شناسهٔ خبر: 67632574 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

معمای سه شی مرموز که در بزرگترین هرم مصر کشف شدند

با وجود دو قرن کاوش و تحقیقات باستان‌شناسی در جیزه، تنها سه شیء از داخل هرم بزرگ کشف شده است.

صاحب‌خبر -
روزنو :

 با وجود دو قرن کاوش و تحقیقات باستان‌شناسی در جیزه، تنها سه شیء از داخل هرم بزرگ کشف شده است. این سه شئ که به مجموع آن‌ها آثار دیکسون (Dixon Relics) می‌گویند، سال ۱۸۷۲ توسط وِینمَن دیکسون و جیمز گرانت کشف شدند، اگرچه هنوز نمی‌دانیم آن‌ها چه چیزهایی هستند. 

این زوج حین کاوش در یک بادگیر منتهی به اتاق ملکه که داخل هرم بزرگ (هرم خوفو) قرار دارد، به این آثار برخورد کردند. گزارش‌های روزنامه‌های آن زمان نشان می‌دهد این اشیاء ممکن است ابزارهایی بوده باشند که در ساخت این بنای نمادین از آن‌ها استفاده شده است، اما عملکرد دقیق آن‌ها تا به امروز موضوع بحث بوده است. 

خود دیکسون پس از ترک مصر، دو مورد از این اشیاء را با خود برد که هر دو اکنون در موزه بریتانیا در لندن نگهداری می‌شوند. این دو عتیقه یک توپ سنگی کوچک و یک قطعه مسی قلاب‌دار به شکل دم کبوتر هستند. به گفته موزه، به نظر می‌رسد این اشیاء ابزارهایی هستند که شاید کارگران ساختمانی از آن‌ها استفاده میکردند، یا شاید آن‌ها را در هرم قرار داده‌اند تا به روح پادشاه خوفو اجازه دهند از اتاق خارج شود و به زندگی پس از مرگ سفر کند. 

معمای سه شی مرموز که در بزرگترین هرم مصر کشف شدند

در همین حال، گرانت سومین شیء را با خود برد، یک قطعه چوب سرو ۱۳ سانتی متری که زمانی بخشی از یک شیء چوبی بزرگتر در داخل هرم بوده است. در دهه ۱۹۴۰، دختر گرانت این شئ را به دانشگاه آبردین اهدا کرد، اما ظاهراً به درستی طبقه‌بندی نشده بود و بلافاصله ناپدید شد. 

سال ۲۰۱۹ بود که محققان به طور تصادفی به این شیء برخورد کردند که داخل یک قوطی سیگار در کلکسیون آسیای دانشگاه پنهان شده بود. بیش از هفت دهه پس از تصاحب این اشیاء باستانی، مصرشناسان سرانجام فرصتی برای مطالعه آن پیدا کردند. تاریخ‌گذاری رادیوکربنی نشان داد این شئ برای نخستین بار بین سال‌های ۳۳۴۱ تا ۳۰۹۴ قبل از میلاد، بیش از ۵۰۰ سال قبل از ساخت هرم بزرگ، ساخته شده است. 

معمای سه شی مرموز که در بزرگترین هرم مصر کشف شدند

با وجود این کشف، باستان‌شناسان هنوز نمی‌توانند با قطعیت بگویند این شئ چیست، هرچند به نظر برخی افراد ممکن است بخشی از یک قاعده اندازه‌گیری باشد که هنگام ساخت هرم بزرگ کاربرد داشته است. به طور طبیعی، اگر محققان بتوانند به شئ بزرگتری دسترسی پیدا کنند که این قطعه بخشی از آن است، بهتر می‌توانند نتیجه‌گیری کنند، اما آن قطعه بزرگتر در حال حاضر در یک حفره غیرقابل دسترس در داخل هرم است و آخرین بار با استفاده از یک دوربین روباتیک در سال ۱۹۹۳ دیده شده است.

 

نظر شما