شناسهٔ خبر: 67631735 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

اندیشمند اهل آفریقای جنوبی در گفت وگو با خبرگزاری تقریب مطرح کرد:

دودستگی در کشورهای مسلمان سبب کم تحرکی درباره جنگ غزه شد

اقبال جسان: هر یک از کشورهای بزرگ منطقه می توانند با توجه به نقش خود و برقراری گفت وگو با نیروهای مقاومت و افکار عمومی، در موضوع فلسطین نقش آفرین باشند واگر همه اینها در یک روند همگرایانه قرار گیرد، راه حلی برای این مساله پیدا خواهد شد.

صاحب‌خبر - اقبال جسان، عضو اجرایی شبکه رسانه ای مسلمانان در شهر ژوهانسبورگ کشور آفریقای جنوبی در گفت و گو با تقریب، با اشاره به موضوع جنگ غزه از فقدان ابتکارعمل برای پایان دادن به این جنگ انتقاد کرد و گفت: مساله تنها فقدان وحدت و هماهنگی نیست، بلکه هیچ ابتکار موثری نیز در میان کشورهای مسلمان دیده نمی شود. همه اقدام هایی که این کشورها در سطح برگزاری نشست و مواضع اعلامی انجام می شود، بیشتر با هدف نشان دادن حس مسئولیت یا توجیه عملکرد خود در قالب افکار عمومی داخلی شان انجام می دهند تا متهم به بی تفاوتی نشوند.

او با بیان اینکه کشورها و ملت های مسلمان می توانند با ایجاد فرصتی از حملات اسرائیل ممانعت کرده و موجب توافق در آتش بس شوند، ادامه داد: اما این کشورها فاقد هر ابتکار عملی بودند. اگر کشورهای مسلمان محکم تر عمل می کرد، امکان بروز چنین خشونت و کشتارهایی که علیه مردم فلسطین رخ داد، کمتر بود.

اقبال جسان همچنین افزود: دودستگی در چند سال اخیر در جهان عرب سبب شده، کمتر تحرکی از سوی این کشورها برای کمک به مردم فلسطین صورت گیرد. اگرچه اتحادیه عرب اقدام به برگزاری نشست کرده و از طریق سازمان ملل و شورای امنیت، مساله فلسطین را پیگیری کرده اما در عین حال نتوانسته اند کار موثری برای متوقف کردن جنگ داشته باشد.

او همچنین گفت: غالبا کشورهای منطقه به شکل نظام های منطقه ای و سازمان ها و راهکارهای منطقه ای دیدگاههای خود را پیش می برند. هنگامی که کشورهای قوی تر و موثرتر یک منطقه در کنار همدیگر قرار می گیرند و یک خواسته را اعلام می کنند، می توانند به خواسته خود برسند. زمانی که اختلافات وجود داشته باشد، کشورها نمی توانند به تنهایی به خواسته های خود برسند. در اقدامات منطقه ای هر کشوری می تواند نقشی را بازی کند.

 اقبال جسان تصریح کرد: هر یک از کشورهای بزرگ منطقه می توانند با توجه به نقش خود و برقراری گفت وگو با نیروهای مقاومت و افکار عمومی، در موضوع فلسطین نقش آفرین باشند واگر همه اینها در یک روند همگرایانه قرار گیرد، راه حلی برای این مساله پیدا خواهد شد.
 

نظر شما