شناسهٔ خبر: 67621509 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

همزمان با دهه محرم انجام می‌شود؛

برپایی روضه‌های خانگی با چاشنی آه و سوز حسینی

اردبیل- در یک رسم دیرین مردم شهرهای مختلف استان اردبیل با برگزاری روضه‌های خانگی در ماه محرم با چاشنی آه و سوز حسینی سعی دارند تا عمق عشق به سیدالشهدا (ع) را نشان دهند.

صاحب‌خبر -

در شهرهای مختلف استان اردبیل و همزمان با اوج گرفتن ایام تعزیه سیدالشهدا و یاران باوفایش در منازل و واحدهای مسکونی محلات مختلف شهرهای استان اردبیل روضه‌های جانسوز به یاد حضرت قاسم، علی‌اکبر، ابوالفضل (ع)، باب‌الحوائج علی اصغر و سایر شهدای نینوا برگزار می‌شود تا بانوان با حضور در این مجالس و محافل نهایت عشق و ارادت خود را به طریق ناب حسینی نشان دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با اشاره به توسعه روضه‌های خانگی در دهه‌های اخیر در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در این استان روضه‌های خانگی را سراغ داریم که بیش از ۳۰ تا ۴۰ سال قدمت داشته و حتی برخی از این روضه‌خوانی‌ها در قبل از انقلاب نیز رونق و حال و هوایی متفاوت به محلات و کوچه‌های ما می‌بخشید.

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده به مردمی بودن این حرکت با نظم و انضباط خاص اشاره کرد و گفت: از پیش از آغاز محرم تا آخر ماه صفر این روضه‌خوانی‌ها در محلات مختلف شهرها و روستاها انجام می‌شود و در این مجالس شرکت‌کنندگان که اغلب بانوان هستند با توسل به ائمه اطهار (ع) سعی می‌کنند تا نوحه‌خوانی و عزاداری کرده و علاقه و اشتیاق خود را به طریق اهل بیت و امام حسین (ع) نشان دهند.

وی تصریح کرد: این مجالس بی‌ریا اما پر از غنای اخلاقی و معرفتی برگزار می‌شود و در آن علاوه بر مداحی و نوحه‌خوانی، روحانیان نیز بر سر منبر رفته و سخنرانی با محوریت مسائل اخلاقی، تربیتی و خانواده محور را تبیین و تشریح می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل افزود: این روضه‌خوانی‌های خانگی و محافل محله‌ای و کوچه‌ای از شبکه‌های به هم پیوسته تقویت فرهنگ غنی حسینی است که در جای جای استان اردبیل آغاز شده و در آن بانوان در کنار یادگیری همه مسائل معرفتی، سعی می‌کنند تا با خواندن دعای توسل و زیارت عاشورا حال و هوایی معنوی به خود و همسایگان و ساکنان محلات بدهند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در برخی از این منازل حتی تشت‌گذاری نیز انجام می‌شود و توزیع احسانات و برپایی سفره‌های مشارکتی را با حضور بانوان به یاد شهدای کربلا ناظر و شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: قطعاً برگزاری این محافل بی‌ریا و بی‌تمنا به مسائل حاشیه‌ای دیگر زمینه ساز ترویج فرهنگ ناب حسینی و عقاید دینی ارزشمند است.

نظر شما