شناسهٔ خبر: 67643126 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

با دستور دیوان عالی کشور برای تکمیل تحقیقات

پرونده قتل مهرجویی و همسرش به دادسرا برگشت / «احتمال وجود شخص یا چاقویی دیگر ...»

پرونده با ایرادات مهم و اساسی روبه‌رو است و دادگاه کیفری استان البرز تا به حال به این ایرادات توجهی نشان نداده و به گفته وکیل اولیای دم مهرجویی و همسرش، دادگاه برای صدور رای بسیار شتابزده عمل کرده است.

صاحب‌خبر -

روزنامه اعتماد نوشت: چندماه از جنایت علیه کارگردان سرشناس ایرانی؛ داریوش مهرجویی و همسر او وحیده محمدی‌فر می‌گذرد. پرونده متهمان به قتل این زوج هنری درحالی در جلسات دادگاه رسیدگی شده که با ابهامات زیادی روبه‌رو بوده است.

حالا طبق اطلاعات رسیده به «اعتماد»؛ دیوان عالی کشور ایرادات وکیل خانواده مهرجویی را پذیرفته و با اعلام نقص تحقیقات، دستور تکمیل تحقیق درخصوص ایرادات مطروحه را صادر کرده و پرونده مجددا جهت رفع این ایرادات به دادسرای فردیس ارجاع شده است. ایراداتی که «احتمال وجود شخص یا چاقوی دیگر را متصور است»...

28 دی ماه ۱۴۰۲ دومین و آخرین جلسه دادگاه چهار متهم پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش بود. طبق اعلام ضابطان و مراجع قضایی؛ کریم (متهم ردیف اول)، میر ویس (متهم ردیف دوم) و داوود و اسکندر (متهمان ردیف سوم و چهارم) این پرونده هستند.

با وجود اینکه کریم از سوی دادگاه متهم ردیف اول پرونده معرفی شده، اما مشرق در گفت‌وگویی که با چهار متهم این پرونده داشته در مورد آنها نوشته: «کریم، طراح قتل داریوش مهرجویی و همسرش است و میر ویس، قاتل مرحوم مهرجویی.» اینها درحالی است که کریم، متهم ردیف اول بارها چه در مواجهه حضوری با وکیل اولیای دم و چه در دادگاه منکر قتل شده و اظهار داشته همان چیزی را گفته که پلیس از او خواسته است.

اخبار مربوط به پرونده قتل مهرجویی و همسرش با تناقضاتی روبه‌رو بود و اکثر رسانه‌ها هر چه شنیده را منتشر می‌کردند تا جایی که وکیل اولیای دم طی مصاحبه‌ای با «اعتماد» ادعای مطرح شده از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر طلب ۳۰ میلیون تومانی به عنوان انگیزه متهمان را کذب محض دانست.

درنهایت نیز با وجود تمام تناقضات و ابهامات پس از تشکیل جلسات دادگاه مبنی بر رسیدگی به این پرونده؛ متهم ردیف اول به اتهام قتل عمدی مهرجویی و محمدی‌فر به قصاص نفس و در رابطه با دیگر جرایم به حبس، شلاق و دیه محکوم شد. در رای صادره،متهمان ردیف دوم و سوم نیز به اتهام جرایمی نظیر شروع به قتل و سرقت مجموعا هر یک به ۳۶ سال حبس تعزیری، شلاق و دیه محکوم شدند. همچنین متهم ردیف چهارم به جهت ارتکاب جرایمی نظیر معاونت در شروع به قتل و سرقت به هشت سال حبس تعزیری محکوم شد.

با این وجود پرونده با ایرادات مهم و اساسی روبه‌رو است و دادگاه کیفری استان البرز تا به حال به این ایرادات توجهی نشان نداده و به گفته وکیل اولیای دم مهرجویی و همسرش، دادگاه برای صدور رای بسیار شتابزده عمل کرده است. هر چند دیوان عالی کشور دستور تکمیل تحقیقات را صادر کرده، اما باید دید در تکمیل تحقیقات، دادگاه کیفری فردیس اقدامات لازم را در این راستا انجام می‌دهد یا اینکه باز به ایرادات پرونده که توسط وکیل اولیای دم مطرح شده، بی‌توجه خواهد بود.

نگاهی به برخی ایرادات پرونده

«اعتماد» با تاکید بر ایرادات پرونده در شماره ۵۶۸۵ گزارشی با عنوان «رازهای ناگشوده قتل مهرجویی و همسرش» منتشر و در مصاحبه با «مانوش منوچهری» وکیل اولیای دم خانواده به برخی ایرادات پرداخته است. از جمله این ایرادات؛

۱) شهرک محل زندگی مرحوم مهرجویی دارای در ورود و نگهبانی و مجهز به دوربین مداربسته بوده، اما این دوربین‌ها بررسی نشده و اگر هم شده در پرونده موجود نیست.

