شناسهٔ خبر: 67633524 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

توضیحات قالیباف درباره دیدارش با پوتین

 قالیباف به دعوت «ویاچسلاو والودین» و همچنین «والنتینا ماتوینکو» رئیس‌ شورای فدراسیون مجلس فدرال فدراسیون روسیه عازم این سفر شد تا در دهمین مجمع پارلمانی بریکس شرکت و سخنرانی کند.

صاحب‌خبر -

رییس مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره دیدارش با رییس جمهور روسیه ارائه کرد.

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا ، محمدباقر قالیباف که برای حضور در اجلاس روسای بریکس به شهر سن‌پترزبورگ روسیه سفر کرده است، عصر امروز پنجشنبه - ۲۱ تیرماه - در حاشیه این اجلاس با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار و گفت و گو کرد.

قالیباف با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس به این دیدار اشاره کرد و نوشت: در دیدار با آقای پوتین ضمن پیگیری توافق مالی دو کشور و پروژه کریدور، بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی تاکید کردم.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: ایشان هم از اطمینان در تداوم توسعه روابط ایران و روسیه همانند دوره آیت‌الله رئیسی سخن گفت و از من خواست سلام گرم و بهترین آرزوهای او را به رهبر معظم انقلاب و مردم ایران برسانم.

 قالیباف به دعوت «ویاچسلاو والودین» و همچنین «والنتینا ماتوینکو» رئیس‌ شورای فدراسیون مجلس فدرال فدراسیون روسیه عازم این سفر شد تا در دهمین مجمع پارلمانی بریکس شرکت و سخنرانی کند.

سال گذشته جمهوری اسلامی ایران و سه کشور دیگر عضو بریکس شدند و اکنون در مجموع ۹ کشور که از قدرت‌های نوظهور جهان به عضویت بریکس درآمده‌اند.

این نخستین حضور یک مقام عالی رتبه ایران در مجامع عمومی بریکس پس از عضویت قطعی کشورمان در این پیمان مهم است.

پیگیری استفاده از ظرفیت‌های بریکس برای مراودات مالی و تجاری از جمله مهم‌ترین اهداف سفر هیات عالی پارلمانی ایران به سن پترزبورگ است.

سازمان بریکس یک گروه بین‌المللی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور شامل چین، هند، روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی‌ است که به واسطه دارا بودن حدود نیمی از جمعیت جهان و حدود ۴۰ درصد ظرفیت اقتصاد جهانی، منابع انسانی و طبیعی غنی ظرفیت بالایی برای تأثیرگذاری بر اقتصاد جهانی دارند.

در اجلاس سران سازمان بریکس در ژوهانسبورگ، در ابتدای شهریور ۱۴۰۲ عضویت پنج کشور جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی پذیرفته شد و این کشورها از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی (دی ۱۴۰۲) عضو رسمی این سازمان شدند.

منبع : ایرنا

نظر شما