شناسهٔ خبر: 67630043 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

سرمایه انسانی انجمن‌های دوست‌دار میراث‌فرهنگی کرمان دارایی با ارزشی است

محمد شجاعی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در دیدار با انجمن‌ها و سمن‌های دوست‌دار میراث‌فرهنگی گفت: اداره کل میراث‌فرهنگی کرمان خانه انجمن‌های فعال حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش میراث آریا، سعید شاهرخی ۲۱ تیر ۱۴۰۳ در نشست با جمعی از سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های دوست‌دار میراث‌فرهنگی استان کرمان ضمن برشمردن اهمیت حضور سمن‌ها در پیشبرد اهداف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: داشتن سواد میراثی عنصری مهم در توسعه همه بخش‌ها ماموریت ذاتی این اداره‌کل بوده و شبکه پویای ارتباطی با گفتار مشترک، تعامل و آموزش مناسب افق روشن حفاظت و صیانت منتهی به بهره‌وری کاربردی در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواهد داشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمان با تاکید بر اهمیت آموزش افزود: نگاه آموزشی در کنار استفاده بهینه از سرمایه انسانی می‌تواند در کنار ارتباطات چند بخشی عامل هم‌افزایی و همفکری در بهبود شرایط میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی شده و در تعریف ویژگی دوست‌داران میراث‌فرهنگی از مفاهیم اثرگذار در عملکرد سمن‌ها و انجمن‌های دوست‌دار میراث‌فرهنگی است.

او در ادامه با بیان اینکه عملکرد سمن‌ها با عشق به میراث‌فرهنگی بازوی کمک کننده و همراه اداره‌کل کرمان است اظهار کرد: مطالبه‌گری دلیل ذاتی وجود سازمان‌های مردم نهاد بوده و مطالبه‌گری سازنده تعریفی عملکرد گرایانه در حوزه ماموریتی اداره کل کرمان داشته و با همراهی سازنده و موثر انجمن‌های دوست‌دار میراث‌فرهنگی در جلب مشارکت‌های اجتماعی برای رشد و توسعه پایدار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حاصل خواهد شد.

سعید شاهرخی گفت: تشکیل ساختار تعریف شده و اتاق فکر از طرف سمن‌ها کمک شایانی در ثبت، حفظ و اشاعه میراث ناملموس کرمان چون خوراک، گویش، رسوم و آیین‌ها دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمان با اشاره به حرکت و تلاش در مسیر واحد به سوی هدفی مشترک اگرچه کیفیت مناسبی در کرمان داشته اما باید با کمک انجمن‌های دوست‌دار میراث‌فرهنگی به سمت رشد کمیت آن حرکت کرد گفت: آموزش کودکان در مسیر فرهنگ‌سازی اهمیت بسزایی در پایداری حفاظت اثربخش میراث‌فرهنگی داشته و هماهنگی بین‌بخشی موثر عاملی تعیین کننده و موثر در پیش‌برد اهداف مشترک سمن‌ها و اداره‌کل میراث‌فرهنگی کرمان است.

او خاطر نشان کرد: برجسته‌سازی در راستای مطالبه رفع معضلات و آسیب‌های اجتماعی بخش میراث‌فرهنگی از اهمیت بالایی در نیل به اهداف یکسان انجمن‌های میراث‌فرهنگی و این اداره‌کل برخوردار است.

شاهرخی با برشمردن نقش ایجاد تحرک اجتماعی برای حفاظت و توسعه پایدار در حوزه‌های سه‌گانه ماموریت این اداره‌کل با همراهی سمن‌ها گفت: تلاش برای فرهنگ‌سازی عموم جامعه بر شناخت اهمیت میراث‌فرهنگی در بلندمدت در کنار کار اجرایی و برنامه‌های کوتاه مدت چون رویدادهای فرهنگی مناسبتی در کنارهم تاثیرگذار بوده و اجرای برنامه‌های نمادین با محتوای آموزشی اهمیت فرهنگ‌سازی را نهادینه می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمان افزود: پررنگ شدن نقش سمن‌ها در میراث‌فرهنگی کرمان یعنی حضور بیشتر و بهتر مردم و احقاق بهتر حقوق عامه جامعه با مطالبات به‌جای انجمن‌ه در انجام وظایف ذاتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی کرمان است.

او در پایان اظهار کرد: اثرگذاری بهتر سمن‌ها در کرمان منوط به تعریف و بازتعریف ساختار این انجمن‌ها و داشتن تقویم سالانه در هماهنگی با این اداره‌کل برای اجرایی شدن برنامه‌های پیش‌بینی شده بوده و تشکیل ساختارهای مشورتی از سوی سازمان‌های مردم نهاد تاثیر زیادی در پیشران شدن انجمن‌های میراث فرهنگی و ترویج و گسترش سواد تخصصی در این حوزه خواهد داشت و سرمایه انسانی انجمن‌های دوست‌دار میراث‌فرهنگی دارایی با ارزشی برای اداره کل میراث‌فرهنگی کرمان است.

قابل ذکر است در این نشست هم‌فکری با تاکید بر اقدامات اجرائی انجمن‌های راین و رفسنجان مقرر شد جلسات مرداد و شهریور ماه سال‌جاری سمن‌ها به میزبانی این دو شهر و با تعریف محتوای آموزشی موثر برگزار شده و در برنامه‌ای نمادین با دعوت‌ انجمن‌ها نظافت و ساماندهی میدان گنجعلیخان و بازار کرمان در استقبال از مهمانان فصل تابستان انجام و دو انجمن داوطلب تدوین تقویم سالانه مناسبت‌ها و رویدادهای کرمان و برپائی کارگاه آموزشی ویژه سازمان‌های مردم نهاد استان شدند.

انتهای پیام/

نظر شما