شناسهٔ خبر: 67626285 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کارنامه دولت سيزدهم در موسيقي چه بود؟؛ از احياي کنسرت‌ها تا تصويب سند ملي موسيقي

صاحب‌خبر -
کارنامه دولت سيزدهم در موسيقي چه بود؟؛ از احياي کنسرت‌ها تا تصويب سند ملي موسيقي
خبرگزاری آریا - در عمر کوتاه دولت سیزدهم اتفاقات مهمی در حوزه موسیقی رخ داد که می‌توان از آن‌ها به عنوان تاریخ‌سازان این حوزه نام برد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از خبرگزاری فارس: دولت سیزدهم، در حالی مسئولیت کشور را برعهده گرفت که دنیا با ویروس کشنده‌ای به نام کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کرد. اتفاقی که همه را خانه نشین کرده بود و مردم تا می‌توانستند از یکدیگر دوری می‌کردند. 
دولت سیزدهم با ورود خود در شهریور 1400، در تکاپوی فراهم سازی واکسن شد تا شاید کمی از التهابات اجتماعی کاسته و بتواند مردم را بار دیگر در مکان‌های فرهنگی دور خود جمع کند. تعطیلی سینماها، سالن‌های تئاتر و کنسرت‌ها برای بخش فرهنگ و هنر جامعه زیان‌آور شده بود. در این پی دفتر موسیقی سعی کرد تا با برگزاری کنسرت‌های آنلاین گامی مثبت و ارزشمند برای حمایت مادی و معنوی گروه‌ها و هنرمندان عرصه موسیقی بردارد. 
با روی کار آمدن دولت سیزدهم محمد اله‌یاری در شرایط کرونایی و متلاطم هدایت دفتر موسیقی وزارت ارشاد را بر عهده داشت. با توجه به این شرایط با محمد اله‌یاری در خصوص اقدامات دولت سیزدهم در زمان مدیریت او گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
محمد الهیاری فومنی مدیر پیشین دفتر امور موسیقی وزارت ارشاد و مدیرعامل بنیاد رودکی با اشاره به اقدامات اولیه دولت سیزدهم با برقراری مجدد کنسرت‌ها خاطرنشان کرد: روی کار آمدن دولت سیزدهم در شهریور 1400 مصادف با ایامی شد که دولت جدید در تکاپوی تامین واکسن بود و در پی این بود تا با واکسیناسیون محدودیت‌های کرونایی را کاهش دهد که از دی‌ماه با وصل شدن سامانه فروش بلیت کنسرت به وزارت بهداشت این امکان فراهم شد تا کنسرت‌ها با 30 درصد ظرفیت خود به اجرا بپردازند. این عدد تا اسفند همان سال به 50 درصد ظرفیت افزایش پیدا کرد تا جایی که در فروردین 1401 با استقبال مردم از اجراهای صحنه‌ای مواجه شدیم.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات دیگر در خصوص تسهیل در صدور مجوزها بود که از سه هزار قطعه به پنج هزار قطعه در سال افزایش پیدا کرد و در سال 1401 این آمار رو به فزونی رفت.در زمان کرونا، هنرمندان به دلیل اینکه نمی‌توانستند اجراهای صحنه‌ای داشته باشند ترجیح دادند به سراغ ساخت تک آهنگ بروند تا ارتباط آن‌ها با مخاطب قطع نشود. 
مدیرعامل بنیاد رودکی با اشاره به افزایش آمار مخاطبان کنسرت‌ها خاطرنشان کرد: در این دوره فعالیت‌ها در اجراهای صحنه‌ای افزایش پیدا کرد؛ تاجایی که در نوروز 1402 حتی با توجه به تقارن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان بر خلاف گذشته که هنرمندان تور کنسرت‌های خود را در خارج از ایران برگزار می‌کردند، در کشور ماندند و اجراهای صحنه‌ای خود را برگزار کردند.
خبرگزاری آریا

