شناسهٔ خبر: 67632081 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۲ تیر

تشکیل کمیته خاص برای مبارزه با گرانی

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

صاحب‌خبر -
 عکس: اکوایران/ دانیال شایگان

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

22 تیر 1354؛ تشکیل کمیته خاص برای مبارزه با گرانی

تجار و صاحبان صنایع اعلام کردند، نرخ کالاهای تولیدی افزایش نیافته و افزایش نرخ‌ها فقط در سطح خرده‌فروشی است و باید مورد رسیدگی قرار گیرد، اما رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در اجلاس دیروز صاحبان صنایع و تجار گفت: بعضی از واحدهای تولیدی بدون توجه به عواقب کار و بدون کسب مجوز قانونی بهای کالاهای خود را بالا برده‌اند.

جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در اجلاس دیروز با حضور گروهی از صاحبان صنایع- بازرگانان و مدیران معادن در اتاق ایران تشکیل شد.

در این جلسه سناتور طاهر ضیایی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در زمینه جلوگیری از افزایش قیمت‌ها گفت: به طوری که آمارهای رسمی نشان می‌دهد اخیرا باز بحران تورم جهانی به طور قهری در کشور ما تاثیر نموده و متاسفانه بعضی از واحدهای تولیدی بدون توجه به عواقب کار و بدون کسب مجوز قانونی بهای کالاهای خود را بالا برده‌اند.

ما در سال گذشته که مورد هجوم تورم جهانی قرار گرفته‌ایم بلافاصله با تشکیل کمیته جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها سدی در مقابل قوس صعودی قیمت‌ها به وجود آوردیم و اعضا این کمیته با همکاری عموم بازرگانان و صاحبان صنایع توانستند نرخ‌ها را مهار کنند.

رئیس اتاق افزود: دولت نیز ضوابطی برای مهار کردن نرخ‌ها برقرار نموده که از آن جمعه است تشکیل شورای عالی نظارت بر قیمت‌ها و تشکیل مرکز بررسی قیمت‌ها بنابراین به هیچ وجه خوشایند و مصلحت نبود و نیست که یک صاحب صنعت یا بازرگان بدون رعایت این ضوابط، نرخ خود را بالا ببرد. البته بعضی صاحبان صنایع یا بازرگانان با مشکلات و مسائلی روبه‌رو هستند که افزایش نرخ را تنها راه‌حل آن می‌دانند ولی این‌گونه تصمیمات هیچ‌وقت نباید یک طرفه باشد.

22 تیر 1364؛ طرح انتقال آب جنوب تهران برای تامین کشاورزان منطقه کرج

هشتاد و پنجمین جلسه شورای عالی کشاورزی استان تهران به ریاست مهندس حسین طاهری استاندار تهران تشکیل شد.

براساس گزارش نمایندگان جهاد سازندگی استان تهران و درباره انتقال آب جنوب تهران جهت تامین آب کشاورزی منطقه کرج توضیحاتی داده شد و این طرح مورد تایید قرار گرفت و مقرر گردید که کمیسیون آب در این زمینه پیگیری‌های لازم را به عمل آورد.

22 تیر 1374؛ تولیدکنندگان قطعات خودرو تسهیلات ویژه دریافت می‌کنند

به منظور جلب همکاری تولیدکنندگان داخلی برای تولید قطعات خودرو در داخل کشور و کاهش واردات قطعات و کالاهای مصرفی انواع خودرو، وزارت صنایع با همکاری مرکز توسعه صادرات ایران به برپایی نمایشگاه تخصصی با عنوان «خودرو، قوای محرکه» (قطعات خودرو در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران) اقدام کرده است.

22 تیر 1384؛ عمده‌ترین ناکامی دولت خاتمی عدم تحقق هدفمندی یارانه‌ها بود

هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از عمده‌ترین اقداماتی بود که باید در دولت خاتمی انجام می‌شد، اما این هدف تحقق نیافت.

محسن صفایی فراهانی، معاون کل وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در دولت خاتمی شرایط مناسبی برای اقتصاد ایران به وجود آمد، گفت: ادعای خاتمی مبنی بر اینکه در آستانه جهش بزرگ اقتصادی است، شعار نیست بلکه واقعیت است.

وی بیان کرد: تعامل ایران با کشورهای منطقه و نگاه مثبت دولت خاتمی باعث شده که عملا مشکلات قبلی در حوزه نفت از بین برود و قیمت نفت بر روی مسیر سیاستی منطقی و فازهای اقتصادی مناسب قرار گیرد. صفایی فراهانی خاطرنشان کرد: هدفمند کردن یارانه‌ها می‌توانست اقشار آسیب‌پذیر را از شرایط نامطلوب خارج کند.

 

نظر شما