شناسهٔ خبر: 67635541 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

بین الملل

تلاش‌های پشت پرده اوباما برای کناره‌گیری بایدن از انتخابات

برخی رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده در حال تلاش برای مجاب کردن جو بایدن برای کناره‌گیری از رقابت‌ انتخاباتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، شبکه خبری فا‌کس‌نیوز گزارش داد اوباما تا کنون در خصوص گزارش‌های متعدد رسانه‌های آمریکایی در این باره سکوت اختیار کرده است.

رسانه‌های آمریکا از جمله پولیتیکو روز پنجشنبه گزارش داده‌اند که اوباما از مقاله انتقادی سنگین «جورج کلونی» که در آن از بایدن خواسته شده بود از کارزار انتخاباتی‌اش انصراف دهد حمایت کرده است.

در گزارش پولیتیکو آمده است: «با آنکه اوباما به کلونی درباره حرف‌هایی که در آن مقاله زده مشورت نداد و یا او را به نوشتن این مقاله تشویق نکرد اما مخالفتی هم با آن نداشت».

شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی پا را یک گام فراتر گذاشت و گفت که اوباما در پشت‌ پرده در حال هدایت تلاش‌ها در میان دموکرات‌ها برای مجاب کردن بایدن به کناره‌گیری است.

عملکرد ضعیف جو بایدن در نخستین مناظره انتخاباتی چند هفته پیش باعث روانه شدن موج گسترده‌ای از انتقادها به سمت او و زمزمه‌های علنی و پنهانی درباره جایگزین شدن او با یک نامزد دیگر قبل از ماه نوامبر شده است.

در دوران جدید هیچ حزبی تا کنون تلاش نکرده نامزدش را با فرد دیگری جایگزین کند. دلیل آن تا حدی این است که احزاب می‌دانند چنین تلاشی به احتمال بسیار زیاد به شکست منجر خواهد شد. در انتخابات سال ۲۰۱۶ این احتمال درباره نامزدهای هر دو  حزب دموکرات و جمهوری‌خواه مطرح شد اما هیچ‌کدام اقدامی در این زمینه انجام ندادند.

قوانین حزبی جایگزین کردن نامزدها بدون رضایت آنها را تقریباً غیرممکن می‌کند. از طرف دیگر، انجام چنین اقدامی به معنی آن است که اعضای حزب بر اساس توافقات داخلی خودشان نتایج انتخابات مقدماتی را نادیده گرفته‌اند. بایدن در انتخابات مرحله مقدماتی ۹۹ درصد از آرای وکلای انتخاباتی را به خود اختصاص داد.

منشور کمیته ملی حزب دموکرات برای شرایطی که نامزد حزب قادر به ادامه رقابت نباشد یا تصمیم به انصراف دهد احتمالاتی را در نظر گرفته است.

تنها حالت عملی که دموکرات‌ها بتوانند یک نامزد جدید معرفی کنند این است که جو بایدن قبل از برگزاری جلسه مجمع ملی حزب دموکرات در ماه آگوست تصمیم به انصراف بگیرد.

چنانچه بایدن تصمیم به انصراف بگیرد تصاحب جایگاه او برای هر کدام از اعضای حزب دموکرات امکان‌پذیر خواهد بود چرا که این حزب هیچ مکانیسمی برای تعیین جانشین نامزد انصرافی در نظر نگرفته است.

برای اینکه فردی بتواند به عنوان نامزد حزب معرفی شود بایستی از میان ۴۰۰۰ وکیل انتخاباتی متعهد رأی اکثریت آنها را به دست بیاورد. بایدن رأی ۳۹۰۰ وکیل انتخاباتی متعهد را به دست آورده است.

وکلای انتخاباتی اعضای حزب هستند که بر اساس جمعیت ایالت‌ها در آنها منصوب می‌شوند. آنها متعهد می‌شوند که بر مبنای نتایج مرحله مقدماتی در جلسه مجمع ملی حزب دموکرات به نامزدی که آرای هر ایالت را به دست آورده رأی بدهند.

آیا ممکن است کاملا هریس جانشین بایدن شود؟

اگر بایدن قرار باشد از سمت ریاست‌جمهوری کنار برود کاملا هریس به صورت اتوماتیک جانشین او خواهد شد، اما او نامزد حزب دموکرات نخواهد بود. اگر بایدن از نامزدی حزب انصراف بدهد هم کاملا هریس لزوماً نامزد حزب دموکرات نخواهد بود.

هریس ممکن است از لحاظ سیاسی گزینه مطلوب‌تری تلقی شود اما قوانین حزب باعث اعطای امتیاز ویژه به او نسبت به سایر نامزدها نمی‌شود.

وکلای انتخاباتی متعهد به بایدن به صورت خودکار رأیشان را به هریس نخواهند داد و در مجمع ملی حزب دموکرات رأی‌گیری‌های جداگانه‌ای در خصوص نامزدهای ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد و هنوز هم لازم خواهد بود که او در جلسه مجمع رأی اکثریت وکلای انتخاباتی را به دست بیاورد.

به نظر می‌رسد معرفی گزینه جایگزین به جای جو بایدن هر چند روز کاغذ امکان‌پذیر است اما فرایندهای پیچیده‌ای دارد و به همان راحتی که عده‌ای از متحدان او در ساعت‌های گذشته از آن حرف زده‌اند نیست.

با وجود این، کهولت سن بایدن و عملکرد بسیار ضعیف او در نخستین مناظره نیز احتمال وقوع هر رویدادی را درباره او باز می‌گذارد.

یاشار سلطانی بیوگرافی یاشار سلطانی

نظر شما