۲) آلات قتاله در نزدیکی محل کار یکی از متهمان با راهنمایی خود متهم کشف شده که یکی از آنها خونی و دیگری پاک بوده و در آزمایشات صورت گرفته در پلیس آگاهی فراجا و اداره پزشکی قانونی، خون مرحوم مهرجویی بر هیچ یک از آنها ملاحظه نشده است و تنها خون خانم محمدی‌فر بر آن باقی مانده که طبق نظریه همان ادارات احتمال وجود چاقوی دیگری متصور است.

۳) اختفای آلت قتاله خونی در زیر خاک درحالی است که دستکش‌های پلاستیکی که متهمان اظهار کردند در دست داشتند به گفته خود ایشان سوزانده و معلوم نیست چرا آلت قتاله معدوم نشده است.

۴) بنا بر اظهارات متهمان تنها سه نفر از ایشان دستکش به دست داشته و یک نفر از آنها که اتفاقا بنا به گفته خودش با قصد قتل به دلیل کدورت پیشین به خانه مهرجویی‌ها آمده، دستکش در دست نداشته است.

۵) آنچه توجه مونا مهرجویی را از همان لحظه ورود به قتلگاه پدر و مادرش جلب کرده، لباس بر تن پدر بوده که لباسی رسمی بوده و جز در مواقعی که مجبور بوده بر تن نمی‌کرده، چه برسد به خانه خودش در شامگاه.

۶) عدم واکنش کارگران مستقر در کانکس مجاور محل زندگی مهرجویی که پس از انجام تحقیقات، گفته بودند در ساعت بین 9 و 10 شب خواب بوده و چیزی متوجه نشده‌اند.

۷) بنا بر محتویات پرونده، اپلیکشن‌های تلگرام و واتس‌آپ و اینستاگرام خانم محمدی‌فر به‌رغم استفاده از آن تا ساعات پایانی زندگی‌اش و ارسال پیام به مونا یا دوستان دیگرش، بلافاصله پس از وقوع جنایت پاک شده که حتی بخشی از پیام‌های مونا در آستانه ورود به ویلا نیز دریافت نشده که با وجود کشف گوشی تلفن به همراه آلت قتاله، بررسی‌های کافی جهت بازگرداندن این اپلیکیشن‌ها و بررسی اطلاعات آن انجام نشده است.

۸) دزدی جاروبرقی یا طلب 30 میلیون تومانی، هیچ یک منطبق با پرونده نیست و در مورد انگیزه متهمان برای جنایت کذب محض است.

۹) شتابزدگی در صدور رای و...

شروع تشکیل پرونده

وحیده محمدی‌فر، همسر داریوش مهرجویی یک هفته قبل از این جنایت در صفحه اینستاگرامی خود پستی منتشر کرد که در آن از تهدید فردی ناشناس با چاقو و سرقت از خانه‌شان خبر داده بود. پس از انتشار این پست «اعتماد» با او مصاحبه‌ای انجام داد. او در این مصاحبه گفته بود: «۹ ماه اروپا بودیم و تازه برگشتیم. ما اصلا با کسی رفت و آمدی نداریم، اما قبلا باغبانی داشتیم که از ما سرقت کرد. بعدا متوجه شدیم که هم باغبان ما بوده و هم باغبان همسایه کناری ما. او را تحویل پلیس دادیم، اما همسایه کناری ما باغبان را بخشید و او آزاد شد.

باتوجه به اینکه برادر او دزد و همدستش بود به ما اطلاع دادند که باید او را پیدا کنیم و تحویل پلیس بدهیم. برادر باغبان ما در این شهرک کار می‌کند چرا باید خیلی راحت برای خودش آزاد باشد؟ ما اینجا از دست این افراد خیلی مصیبت کشیدیم، اما در مورد سنتور و یک‌سری وسایلی که فقط یک هنرمند ارزش آن را می‌تواند درک کند، باید گفت که به سرقت رفته و سرقت هم کار خودی بوده است. البته وکیل‌مان آقای سروری پیگیر آن است، اما قرار شده ما به طرف نگوییم تا از او بازجویی کنند.»

دو روز بعد از صحبت‌های محمدی‌فر در ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۲ مهرجویی و همسرش در ویلای شخصی‌شان به قتل می‌رسند. رییس پلیس آگاهی فراجا در این باره اعلام کرد که این حادثه حدود ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه از سوی دختر مرحوم به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع داده می‌شود. پلیس پس از حضور در صحنه جرم پی می‌برد که مقتولان با ضربات چاقو به قتل رسیدند.

پلیس مدعی بود بعد از درگیری اولیه مرحوم مهرجویی روی زمین می‌افتد و همسر مهرجویی نیز از هال به سمت اتاق خواب فرار می‌کند و آنجا توسط قاتل یا قاتلان به قتل می‌رسد. آن شب دختر مرحوم در خانه حضور نداشته و حوالی ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه از خانه خارج و به یک گالری رفته، اما وقتی به خانه بازگشته با صحنه جنایت روبه‌رو شده است. یک هفته بعد از این حادثه ناگوار، پلیس و مراجع قضایی، چهار متهم را به عنوان عاملان این جنایت معرفی می‌کنند که تاکنون نیز با وجود معرفی این اشخاص به عنوان متهم، هیچ کس دقیق نمی‌داند آن شب چاقو در دست چه کسی بوده است!

نظر شما