شناسهٔ خبر: 67626758 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

کشف فسیل قدیمی‌ترین شکل «زندگی» روی سیاره زمین کشف فسیل قدیمی‌ترین شکل «زندگی» روی سیاره زمین

فرادید| اریکا بارلو، محقق دانشگاه نیو ساوث وِلز در سال ۲۰۱۳ طی یک سفر میدانی به رشته‌کوه هامِرسلی در منطقه پیلبارا در استرالیای غربی، این سنگ را پیدا کرد و آن را به عنوان یادگاری روی میز کار خود گذاشت. به گزارش فرادید؛ یک استاد راهنما با اشاره به این سنگ گفت که «چرت سیاه» است، یعنی کربن فسیل‌شده و

صاحب‌خبر -

فرادید| اریکا بارلو، محقق دانشگاه نیو ساوث وِلز در سال ۲۰۱۳ طی یک سفر میدانی به رشته‌کوه هامِرسلی در منطقه پیلبارا در استرالیای غربی، این سنگ را پیدا کرد و آن را به عنوان یادگاری روی میز کار خود گذاشت.

به گزارش فرادید؛ یک استاد راهنما با اشاره به این سنگ گفت که «چرت سیاه» است، یعنی کربن فسیل‌شده و به این محقق توصیه کرد نگاه دقیق‌تری به آن بیندازد. 

4

کربن فسیل شده معروف به چرت سیاه روی این سنگ بیش از ۲ میلیارد سال قدمت دارد

پس از بریدن یک تکه نازک از سنگ و مشاهده آن زیر میکروسکوپ، او از دیدن میکروفسیل درون سنگ که پیش از این نظیرش دیده نشده بود، شوکه شد. 

دکتر بارلو گفته: «من آن را به استاد راهنمایم نشان دادم. او هیچ ایده‌ای نداشت. ما آن را به تعداد زیادی از همکاران دیگر نشان دادیم. آن‌ها هم در گذشته چیزی شبیه به آن ندیده بودند. این کشف، جرقه کل پروژه دکتری من درباره این فسیل را زد و اینکه بفهمم چیست، از چه چیزی ساخته شده، شیمی آن، مورفولوژی آن و کشف نوع زندگی آن، موضوعات سه تا چهار سال تحقیقات بعدی من بودند.» 

بیش از ۱۰ سال صرف بررسی این میکروفسیل شده که تخمین زده می‌شود ۲.۴ میلیارد سال قدمت داشته باشد. دکتر بارلو گفته: «اگرچه به اندازه یک موی انسان نازک است، اما در واقع برای آن دوره زمانی بسیار بزرگ است. از نظر مورفولوژی (ریخت‌شناسی)، ساختار آن بسیار پیچیده است و در قیاس با بقیه فسیل‌های موجود از آن زمان، بسیار بزرگ‌تر و پیچیده‌تر است.» 

گامی به سوی زندگی پیچیده

سن این فسیل مصادف است با دوره‌ای درست پس از رویدادی که به رویداد بزرگ اکسیژنی یا انقلاب اکسیژنی معروف است. پیش از این رویداد، سطوح اکسیژن زمین با متان، دی اکسید کربن و بخار آب که عناصر غالب در اتمسفر بودند به شدت پایین بودند. 

مارتین ون کرانِندانک، استاد دانشگاه نیو ساوث ولز، گفته: «آن زمان جوّی شبیه یک جوّ سمی و واقعاً گازی حاکم بوده و زندگی بسیار ساده بوده… (اما) وقتی اکسیژن به جوّ آمد، زندگی شروع به پیچیده‌تر شدن کرد.» 

به نظر می‌رسد میکروفسیلی که دکتر بارلو پیدا کرده مربوط به این دوره انتقالی باشد، زمانی که زندگی شروع به پیچیده‌تر شدن کرد و در نهایت به حیوانات، درختان و گیاهان منجر شد. 

2

تجزیه و تحلیل میکروسکوپی، ساختار گرد متمایز «توپ فوتبالی» فسیل را آشکار کرد، شکلی که دانشمندان قبلاً هرگز ندیده بودند

اگر تحقیقات این موضوع را تایید کند فسیل دکتر بارلو به قدیمی‌ترین مدرک شناخته‌شده از حیات پیچیده روی زمین تبدیل می‌شود. دکتر ون کرانِندانک گفته: «این یک پیشرفت بزرگ در درک تکامل حیات در سیاره ما است.» 

مهمترین مکان روی زمین برای مطالعه تکامل

دکتر ون کرانندانک تعجب نمی‌کند که چنین چیزی در پیلبارا پیدا شده است. بخش‌های بزرگی از بیش از ۵۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع از زمین‌های این منطقه دست‌نخورده باقی مانده و دهه‌ها سال فرصت منحصربفردی به دانشمندان داده تا ببینند میلیون‌ها سال پیش، زمین چگونه به نظر می‌رسید. 

دکتر ون کرانندانک گفته: «پیلبارا در سطح جهانی به عنوان مهم‌ترین مکان برای درک تکامل اولیه حیات روی زمین شناخته شده است.» 

مناظر باستانی این منطقه، ابزار مفیدی برای دانشمندان و فضانوردانی بوده که امیدوارند زمینه جدیدی را در کاوش جهان ایجاد کنند. 

1

دکتر ون کرانندانک می‌گوید پیلبارا مهم‌ترین مکان در جهان برای تحقیق در مورد تکامل اولیه زندگی است

«افرادی از ناسا، آژانس فضایی اروپا، آژانس فضایی ژاپن و مردمی از سراسر جهان برای سفرهای میدانی به پیلبارا آمده‌اند. از آنجا که این مکان، قدیمی‌ترین و قانع‌کننده‌ترین شواهد در مورد آغاز حیات را دارد، از آن به عنوان الگوی جستجوی حیات در مریخ و راهنمایی برای ارسال مریخ‌نوردها به مریخ و جستجوی حیات استفاده شده است.»

مترجم: زهرا ذوالقدر 

منبع: faradeed-196276

نظر شما