شناسهٔ خبر: 67635261 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

ایران: هدف آمریکا از اتهام‌زنی، مشروعیّت‌بخشی به تجاوز علیه حاکمیّت یمن است ایران: هدف آمریکا از اتهام‌زنی، مشروعیّت‌بخشی به تجاوز علیه حاکمیّت یمن است

ایران اعلام کرد اتهام همکاری ایران با انصارالله یمن را صرفاً به‌عنوان بخشی از دستور کار سیاسی ایالات متحده آمریکا می‌داند که هدف از آن، لاپوشانی و مشروعیت‌بخشی به اقدامات تجاوزکارانه جاری این کشور علیه حاکمیت و تمامیت ارضی یمن است. به گزارش ایسنا، امیر سعید ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل، در

صاحب‌خبر -

ایران اعلام کرد اتهام همکاری ایران با انصارالله یمن را صرفاً به‌عنوان بخشی از دستور کار سیاسی ایالات متحده آمریکا می‌داند که هدف از آن، لاپوشانی و مشروعیت‌بخشی به اقدامات تجاوزکارانه جاری این کشور علیه حاکمیت و تمامیت ارضی یمن است.

به گزارش ایسنا، امیر سعید ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل، در مورد اتهامات آمریکا درباره همکاری ایران با یمن و انصارالله، نامه‌ای به شورای امنیت نوشت.

متن نامه نماینده ایران در سازمان ملل به شرح زیر است:

این نامه متعاقب نشست مورخ ۸ ژوئیه ۲۰۲۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد تحت عنوان «وضعیت در خاورمیانه» نوشته شده است. در این نشست که دستور کار اصلی آن تصویب قطعنامه تمدید مأموریت توافق‌نامه حدیده بود، نماینده ایالات متحده آمریکا ضمن انحراف از دستور کار مزبور، بار دیگر از شورای امنیت سوء استفاده کرد تا اتهامات بی‌اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت یمن ایراد نماید.

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر این اتهامات بی‌اساس را به طور قاطع و شدیداً رد می‌کند. ایران چنین اتهاماتی را صرفاً به‌عنوان بخشی از دستور کار سیاسی ایالات متحده آمریکا می‌داند که هدف از آن، لاپوشانی و مشروعیت‌بخشی به اقدامات تجاوزکارانه جاری این کشور علیه حاکمیت و تمامیت ارضی یمن است.

علاوه بر این، اکنون بیش از هر زمان دیگری مشخص است که ایالات متحده آمریکا در پی اعمال فشار بر کارشناسان سازمان ملل است تا استقلال مأموریت آن‌ها را به خطر بیندازد. این رویکرد مخرب ایالات متحده آمریکا موجب شده اعتبار شورای امنیتو گزارش‌های کارشناسان سازمان ملل که باید بی‌طرف و غیرسیاسی باشند تضعیف گردد.

جمهوری اسلامی ایران در مناسبت‌های متعدد، از جمله در نامه مورخ ۱۹ ژوئن ۲۰۲۴، به وضوح بیان داشته که در فعالیت‌هایی که مغایر با قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت باشد، دخیل نبوده است. سیاست ایران در قبال بحران یمن شفاف و پایدار است. ایران از حل صلح‌آمیز بحران یمن از طریق کانال‌های دیپلماتیک حمایت می‌کند و بر تعهد خود به امنیت دریایی و آزادی ناوبری تأکید دارد.

با این حال، واقعیت این است که ایالات متحده و شرکایش با ارتکاب اعمال تجاوزکارانه علیه حاکمیت و تمامیت ارضی یمن، مسئول نقض آشکار حقوق بین‌الملل، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت هستند. ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند با متهم کردن دیگر کشورهای دارای حاکمیت مستقل، مسئولیت خود را در قبال چنین نقض‌های فاحشی انکار نماید.

موجب امتنان خواهد بود چنانچه مکاتبه حاضر به‌عنوان سند شورای امنیت ثبت و توزیع گردد.

منبع: fararu-753536

نظر شما