شناسهٔ خبر: 67629376 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

آمریکا سیگنال داد؛ طلا رکورد زد/ قیمت دلار و درهم کانال از دست داد/‌ بازار به تعطیلات رفت آمریکا سیگنال داد؛ طلا رکورد زد/ قیمت دلار و درهم کانال از دست داد/‌ بازار به تعطیلات رفت

به گزارش اقتصادنیوز،‌ تداوم روند کاهشی قیمت ها، حسن ختام معاملات بازار طلا و ارز در پایان هفته سوم تابستان بود. روندی که ادامه مسیر روزهای گذشته برای دلار بود اما برای طلا و سکه از تغییر جهت قیمت ها حکایت داشت. معامله گران معتقدند علت نزولی شدن قیمت طلا و سکه در معاملات امروز، سقوط محسوس قیمت دلار

صاحب‌خبر -
  عکس‌: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز،‌ تداوم روند کاهشی قیمت ها، حسن ختام معاملات بازار طلا و ارز در پایان هفته سوم تابستان بود. روندی که ادامه مسیر روزهای گذشته برای دلار بود اما برای طلا و سکه از تغییر جهت قیمت ها حکایت داشت. معامله گران معتقدند علت نزولی شدن قیمت طلا و سکه در معاملات امروز، سقوط محسوس قیمت دلار است که رشد قیمت اونس طلا در بازار جهانی را بی اثر کرد و مانع از تداوم مسیر افزایشی روز گذشته طلا و سکه شد. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، امروز در بازار فارغ از ماه محرم، بلوکه شدن بازار و عرضه جدید خودروهای وارداتی که همچنان سه عامل موثر بر تداوم رکود بازار هستند؛ آغاز تعطیلات یک هفته ای بازار طلا هم مزید بر علت شد و تیر خلاص را به روند قیمت ها در بازار زد. معامله گران معتقدند در پی تعطیلی هفته آینده، بازار تسویه نخواهد داشت و همین موضوع احتمال ورود نوسان گیر و شانتاژ در بازار را قوت بخشیده است. بررسی های اقتصادنیوز نشان می‌دهد در صورت تحقق این رخداد، بازار تا روز بازگشایی مجدد که 30 تیر ماه است، شاهد نوسان رفت و برگشت در بازار خواهد بود.

امروز در میان معامله گران چهار خبر مهم دست به دست شد و در کانون توجه قرار گرفت؛ اخباری که باید منتظر اثرگذاری آن بر روند معاملات بازار در روزهای آینده بود. اولین خبر مهم امروز سخنان علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه درباره تداوم مذاکرات رفع تحریم ها به واسطه عمان بود. علی باقری در این زمینه توضیح داد: «مسیر مذاکرات [احیای برجام] رو به جلو است و تلاش داریم تا روی کار آمدن دولت چهاردهم، زمینه‌های مناسبی را برای حرکت جدی در دولت جدید فراهم کنیم.»

اعلام زمان آغاز فروش ارز اربعین به زائران عتبات عالیات هم دیگر موضوع مهمی بود که امروز پربازدید شد. طبق اعلام بانک مرکزی، دستورالعمل «ترتیبات تامین و عرضه ارز دینار به زائرین اربعین حسینی (ع) در سال ۱۴۰۳» به ۷ بانک ملی، تجارت، صادرات، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه ابلاغ شد و فروش ارز به زائران بالای پنج سال از تاریخ هفتم مرداد ۱۴۰۳ تا پایان روز سوم شهریور ۱۴۰۳ با ارائه اصل کارت ملی و گذرنامه یا «برگه تردد اربعین» معتبر زائر، ثبت در سامانه «نظارت ارز» و با الزام درج کد رهگیری امکان‌پذیر است. طبق اعلام بانک مرکزی «فروش ارز به زائران اربعین حداکثر به مبلغ ۲۰۰ هزار دینار عراق به نرخ فروش اسکناس مرکز مبادله ارز و طلای ایران (ETS) خواهد بود.»

ترخیص هشت هزارو 258 خودروی وارداتی در گمرک هم، سومین خبری بود که امروز در میان اهالی بازار چرخید؛ چرا که با آغاز عر  ضه جدید خودروهای وارداتی، بازار در رکود به سر می برد و معامله گران معتقدند سرمایه گذاران به جای خرید طلا و دلار، سرمایه خود را برای خرید خودرو به کار می گیرند.

امروز همچنین خبری درباره ممنوعیت درج قیمت معاملات فردایی در کانال های تلگرامی تا حدودی چرخید اما تا این لحظه تایید تا تکذیب نشده است. در نهایت انتخاب دونالد ترامپ به عنوان سخنران کنفرانس بیت کوین هم از جمله نکات جالب توجهی بود که امروز در رسانه های خارجی مخابره شد.

