شناسهٔ خبر: 67628534 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

موج تورم در ایالات متحده کوتاه شد/قیمت‌ها همچنان در مسیر نزولی

اکوایران : تازه‌ترین داده‌های تورمی آمریکا نشان می‌دهد تورم این کشور به شکل قابل توجهی کاهش یافته و همین موضوع می‌تواند شرایط را برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو بیش از پیش فراهم کند.

صاحب‌خبر -

تورم آمریکا در ماه ژوئن به شکل گسترده‌ای کاهش یافت که علت ان کاهش هزینه‌های مسکن بوده است. تازه‌ترین داده‌های تورمی آمریکا باعث افزایش خوش‌بینی مقامات فدرال رزرو در این موضوع خواهد شد که آن‌ها می‌توانند به زودی نرخ‌های بهره را کاهش دهند.

به نوشته بلومبرگ،‌ شاخص هسته قیمت‌ مصرف‌کننده که هزینه‌های مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌گیرد، از ماه می تنها ۰/۱ درصد افزایش یافته که کمترین سرعت رشد آن از آگوست ۲۰۲۱ تاکنون است.

طبق داده‌هایی که در روز پنجشنبه (۲۱ تیر) منتشر شده، در یک مقیاس سالانه نیز این شاخص با رشد ۳/۳ درصدی همراه شده که کمترین سرعت رشد تورم سالانه در بیش از سه سال اخیر است.

اقتصاددانان برای سنجش تورم بنیادین، شاخص هسته قیمت مصرف‌کننده را به عنوان یک اندیکاتور بهتر نسبت به شاخص کلی قیمت مصرف‌کننده در نظر می‌گیرند. این معیار نسبت به ماه گذشته میلادی با کاهش ۰/۱ درصدی همراه شده است که نخستین کاهش آن از زمان آغاز همه‌گیری کرونا محسوب می‌شود و بنزین ارزان‌تر نیز در این روند نقش داشته است. این معیار همچنین نسبت به یک سال قبل با کاهش ۳ درصد همراه بوده است.

این آمار گواه دیگری بر این موضوع است که تورم پس از افزایش در ابتدای سال ۲۰۲۴، دوباره وارد یک روند نزولی شده است، در حالیکه به نظر می‌رسد فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌تر در حال کند شدن هستند. به دنبال گزارشی در هفته گذشته که سومین ماه متوالی افزایش بیکاری را نشان داد، این داده‌ها فدرال رزرو را در مسیر کاهش نرخ بهره در اواخر امسال نگه می‌دارد.

تورم مسکن

قیمت مسکن، که بزرگترین بخش در میان دسته‌بندی خدمات است، ۰/۲ درصد افزایش یافته است که کمترین افزایش آن از آگوست ۲۰۲۱ به شمار می‌رود. اجاره معادل مالکان –زیرمجموعه‌ای از مسکن که بزرگ‌ترین جزء شاخص قیمت مصرف‌کننده است– ۰/۳ درصد افزایش یافته که این آمار نیز پایین‌ترین حد در سه سال گذشته بوده است.

بر اساس محاسبات بلومبرگ، قیمت خدمات به استثنای مسکن و انرژی، برای دومین ماه متوالی کاهش یافته است. در حالیکه مقامات بانک‌ مرکزی آمریکا بر اهمیت توجه به چنین معیاری هنگام ارزیابی مسیر تورم کشور تأکید کرده‌اند، آن‌ها آن را بر اساس یک شاخص جداگانه محاسبه می‌کنند.

این معیار که به عنوان شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) شناخته می‌شود، به اندازه شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) بر مسکن تأثیرگذار نیست. این امر به توضیح این موضوع کمک می‌کند که چرا شاخص PCE به هدف ۲ درصدی فدرال رزرو برای تورم، نزدیک‌تر است.

شاخص PCE که اواخر ماه جاری میلادی منتشر می‌شود، علاوه بر  CPI، از برخی دسته‌های موجود در شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) که قرار است در روز جمعه منتشر شود، بهره می‌برد.

نظر شما