اقدامات زیرساختی؛ از ایجاد سامانه جدید تا تصویب سند بالادستی
وی افزود: نکته قابل توجه‌ای که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد، راه‌اندازی سامانه جامع صدور مجوز و نظارت به انتشار آثار موسیقایی بود. قبل از 1400 این سامانه تنها به صدور پروانه و مجوز آهنگ‌ها اختصاص داشت اما با راه‌ندازی آن تمام سالن‌ها تحت پوشش این سامانه قرار گرفتند و کلیه فرآیند صدور مجوزها برای شعر و موسیقی در این سامانه قرار گرفت و امکان ملاحظه لحظه‌ای اتفاقات موسیقی بر همگان ایجاد شد که جزء اقدامات زیرساختی لحاظ می‌شود.
الهیاری در خصوص مهمترین اتفاق رخ داده برای حوزه موسیقی اظهار کرد: متاسفانه پس از انقلاب سند بالادستی که به موسیقی پرداخته باشد وجود نداشت. در طول یک دهه گذشته تلاش‌هایی در دولت‌های مختلف صورت گرفت اما نتیجه‌ای نداشت. در دولت سیزدهم کمیته‌ای تشکیل شد تا اقدام به تدوین سندملی موسیقی انجام دهند. در شهریور 1400 متن اولیه را به شورای عالی فرهنگی ارسال شد و پس از چند جلسه متن با تغییراتی به شورای هنر سپرده شد و این شورا در سال 1402 با برگزاری 5 جلسه متن سند را مورد بررسی قرار داد. در انتها متن نهایی به شورای معین رفت که در نهایت با برگزاری 3 جلسه متن به شورای انقلاب فرهنگی سپرده شد و در نهایت اواخر سال گذشته به تصویب رسید و توسط رئیس‌جمهور فقیه ابلاغ شد.
هنرمندان موسیقی در گردنه‌های تند به کمک آمدند
وی یادآور شد: گفت‌وگوی چهره‌به چهره و پیوسته با هنرمندان موسیقی اتفاقی جدید در این دوره بود که انجام می‌شد. حوزه فرهنگ و هنر حوزه‌ای است که کمتر با بخش نامه‌نگاری و اداری می‌شود آن‌ را اداره کرد. در این دولت به عنوان یک سر فصل گفت‌وگوی مداوم میان هنرمندان برقرار شد. یکی از گردنه‌هایی که به کمک هنرمندان از آن عبور کردیم اتفاقات اجتمای 1401 بود که هنرمندان موسیقی پیش قدم شدند و با برگزاری کنسرت‌ها و انتشار آثار خود جو ملتهب را کمی آرام کردند.
الهیاری در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری انواع جشنواره‌ها با حضور اقشار مختلف هنری و مردم برگ زرین دیگری از دولت سیزدهم بود. جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، جشنواره نواحی در 5 استان برای اولین‌بار، جشنواره ملی موسیقی جوان که مهمترین جشنواره استعدادیابی میان جوانان و نوجوانان که مورد تایید خاورمیانه است در این دوره به خوبی برگزار شد.
از دی ماه 1402 سکانداری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امیرحسین سمیعی سپرده شد تا ادامه دهنده این راه باشد. در ادامه با امیر حسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی به گفت‌وگو پرداختیم.
امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی با نگاهی به مهمترین اتفاقات حوزه موسیقی، اظهار کرد: یکی از کارهای مهمی که در این دوره انجام شد، ایستادن پای مجوز‌ها و تثبیت کردن آن در کشور بود. تا پیش از این وزارت فرهنگ با این قدرت پرچم‌دار حوزه موسیقی نبود و نمی‌توانست از مجوزها صیانت کند. در این دوره به طور ویژه شاهد این موضوع بودیم که وزارت فرهنگ تنها مرجع قانونی مجوزها بود.
خبرگزاری آریا

وی افزود: اجرای واقعی عدالت فرهنگی یکی دیگر از مهمترین اقداماتی بود که در دولت سیزدهم و در سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر اتفاق افتاد. بخش مهم از خواننده‌های پرفروش موسیقی پاپ در فرهنگسرای بهمن اجرا داشتند و مردم با حداقل‌ترین هزینه به پای این اجراها می‌نشستند.
مدیرکل دفتر موسیقی با اشاره به تقویت حضور بانوان، گفت: حضور بانوان به شکل محترمانه را در این دوره شاهد بودیم. در جشنواره‌ای که گذشت حضور بانوان ارجمند در ارکسترها را داشتیم و به استعدادهای نوجوان در موسیقی نگاه ویژه می‌شد. 
وی خاطرنشان کرد: نشست‌های بی‌واسطه و صمیمی با هنرمندان در دولت سیزدهم اتفاق ویژه‌ای بود که رقم خورد. دوری کردن از فضای بروکراسی و برگزاری نشست‌ها با هنرمندان تهران و شهرستان‌ها و پیگیری مشکلات آن‌ها شامل این موارد است. ‌
سمیعی با اشاره به مهمترین اتفاق حوزه موسیقی در دولت سیزدهم یادآور شد: سندملی موسیقی به عنوان سندبالادستی گل کار حوزه فرهنگ در این دوره بود. سند زمانی که اجراییات از داخل آن بیرو کشیده شود ضمانت اجرایی دارد. در جلسه‌های اخیر قرار شد این سند متناسب‌سازی شود همین دلیل نشان می‌دهد سندملی موسیقی سند زنده‌ای است که تمام فرآیندها را به سمت جاری شدن در فضای عملی حرکت خواهد داد.
با نگاهی اجمالی می‌بینیم اتفاقات مثبتی در حوزه موسیقی در زمان ریاست شهید رئیسی بر کشور افتاد. مهمترین آن قطعا سندملی موسیقی است که باعث می‌شود نگاه سلیقه‌ای از این حوزه برداشته شود تا مسئولین هرکدام بر اساس علاقه شخصی با آن برخورد نکنند. این دولت محکم پای فرهنگ و موسیقی کشور ایستاد تا شاید از مظلومیت آن کمی کاسته شود. اجرای کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان با وجود مخالف‌هایی که انجام می‌شد مصداق بارز تلاش دولت برای احیای سلامت موسیقی در کشور است.

برچسب‌ها:

نظر شما