شناسهٔ خبر: 67624582 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تصمیم تازه دولت بایدن درباره اسرائیل

ایسنا : یک مقام آمریکایی به شرط آنکه نامش فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفت که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد ارسال بمب‌هایی به وزن ۵۰۰ پوند را به سرزمین‌های اشغالی از سر بگیرد اما همچنان بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی به دلیل نگرانی «استفاده از آنها علیه جمعیت غزه» ارسال نمی‌شوند.

صاحب‌خبر -

یک مقام آمریکایی می‌گوید دولت «جو بایدن» قصد دارد ارسال بمب‌های ۵۰۰ پوندی به رژیم صهیونیستی را از سر بگیرد.

ایالات متحده در ماه مه یک محموله بمب های ۲۰۰۰ پوندی (۹۰۰ کیلوگرمی) و ۵۰۰ پوندی (۲۳۰ کیلوگرمی) را به دلیل نگرانی از تأثیر این سلاح‌ها در صورت استفاده توسط ارتش صهیونیستی در طول تهاجم به شهر جنوبی رفح متوقف کرد.

این مقام آمریکایی گفت: «ما با صراحت اعلام کردیم که نگرانی ما در مورد استفاده نهایی از بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی، به‌ویژه برای شهر رفح توسط اسرائیل است اما آنها (اسرائیلی‌ها) اعلام کرده‌اند در حال پایان دادن به حملات هستند».

خبر مرتبط
افشاگری جنجالی بایدن درباره پوتین/ نقشه شوم روسیه برای اوکراین لو رفت

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا سه‌شنبه به وقت محلی آمریکا در اولین روز از نشست سران ناتو در واشنگتن گفت: پوتین هیچ چیزی جز مطیع کردن کامل و محو اوکراین از نقشه نمی‌خواهد. اما اوکراین می‌تواند پوتین را متوقف کند و این کار را خواهد کرد.

هنگام انفجار، یک بمب ۵۰۰ پوندی می تواند به شدت به همه چیز یا هر کسی در شعاع انفجار ۲۰ متری (۶۵ فوت) آسیب برساند یا آن را بکشد. بر اساس پروژه جایگزین‌های دفاعی (PDA) که تحقیقات و تحلیل سیاست دفاعی را انجام می‌دهد، یک بمب ۲۰۰۰ پوندی شعاع تخریب ۳۵ متر (۱۱۵ فوت) دارد.

این مقام آمریکایی گفت که محموله بمب های ۵۰۰ پوندی همان محموله بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی است که منجر به توقف انتقال بمب‌های کوچکتر به اسرائیل شده است. نگرانی اصلی ما استفاده احتمالی از بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی در رفح و جاهای دیگر غزه بوده و هست. از آنجایی که نگرانی ما در مورد بمب‌های ۵۰۰ پوندی نبود، ارسال این بمب‌ها به عنوان بخشی از روند معمول پیش می‌روند».

یک فرد مطلع گفت که ایالات متحده به تل‌آویو اطلاع داده است که بمب‌های ۵۰۰ پوندی را آزاد می‌کند اما بمب های بزرگتر را تحت کنترل خود دارد.

جریان مداوم تسلیحات آمریکا برای رژیم صهیونیستی

در ماه ژوئن، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، واشنگتن را به نگه داشتن تسلیحات متهم کرد و از مقامات آمریکایی خواست تا وضعیت را اصلاح کنند.

دولت بایدن ادعای نتانیاهو را رد کرد و از اظهارات وی ابراز ناامیدی کرد. یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم در سفر اخیر به واشنگتن گفت که پیشرفت قابل توجهی در مورد تامین مهمات آمریکا به اسرائیل حاصل شده است و اظهار داشت که "موانع برداشته شد و گلوگاه‌ها برطرف شد.

براساس گزارش رویترز، با وجود توقف محموله بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی، اسرائیل همچنان به دریافت جریان ثابت تسلیحات آمریکایی ادامه داده است. از زمان شروع جنگ غزه در اکتبر و تا پایان ژوئن، ایالات متحده حداقل ۱۴۰۰۰ بمب ۲۰۰۰ پوندی MK-۸۴ و ۶۵۰۰  بمب ۵۰۰ پوندی، ۳۰۰۰ بمب هدایت شونده هلفایر، ۱۰۰۰ بمب سنگر شکن، ۲۶۰۰ بمب با قطر کوچک پرتاب شده از هوا و سایر مهمات به سرزمین‌های اشغالی منتقل کرده است.

نظارت بین‌المللی بر عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه تشدید شده است، زیرا به گفته وزارت بهداشت غزه، شمار شهدای فلسطینی‌ها در جنگ از مرز ۳۸۰۰۰ نفر فراتر رفته است و این منطقه ساحلی را به ویرانه‌ای تبدیل کرده و جمعیت آن را در آستانه قحطی در میان شیوع بیماری قرار داده است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما