شناسهٔ خبر: 67621677 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

فرق پایا و ساتنا و پل؛ بهترین روش انتقال پول در سیستم بانکی

پایا و ساتنا برای مبالغ بالای ۱۵ میلیون کاربرد دارد، اما به‌کمک سامانه پل می‌توان برای مبالغ کمتر اقدام کرد.

صاحب‌خبر -

فرق پایا و ساتنا و پل در چیز‌هایی مثل سقف مبلغ جابجایی، کارمزد تراکنش و زمان تراکنش خلاصه می‌شود.

به گزارش فرارو، ساتنا به‌عنوان مثال همزمان با ساعات کاری بانک‌ها در دسترس مشتریان بانک قرار می‌گیرد، اما برای نقل‌وانتقال پول در روش پایا چهار چرخه زمانی تعریف شده و به‌کمک روش پل می‌شود هر لحظه‌ای اقدام کرد. معمولا برای نقل‌وانتقال‌های زیر ۱۰۰ میلیون از سامانه پایا استفاده می‌شود، ولی به‌کمک ساتنا می‌توان مبالغ بیشتری را به حسابی دیگر واریز کرد و از آن طرف سامانه پل امکان جابجایی مبالغ زیر ۱۵ میلیون را فراهم می‌کند.

ساتنا؛ بدون محدودیت ریالی

ساتنا از سال ۱۳۸۵ در سیستم بانکی کشور فعال شده و مخفف سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی است. به‌خاطر محدودیت ریالی کارت‌به‌کارت ساتنا می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد و اساسا جایگزینی برای چک¬های رمزدار بین‌بانکی است.

ساتنا به‌شکلی است که مشتریانی که در بانک دارای یکی از انواع حساب جاری، پس‌انداز و مدت‌دار هستند، می‌توانند نسبت به انتقال وجه به حساب خود یا سایر افراد در سایر بانک‌ها در همان روز اقدام کنند.

ساتنا البته برای برای تراکنش‌های بالای ۱۵ میلیون تومان کاربرد دارد و همین مورد یکی از مهمترین دلایل تفاوت ساتنا و پایا محسوب می‌شود. تسویه مبادلات بین بانکی در سامانه ساتنا به‌شکل آنی و برگشت¬ناپذیر است. البته به‌شرطی که حساب مبدا دارای مانده کافی برای انجام تسویه باشد؛ وگرنه نقل‌وانتقال پول تا تامین نقدینگی و تا پایان روز در صف انتظار قرار می‌گیرد و دست آخر در صورت تامین نشدن نقدینگی، درخواست‌های مربوطه ابطال و برگشت داده می‌شوند.

ساتنا با کارمزد دو درصد هر تراکنش و البته تا سقف ۲۵ هزار تومان فعال است. حتی اگر مبلغ انتقالی به اندازه‌ای باشد که دو درصد آن بیشتر از ۲۵ تومان شود، همین مقدار از شما به‌عنوان کارمزد ساتنا دریافت می‌شود.

ساتنا در ساعات فعالیت بانک فعال است و مشتری می‌تواند از دو راه یعنی مراجعه حضوری به شعبه بانک یا از طریق بانکداری اینترنتی و رفتن سراغ گزینه انتقال وجه ساتنا عملیات جابجایی پول را انجام دهد. ناگفته نماند مدت زمان انتقال وجه در سیستم ساتنا باید نهایتا ۳۰ دقیقه باشد و همین موضوع یکی دیگر از موارد تفاوت ساتنا و پایا تلقی می‌شود.

پایا؛ محدودیت ۱۰۰ میلیونی

پایا یا همان سامانه اتاق پایاپای الکترونیک به‌شکلی فعالیت دارد که در طول روز طی چهار چرخه نقل‌وانتقال پول اتفاق می‌افتد. چرخه اول ساعت سه و ۴۵ دقیقه بامداد. چرخه دوم ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه است و چرخه سوم نیز ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه. چرخه چهارم، اما ساعت ۱۸ و ۴۵ دقیقه است.

در ایام تعطیل که امکان نقل‌وانتقال پول از طریق ساتنا وجود ندارد، ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه مبادلات بانکی از طریق پایا امکان‌پذیر است و برای رسیدن درخواست به هر کدام از این چرخه‌ها باید نهایتا تا نیم‌ساعت قبل از چرخه، درخواست ثبت شود.

پایا برخلاف ساتنا محدودیت ریالی دارد. یعنی فقط برای تراکنش‌هایی با سقف ۱۰۰ میلیون تومان امکان استفاده از پایا وجود دارد و آن طرف حداقل مبلغ مورد نیاز برای استفاده از پایا باید ۱۵ میلیون تومان باشد.

کارمزد پایا باتوجه به نوع حواله تعیین می‌شود. اگر حوالی تکی باشد، یک درصد از مبلغ هر تراکنش، تا سقف دو هزار و ۵۰۰ تومان به‌عنوان کارمزد پایا از شما دریافت می‌شود. حالا اگر حواله چندتایی داشته باشید، ۱۰۰ تومان به ازای هر تراکنش تحت‌عنوان کارمزد پایا گرفته می‌شود و مبلغ هر حواله اهمیتی نیز در تعیین کارمزد ندارد.

پل؛ نقل‌وانتقال کمتر از ۱۵ میلیون

پایا و ساتنا برای نقل‌وانتقال‌های بالای ۱۵ میلیون طراحی شدند و از سال ۱۴۰۰ به‌کمک سامانه پل امکان جابجایی کمتر از این مبلغ فراهم شد.

سامانه پل با استفاده از شماره شبا امکان‌پذیر است و امنیت بیشتری از روش کارت به کارت دارد. در هر ساعت از شبانه‌روز امکان استفاده از سامانه پل وجود دارد، اما اگر کسی بخواهد مبلغی بیش از ۱۵ میلیون را منتقل کند، چاره‌ای جز مراجعه به ساتنا و پایا ندارد.

کارمزد پل دو‌صدم درصد مبلغ مورد نظر برای جابجایی است و حداقل کارمزدی که در روش پل وجود دارد، ۵۰۰ تومان خواهد بود.

نحوه انتقال پول در روش پل به سه روش تعریف شده است. مراجعه حضوری به بانک، موبایل‌بانک و اینترنت بانک.

حداکثر مبلغی که در روش کارت به کارت وجود دارد، ۱۰ میلیون تومان است، اما به کمک پل می‌شود تا ۱۵ میلیون تومان جابجا کرد. نکته مهم دیگر در انتقال پول به روش پل اینجاست که برخلاف پایا و ساتنا به‌شکل لحظه‌ای انجام می‌شود.

نظر شما