه تمدنی ایران از هند تا مدیترانه اعلام عزای عمومی کردند که این منطقه قریب 25 درصد جمعیت جهان را شامل می شود. معتقدم اگر این حادثه برای یک رئیس جمهور اصلاح طلب نیز رخ می داد ما شاهد این همدردی بودیم.

این فعال سیاسی یادآور شد: تحت تأثیر فضای تبلیغاتی رسانه های بیگانه و فضای هیجانی ایام انتخابات نباید دچار خودفریبی بشویم و جایگاه خودمان را در جهان فراموش کنیم. کشور از زیرساخت های خوب به ویژه در حوزه فرهنگی برخوردار است بنابراین توانسته حامیان بسیار خوبی را در منطقه غرب آسیا داشته باشد.

وی با اشاره به تغییر دولت در 9 مردادماه ادامه داد: وقتی مدیریت امور اجرایی کشور از یک دولت به دولت دیگر منتقل شده، همه در تلاش بوده تا یک هدف را دنبال کنند؛ این واقعیت نباید در تحلیلها فراموش شود. تحریم امر مثبتی برای اقتصاد کشور نیست؛ البته تحریم می تواند مثبت باشد اما به شرط آنکه تبعات تحریم به عدالت بین همه تقسیم شود؛ نه آنکه تحریم برای برخی نعمت باشد اما برای مردم نغمت. البته برای رفع تحریم ها باید به این نکته توجه داشت که عزت ما نباید زیر سئوال برود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: بعید است کسی از سیاستمداران جمهوری اسلامی بخواهد با نفی عزت ملی ما تحریم ها برداشت شوند. در ابتدای دهه 90 شاهد بودیم با راهبرد نرمش قهرمانانه، دولت احمدی نژاد قدم هایی را برای لغو تحریم در قالب مذاکره با آمریکایی ها در عمان برداشت و در ادامه دولت آقای روحانی آن سیاست را ادامه داد و موفق هم شد. اوضاع اقتصادی در سال های 94 و 95 به ثبات رسید، قیمت ارز تثبیت شد و مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال 96، شش میلیون رأی بیشتر به حسن روحانی دادند.

وی با بیان اینکه مردم با رفع تحریم موافق‌اند، افزود: بازی در قالب برجام را کسی جز ترامپ بر هم نزد. اگر منصفانه قضاوت کنیم دولت آقای رئیسی نیز تلاش کرد تا با افزایش یارانه ها، کاهش سوءاستفاده از اختلاف قیمت ارز ترجیحی و آزاد و تکمیل زیرساخت ها کارهای مهمی انجام دهد اما هم اکنون که در حال سخن گفتن از انتقال دولت هستیم، شاهد ناترازی انرژی به ویژه در تأمین برق هستیم. قطعا ما در موضوع بنزین نیز مشکلاتی را همچون سال گذشته داریم.

دهقان گفت: برخلاف آنچه دوستان کیهان می گویند قرار نیست کشوری در وضعیت گل و بلبل تحویل آقای پزشکیان شود. دولت چهاردهم نیز تمام تلاش خود را همچون دولت های گذشته انجام خواهد داد اما دوستان اصولگرا توجه کنند نباید در دام احساسات و هیجانات و تندروی های کودکانه برخی ها بیفتند. تندروها امروز بگونه ای موضع می گیرند که گویی اتفاق بزرگی رخ داده که آقای جلیلی رئیس جمهور نشده است. بالاخره باید قاعده بازی را پذیرفت که در یک رقابت آقای جلیلی نتیجه را به آقای پزشکیان واگذار کرد؛ همان طور که در 3 تیرماه 1384 جریان اصلاحات و اعتدال بازی را به آقای احمدی نژاد اصولگرا واگذار کرد.

نظر شما