شناسهٔ خبر: 67621436 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

آیت‌الله محمدحسن اختری از ارتباط ناگسستی عاشورا و حجاب سخن گفت

حجاب و عفاف از دستاوردهای مکتب حسینی است

سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب در تقویم به عنوان روز عفاف و حجاب نام‌گذاری شده است. 21 تیر 1314 روزی بود که هزاران نفر از مردم مشهد برای اعتراض به قانون کشف حجاب و دفاع از حجاب و حیثیت و شرافت زنان و مردان کشورمان قیام و در مسجد گوهرشاد تحصن کردند و عصر همان متحصنین توسط رژیم وابسته رضاخانی به شهادت رسیدند.

صاحب‌خبر -

تلاقی این روز تلخ با پنجمین روز از ماه عزای حسینی ما را بر آن داشت تا با آیت‌الله محمدحسن اختری، دبیرکل بنیاد ملی عفاف و حجاب كشور همصحبت شویم و از ارتباط ناگسستنی عاشورا و حجاب بشنویم؛ چرا که می‌دانیم نهضت عاشورا مکتبی چندبعدی است، مکتبی که با هدف احیای ارزش‌های دینی صورت گرفت و در سایه آن حجاب و عفاف زن مسلمان جایگاه خود را پیدا کرد. در کربلا حضرت اباعبدالله حسین(ع) و حضرت زینب کبری(س) و دودمان رسالت با سخنان و عمل خود، یادآور حجاب و عفاف بودند.

حجاب نمادی اسلامی در مکتب عاشورا
آیت‌الله اختری در ابتدا با بیان اینکه حجاب، عفاف و غیرت نمادی اسلامی و انسانی در مکتب بلند عاشوراست، می‌گوید: به خاطر اهمیت ویژه آن است که دشمن در طول تاریخ مقابل آن موضع گرفته است، به همین دلیل باید رسانه‌ها و مؤسسه‌های فرهنگی و تربیتی و تمام افرادی که ارزش‌های اسلامی و خانوادگی را ارج نهاده و برای صیانت از شرف و ارزش‌های خانوادگی احترام قائل هستند، با تمام قوا تلاش کنند ندای اصیل اسلامی را به گوش مردم، خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان برسانند و آن‌ها را به این وظیفه دینی و اسلامی و ضروری دین اسلام آگاه کنند.
ایشان تأکید می‌کند: باید تمام افرادی که توانایی داشته و رسانه‌ای دارند، صدای اسلام و پیام عاشورا را به گوش دیگران برسانند و با بهره‌گیری از ابزار و رسانه‌های جمعی جدیدی که در اختیار دارند، برای گسترش و تبلیغ فرهنگ اصیل اسلامی و ارزش‌های دینی و ملی آن هم با زبان منطق از هیچ کوششی فروگذار نکنند.  وظیفه امر به معروف و نهی از منکر برای همه است و همه در این امر از سوی خداوند متعال مسئولیت داریم. حاکمان، دولتمردان، مؤسسه‌های دولتی و مؤسسه‌های مردمی و جوامع اسلامی، اندیشمندان، مردم عادی و... همه افراد باید به امر به معروف پایبند باشیم و نهی از منکر کنیم. امر به معروف یکی از اهداف و انگیزه‌های قیام امام حسین(ع) است و ایشان فرموده است: «اِنّى ما خَرَجتُ اَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً، اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الاصلاحِ فى اُمَّهِ جَدّى، اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ و اَنهى عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرَ بِسیرهِ جَدّى وَ اَبى عَلىَّ بن اَبى طالبٍ(ع)».

استفاده از ظرفیت منبر حسینی برای ترویج حجاب
دبیرکل بنیاد ملی عفاف و حجاب كشور تصریح می‌کند: سخنرانان مراسم عزاداری امام حسین(ع) باید در کنار ذکر مصیبت اهل بیت(ع)، به عفاف و حجاب، امر به معروف و نهی از منکر و ترویج دیگر مسائل اعتقادی و دینی جامعه اسلامی نیز توجه داشته باشند و به آنان نیز اشاره کنند و این نکات اسلامی و قرآن را به گوش همگان برسانند. از یاد نبریم عفاف و حجاب تنها مربوط به پوشش نیست و دامنه وسیع‌تری مانند حجاب در رفتار، گفتار، چشم و... را نیز شامل می‌شود. همچنان که عفاف و حیای سیدالشهدا(ع) و یاران ایشان تنها در پوشش نبود. آن حضرت(ع) و اهل بیت(ع) و یاران ایشان در تمام مراحل حفظ حریم‌ و ارزش‌ها را به نمایش گذاشتند.

زندگی جاودانه در پرتو عمل به آموزه‌های کربلا
این کارشناس دینی با اشاره به اهمیت مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) یادآور می‌شود: این مجالس و مراسم بهترین فرصت برای پاسخ‌گویی دینی به همه به خصوص نسل جوان است و بهترین بستر برای تضمین سلامت معنوی جامعه است. به همین دلیل باید علما، اندیشمندان و سخنوران از این ظرفیت عظیم دینی و مراکز آموزشی مفید و تربیتی برای نهادینه کردن و بیان نکات مربوط به عفاف و حجاب که نیاز امروز جامعه است، استفاده کنند. همه به ویژه جوان‌ترها در مجالس امام حسین(ع) فقط برای سینه‌زنی حاضر نشوند بلکه در جلسات وعظ و پای صحبت‌های سخنران هم بنشینند. مطلب را گوش کنند و هر پرسش و شبهه‌ای برایشان ایجاد می‌شود، مطرح کنند تا وعاظ و مداحان بدانند جوانان چه مسائل و دغدغه‌هایی دارند و به آن‌ها بیشتر بپردازند.
آیت‌الله اختری تشریح می‌کند: بی‌حجابی و سبک پوشش غربی ثمره تهاجم فرهنگی غربی است. فرهنگی که از فضای مجازی برای رسیدن به اهداف خود و مقابله با ارزش‌های دینی استفاده می‌کند و باید ما هم از همین رسانه‌ها و فضا بهره برده و نه تنها جوانانمان را هوشیار کنیم بلکه حرف خود را به جهانیان برسانیم. در نظر داشته باشیم همان طور که رعایت حجاب و عفاف آثار مثبت فردی و اجتماعی زیادی دارد، بی‌حجابی نیز آثار و پیامدهای سوء و منفی در  دو بعد دنیوی و اخروی دارد. گاهی اوقات برخی افراد، بدحجابی و بی‌حجابی را تمدن و پوشش را نوعی عقب‌ماندگی می‌دانند و با این ادعا که باطن پاک مهم است و ظاهر اهمیت ندارد، شعار روشنفکری می‌دهند. در صورتی که طبق بیان امیرالمؤمنین(ع) «الظاهر عنوان باطن» و رسیدن به واقعیت درون افراد از ظاهر آن‌ها امکان‌پذیر است. بی‌حجابی برای مردم ما تمدن‌آور، شرافت‌آور و عزت‌آور نیست. خداوند در آیه 24 سوره انفال فرموده است: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! دعوت خدا و پیامبر(ص) را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی می‌خواند که شما را حیات می‌بخشد». زندگی جاودانه و شرافتمندانه در پرتو عمل به آموزه‌های کربلا و نهضت حسینی و دستورهای قرآنی است.

خبرنگار: مریم احمدی شیروان

نظر شما