شناسهٔ خبر: 67631120 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

مدیر حوزه علمیه استان یزد:

تا زمانی که به اهل بیت علیهم السلام و قرآن چنگ بزنید گمراه نخواهید شد

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد با حضور در مدرسه علمیه مدینة العلم کاظمیه یزد از روند برگزاری طرح رحله بازدید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد در بازدید از برگزاری طرح رحله در مسجد مدرسه علمیه مدینة العلم کاظمیه یزد به تشریح رابطه قرآن و عترت و اهمیت توجه به آن پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین شمس با بیان حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَینِ...».عنوان کرد: اهل بیت(ع) و قرآن، یادگاران گرانبهای پیامبر(ص) در میان مردم هستند.
وی ادامه داد: فرمان پیامبر(ص) بر چنگ زدن به دامان اهل بیت(ع) با دستور وی بر تمسّک به قرآن برابر است و چنان‌چه صدور لغزش و خطا از آن دو روا می‌بود، دیگر جایی برای امر وی به این تمسّک نبود. از این رو، صدور چنین امری از پیامبر(ص) نشان از حجیّت و اعتبار گفتار و رفتار اهل بیت(ع) دارد، آن‌گونه که قرآن نیز چنین است: «فَخذُوا بِکِتَابِ اللَّهِ وَاستَمسِکُوا بِهِ ... وَأَهلِ بَیتِی: کتاب خدا و اهل بیت مرا داشته باشید و بر قرآن ...و اهل بیتم چنگ زنید».
استاد حوزه علمیه استان یزد گفت: تا زمانی که به قرآن و اهل بیت من چنگ زنید [آن دو را پیشوا قرار داده، به فرمان آن دو عمل نمایید]، هرگز گمراه نخواهید ‌شد، چنان‌که فرمود: «مَا اِن تَمَسَّکتُم بِهِمَا لَن تَضِلُّوا اَبداً».
وی افزود: اهل بیت(ع) مانند قرآن، پیونددهنده زمین با آسمان هستند و رابط بین خدا و آفریده‌شدگان، همانگونه که فرمود: «کِتَابُ اللّهِ حَبلٌ مَمدُودٌ مِنَ السَّمَاءِ إِلَی الأَرضِ وَعِترَتِی أَهلِ بَیتِی».
حجت الاسلام والمسلمین شمس با اشاره به این مطلب که قرآن و عترت از هم جدایی ناپذیرند، گفت: آن‌گونه که پیشی گرفتن بر قرآن یا عقب ماندن از آن مایه گمراهی و هلاکت است، درباره اهل بیت(ع) نیز چنین است: «فَلاَ تُقَدِّمُوهُمَافَتَهلَکُوا، وَلاَ تُقَصِّرُوا عَنهُمَافَتَهلَکُوا».
وی ادامه داد: آیت‌اللّه بروجردی(ره)، این فقیه بزرگ شیعه، نیز در پژوهشی عمیق و گسترده پیرامون حدیث ثقلین، ضمن بحث و بیان وجوب تمسّک همه مسلمین به کتاب‌الله و عترت طاهره معصومین(ع) بعد از پیامبر(ص) و جایز نبودن مراجعه به دیگران، این مسئله را با آوردن نظر تعداد زیادی از بزرگان اهل تسنّن (با نام و نشان، کتاب و بیان خود در باب سند و محتوای حدیث ثقلین) تکمیل کرده است که به‌حق زحمت بسیاری متحمّل شده‌اند. سپس وی زوایای گوناگون جایگاه عترت و پیوند آنان با قرآن را به گونه‌ای مستدلّ و با استناد به گفته‌های شمار زیادی از عالمان اهل تسنّن بررسی نموده است.
حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: پیامبر(ص) تمام معارف الهی و همه آنچه را که مورد نیاز مردم است در امر هدایت و دینداری، به ذریّه گرانقدرش سپرده است؛ لذا آنان را همتایان قرآن خوانده و با تعابیر گوناگون و در مکان‌های متعدّد، امّت خود را به پیروی از آنان و بهره‌گیری از دانش بی‌پایانشان فراخوانده است.
انتهای پیام
طرح رحله طرح رحله طرح رحله طرح رحله طرح رحله طرح رحله طرح رحله

نظر شما