شناسهٔ خبر: 67628473 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

چرا خروس نماد فرانسه است؟/ داستان غیرمنتظره‌ای که نمی‌دانستید

اقتصادنیوز: خروس، به عنوان کشور فرانسه شناخته می شود و این نماد توانسته به واژگان فوتبالی هم راه پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، دنیای امروز مملو از نمادهای مختلف و گوناگونی است که هر کدام در بردارنده معانی خاصی برای گروهی از انسان های روی کره زمین هستند. نمادهایی که گاهی معنای شادی و زندگی می دهند و گاهی غم و نیستی.

کارایی نمادها بنابر اعلام جامعه شناسان بیشتر به منظور به خاطر سپردن و نشان دادن اهمیت و ارزش یک موضوع است؛ مانند کشورهای جهان که هر کدام با نمادی خاص و منحصر به فرد شناخته می شوند. این روزها که مسابقات جام ملت های اروپا 2024 در حال برگزاری است؛ توجه بسیاری از طرفداران فوتبال به نمادهای خاص کشورهای حاضر در این مسابقات جلب شده است. فرانسه یکی از همین کشورهاست و به دلیل ستارگان پرشماری که در ترکیب خود دارد،‌ همواره در کانون توجه دوستداران فوتبال قرار دارد؛‌ تیمی که نتوانست صعود به فینال یورو 2024 را تجربه کند و در مقابل ماتادورها شکست را پذیرفت.

خبر مرتبط
«خروس‌ها» در دام «ماتادورها» افتادند/ اسپانیا راهی فینال شد

اقتصادنیوز: تیم ملی فوتبال اسپانیا با غلبه بر فرانسه، اولین فینالیست یورو ۲۰۲۴ لقب گرفت.

کشور فرانسه اما به چه نمادی معروف است؟ شاید این سوالی بسیاری از افراد باشد اما دوستداران فوتبال خوب می دانند که این کشور با چه نامی شناخته می شود. خروس. لقبی که بیشتر اوقات برای تیم فوتبال این کشور هم به کار می رود و از بازیکنان این تیم با عنوان خروس ها یاد می شود. جالب اینجاست که نماد فدراسیون فوتبال این کشور هم شکل نمادین از خروس است.

ریشه نماد خروس برای فرانسه کجاست؟ این نماد از سال ۱۹۰۹ میلادی بر روی پیراهن تیم ملی فوتبال فرانسه نقش بسته، ریشه در دوران باستان دارد. منشأ این نماد به زمان رومیان باز می‌گردد. آنها اجداد فرانسوی‌های امروزی، یعنی گُل‌ها را «گالوس» می‌نامیدند که در زبان لاتین هم به معنای خروس و هم به معنای قوم گُل بود. این تشابه لفظی باعث شد تا رومیان از جمله جولیوس سزار، گُل‌ها را با خروس مقایسه کنند.

در طول تاریخ، نگرش به این نماد متغیر بوده است. در سده‌های میانه، دشمنان فرانسه از این تشبیه برای تحقیر استفاده می‌کردند. اما فرانسوی‌ها خود این نماد را پذیرفته و آن را نشانه‌ای از غرور، شجاعت و افتخار ملی خود دانستند.

در دوران انقلاب فرانسه، خروس به عنوان «نماد هوشیاری» بر روی سکه‌ها و مهرها ظاهر شد. اما ناپلئون بناپارت که از این نماد متنفر بود؛ آن را با عقاب جایگزین کرد. با این حال، پس از دوران ناپلئون، خروس دوباره به جایگاه خود بازگشت.

امروزه، اگرچه خروس نماد رسمی جمهوری فرانسه نیست و جای خود را به «ماریان» داده است، اما همچنان در بسیاری از نمادهای ملی، از جمله ورزش، حضور پررنگی دارد. نقش خروس بر روی پیراهن تیم‌های ملی فوتبال، هندبال، والیبال و راگبی فرانسه دیده می‌شود.

این نماد همچنین در نشان رسمی شهرداری‌های فرانسه از سال ۱۹۵۱ و نیز در آرم کمیته ملی المپیک این کشور حضور دارد. حتی در جام جهانی فوتبال ۱۹۹۸ که در فرانسه برگزار شد، نماد مسابقات خروسی به نام «فوتیکس» بود.

 

نظر شما