دلار و درهم کانال از دست دادند

اما روند قیمت ها امروز در بازار چگونه بود؟ بررسی های اقتصادنیوز از بازار ارز نشان می دهد قیمت دلار هرات در جریان معاملات امروز با تداوم روند نزولی روزهای گذشته، به کانال 57 هزار تومان سقوط کرد. دلار که امروز با 58 هزار و 400 تومان بازگشایی کرد؛ در نیمه دوم معاملات به مسیر کاهشی ادامه داد و با از دست دادن کانال 58 هزار تومان، 57 هزار و 800 تومان نرخ گذاری شد. قیمت دلار آخرین باری که در محدوده کانال 57 هزار تومان قرار گرفت،‌ پنجم خرداد امسال بود. تغییر کانال اما تنها مختص دلار نبود و درهم امارات هم در حالیکه معاملات را با نرخ 16 هزار تومان آغاز کرد، در نیمه دوم روز با عقبگرد به کانال 15 هزار تومان،‌ 15 هزار و 900 تومان خرید و فروش شد.

تتر اما امروز پا به پای دلار حرکت نکرد و با وجود آنکه کاهش قیمت را تجربه کرد اما در محدوده کانال 58 هزار تومان باقی ماند و 58 هزار و 640 تومان قیمت خورد.

افزایش قیمت اونس اثرگذار نشد؛‌ طلا و سکه ریختند

بازار طلا و سکه هم امروز مسیری مشابه بازار ارز را در پیش گرفت و افزایش قیمت اونس طلا نتوانست مانع از اثرگذاری دلار بر قیمت ها شود. انتشار داده های تورمی آمریکا توسط فدرال رزرو امروز قیمت اونس را به اوج رساند. طبق آنچه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اعلام کرد، تورم آمریکا به سه درصد رسیده است. تحلیلگران فنی انتظار این میزان کاهش را از سوی فدرال رزرو نداشتند و پیش‌بینی 3،1 درصد را کرده بودند. تورم آمریکا برای اولین بار در 36 ماه گذشته، به 3 درصد کاهش یافته است و این موضوع نشان می دهد فدرال رزرو به زودی به طور جدی کاهش نرخ بهره را بررسی خواهد کرد. طبق گفته تحلیلگران این اقدام فدرال رزرو دلار آمریکا را شدت تضعیف خواهد کرد و بر قیمت طلا اثر مثبت خواهد گذاشت. اونس طلا در پی انتشار این آمار صعود قابل توجهی را تجربه کرد و وارد محدوده 2340 دلار شد. طبق بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، آخرین باری که اونس طلا در این محدوده قرار گرفت؛‌ 29 اردیبهشت ماه بود.

روند قیمت طلا اما در بازار ایران با بازار جهانی متفاوت بود و قیمت طلای آبشده که روز گذشته در تا مرز 14 میلیون و 700 هزار تومان بالا رفت؛‌ امروز عقب نشینی کرد و به میانه کانال 14 میلیون تومان رسید. قیمت سکه هم امروز در بازار مرز مهم 40 میلیون و 200 هزار تومان را از دست داد و به مرز حمایت 40 میلیون تومان رسید. سایت اتحادیه طلا و جواهر هم قیمت سکه امامی را 40 میلیون و 100 هزار تومان اعلام کرده است.

افزایش قیمت دلار در بازار رسمی

بازار رسمی اما در آخرین روز کاری هفته مسیری متفاوت با بازار غیررسمی را در پیش گرفت و قیمت دلار مبادله ای بالا رفت. براساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز 46493 تومان قیمت گذاری شد و حواله دلار هم 43410 تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله ای که در کانال 50 هزار تومان در حال نوسان است،‌ امروز 50315 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به 46980 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله 12659 تومان ارزش گذاری شد و 11820 تومان قیمت خورد.

همچنین بخوانید
  • قیمت دلار پولبک زد؛ واکنش متفاوت بازار ارز به انتخابات/ قیمت سکه کاهشی شد؛ طلا بالا کشید
  • قیمت سکه در مسیر مقاومت 3 ماهه/ ورود دلار هرات به کانال جدید/ قیمت طلا و دلار تغییر مسیر داد
  • اختلاف قیمت سکه سوژه شد/ ورود قیمت دلار رسمی به کانال افزایشی/ تتر قدم اول را محکم برداشت
  • شانس قیمت سکه برای عقبگرد؛ بازار طلا در حالت بلوکه/ دلار و سکه مرزبندی کردند؛ قیمت‌ها پایین آمد

منبع: eghtesadnews-659139

نظر شما