شناسهٔ خبر: 67628691 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

افتتاح پژوهشکده آموزش و پرورشِ پژوهشگاه کشور در فارس

اولین پژوهشکده آموزش و پرورش پژوهشگاه علوم شناختی کشور در فارس به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سیدمحمد مهدوی؛ دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی کشور در آیین افتتاح اولین پژوهشکده آموزش و پرورش پژوهشگاه علوم شناختی کشور در محل پژوهشکده معلم فارس در شیراز گفت: بخش مهمی از جامعه ما دانش آموزان هستند که سرمایه و دارایی کشور هستند.

مهدوی افزود: حاکمیت تلاش دارد سازوکار‌هایی را برای ارتقای سلامت سرمایه‌های شناختی در اختیار نهاد‌های بهره‌بردار قرار دهد.

مهدوی، حفظ و ارتقای سرمایه‌های شناختی را از اهداف ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی کشور برشمرد و افزود: تاسیس و تجهیز هدفمند آزمایشگاه‌ها و تربیت نیروی متخصص از جمله سازوکار‌های ارائه شده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی کشور گفت: در راستای پایش، حفظ و ارتقای سرمایه‌های شناختی دانش آموزان، اولین پژوهشگاه علوم شناختی در حوزه آموزش و پرورش است که در استان فارس راه‌اندازی کردیم که این پژوهشکده با کمک استانداری فارس و اداره کل آموزش و پرورش استان به صورت در شیراز افتتاح شد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند «هر ملتی در دانش و علوم و فناوری‌های شناختی عقب بیفتد سرنوشتش، سرنوشت کشور‌هایی است که در انقلاب صنعتی عقب افتادند.» لذا این امر ایشان، اهمیت علم شناختی را برای ما بیان می‌کند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی کشور عنوان کرد: در راستای علوم شناختی گام‌ها یکی پس از دیگری برداشته شد لذا، هویت بخشی و ایجاد زیر ساخت‌ها اولین گام در این زمینه بود.

وی، با تشریح فعالیت‌های انجام شده در حوزه شناختی، گفت: با تلاش ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در سطح کشور بیش از 1500 پژوهشگر در حوزه شناختی تربیت شده است و حدود 1200 پایان نامه نیز در این حوزه مکتوب شده است.

مهدوی ادامه داد: حفظ و ارتقای جایگاه پژوهشگر بسیار مهم است و باید در سطح کودکان و نوجوانان به آن پرداخته شود.

وی خاطرنشان کرد: با توسعه علوم شناختی قطعاً تحولات اساسی در نظام تعلیم و تربیت رخ خواهد داد، زیرا نسل جدید با فضای مجازی بزرگ شده است و آنها درک متفاوتی از جهان نسبت به سایر نسل‌ها دارند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی کشور، گفت: این ستاد آماده اعزام متخصصان برای آموزش و تربیت نیروی انسانی برای حوزه علوم شناختی است و در ادامه برای ایجاد کلینیک‌ها با استان‌ها نیز همکاری می‌کند.

علوم شناختی به خروج از بن بست‌های احتمالی آینده کمک می‌کند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: راه‌اندازی این پژوهشگاه در استان کار بسیار ارزشمندی است که به همت آموزش و پرورش انجام شد.

ابراهیم عزیزی افزود: معلم و محتوا دو موضوع مهم در فرآیند تعلیم و تربیت است که باید در کانون توجهات قرار گیرد.

وی گفت: مبدأ و پایه همه تحولات جامعه در آموزش و پرورش رقم می‌خورد لذا تحول در معلم و محتوا‌های آموزشی امری اجتناب ناپذیر است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باوجود وجود مشکلات در کشور، ارتقای شان و منزلت معلمان ضروری است.

عزیزی خاطرنشان کرد: علوم شناختی یکی از علوم جدید است و ایجاد پژوهشکده علوم شناختی کار ارزشمندی است که در سطح استان صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اغلب مشکلات ما در جامعه، از بی بصیرتی، بی توجهی و نا آگاهی و ...، صورت می‌گیرد لذا علوم شناختی یعنی خروج از ناآگاهی‌های موجود در جامعه است که به خروج از بن بست‌های احتمالی آینده کمک می‌کند.

عزیزی تصریح کرد: آموزش و پرورش استان در کشور پیشرو هست و قدم‌های خوبی تاکنون برداشته و گام‌های خوبی نیز در آینده برخواهد داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس هم با بیان اینکه آموزش و پرورش خانواده‌ای بزرگ است که تجلی علم و اراده است، افزود: راه‌های رسیدن به مطلوب‌های بزرگ یافتنی نیست بلکه ساختنی است.

فرشید قاسمی با تصریح بر اینکه علوم شناختی مجموعه‌ای از علوم مختلف است تا قوه شناختی دانش آموزان را تقویت کند،  ادامه داد: اولین واحد زیرمجموعه پژوهشگاه علوم شناختی کشور در بخش آموزش و پرورش در استان فارس به واسطه پیشرو بودن در مسائل پژوهشی راه‌اندازی شده است.

وی گفت: این واحد پژوهشی در فارس قرار است در گام اول به تربیت مربیان در حوزه علوم شناختی پرداخته و در گام بعدی نیز به غربالگری دانش آموزان نخبه در این حوزه بپردازد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: در گام سوم نیز دانش آموزان تحت آموزش‌های مناسب برای افزایش قدرت شناختی قرار گیرند که در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فارس با دارا بودن 950 هزار دانش آموز و 60 هزار معلم می‌تواند مهد پژوهش و تحقیق باشد لذا امیدواریم با افتتاح این مرکز پژوهشی بتوانیم گام بزرگی در مسیر تحقق اهداف تعلیم و تربیت برداریم.

محمد فرخ زاده؛ معاون استاندار فارس نیز با بیان اینکه این اقدام ارزشمند به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی کشور، استانداری و اداره کل آموزش و پرورش فارس صورت گرفت، افزود: امروزه سه عنصر دانش، مهارت و تجربه در کنار یگدیگر در دنیا باعث شده تا معادلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگ و ... دچار تغییر شوند.

معاون امور گردشگری و زیارتی استانداری فارس افزود: دنیا در مسیر دانش در حال تلاش است بررسی‌ها نشان می‌دهد ضروری است که ما نیز گام‌هایی را در این مسیر برداریم.

فرخ‌زاده ادامه داد: برخی مسائل و تخصص‌ها در کشور را نمی‌توان به دیگران سپرد مثلاً می‌توان پزشک را از خارج وارد کرد، اما نمی‌توان جامعه شناس را از خارج وارد کرد و علوم شناختی نیز در زمره همبن موارد است.

وی گفت: امکانات خوبی که در پژوهشکده علوم شناختی آموزش و پرورش فارس در شیراز قرار دارد باید به سایر جا‌های استان نیز توسعه یابد.

فرخ‌زاده اضافه کرد: این پژوهشکده می‌توان در ایجاد درآمد‌های پایدار موثر باشد لذا این حرکتی که انجام شده، دستاورد ارزشمندی است و امیدواریم که فارس الگوی سایر استان‌ها باشد.

انتهای پیام/424

نظر شما