شناسهٔ خبر: 67621239 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

جنگ غزه مرگبارترین میدان برای خبرنگاران و عکاسان

اقتصادنیوز: ارتش اسرائیل بالاخره پس از ماه‌ها به خبرنگاران و عکاسان اجازه داده برای تهیه خبر و گزارش به رفح اشغالی بروند. این در حالی است که جنگ اخیر اسرائیل صهیونیست با فلسطین را مرگبارترین جنگ برای خبرنگاران و عکاسان می‌دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، ارتش اسرائیل در تاریخ ۶ مه به رفح حمله کرد و عملیاتی «محدود» علیه نیروهای حماس را وعده داد؛ اما بر سر این پیمان نماند و دو ماه بعد، جنوبی‌ترین قسمت‌های این شهر را به ویرانه تبدیل کرد. 

اوهاد زویگنبرگ (عکاس آسوشیتدپرس) یکی از اولین روزنامه‌نگاران خارجی بود که پس از ماه‌ها هجوم، اجازه ورود به این شهر فلسطینی را پیدا کرد. رفح شهری است که تا پیش از این دو میلیون نفر از مردم غزه را به دلیل حملات اسرائیل در خود جای داده بود. این پیشنهاد اسرائیل بود که شهروندان اگر می‌خواهند در امان باشند بهتر است به رفح بروند؛ که کمی بعد هم این شهر را مورد حملات سنگین هوایی و زمینی قرار داد. 

عکاس آسوشیتدپرس در حالی به عنوان خبرنگار به رفح رفته که اسرائیل حضور خبرنگاران بین‌المللی به این شهر را ممنوع کرده است.

 بر اساس مشاهدات و مدارک موجود باید گفت جنگ اسرائیل با غزه یکی از مرگبارترین رویدادها برای خبرنگاران بوده است. 

از ورود خبرنگاران و عکاسان به رفح درحالی ممانعت می‌شود که طی روزهای گذشته دست کم پنج خبرنگار حاضر در غزه به دلیل تشدید بمباران‌ها و حملات هوایی اسرائیلی‌ها کشته شده‌اند. این خبر را شبکه و رسانه الجزیزه طی روزهای گذشته به تاریخ ششم ژوئیه منتشر کرده است.

روز شنبه بود که دفتر رسانه‌ای دولت غزه اعلام کرد حملات جداگانه اسرائیل سه خبرنگار را در اردوگاه پناهندگان نصیرات در مرکز این منطقه و دو روزنامه‌نگار را در شهر غزه کشته است و تعداد کارکنان رسانه‌ای که از زمان آغاز جنگ کنونی هفتم اکتبر کشته شده‌اند به حداقل صد و پنجاه و هشت نفر رسیده است!

حال با نگاهی دیگر  به شهر رفح فعلی درمی‌یابیم که ساختمان‌های مسکونی سرتاسر مورد بمباران و هجوم قرار گرفته‌اند و از بین رفته‌اند و حال از آن‌ها متروکه‌هایی به جا مانده که دیوارهای آن‌ها را گلوله سوراخ سوراخ کرده است. شیشه‌های همه ساختمان‌ها شکسته‌اند و اتاق خانه‌ها و آشپرخانه‌ها و وسایل خانه‌ها در جاده و فضاهای شهریِ مملو از خاک و سنگ پراکنده شده‌اند.

ادعای اسرائیل مبنی بر حضور نیروهای حماس در رفح دروغ است

حال می‌توان گفت رفح خالی است و تعداد خیلی کمی از شهروندان معمولی و غیر نظامیان در شهر حضور دارند. بیش از ۷۰ درصد از خانه‌های این منطقه در حملات هوایی و زمینی اسرائیل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تخریب شده است. 

اسرائیل که به استفاده نامتناسب از زور و وحشی‌گری در غزه متهم شده در این رابطه گفته است؛ هدفش شکست کامل حماس است. 

در آخرین هفته ماه مه بود که دادگاه بین‌المللی به اسرائیل دستور داد حمله نظامی خود علیه رفح را فورا متوقف کند. با یادآوری اینکه مسدود کردن جاده‌ها و جلوگیری از رسیدن آذوقه و لوازم ضروری به رفح، این شهرها را با بحران‌های عدیده مواجه کرده است. کمی بعد و در ماه ژانویه بود که دادگاه عالی سازمان ملل بار دیگر به اسرائیل دستور داد از نسل کشی و اقدامات غیر انسانی دست بکشد. 

چهل هزار کشته تا امروز

بر اساس آمار ارائه شده تا به امروز حدود چهل هزار نفر کشته شده‌اند! در حالی که نیمی از آن‌ها کودک و زن هستند! 

در ادامه گزارش رسانه «الجزیزه»، به مختصات جغرافیایی و استراتژیک رفح پرداخته شده است: رفح، منطقه‌ای به مساحت حدود ۶۵ کیلومتر مربع (۲۵ مایل مربع) هم مرز با مصر است که تا پیش از این جزو مناطق امن منطقه به حساب می‌آمد؛ تا آنجا که اکثر شهروندان فلسطینی پس از بمباران غزه و توابع آن به این شهر پناه برده بودند. اسرائیل علی‌رغم نگرانی‌های بین‌المللی در نهایت به بهانه اینکه رزمندگان حماس در این منطقه حضور دارند، این شهر را مورد حمله قرار داد. اسرائیل هنوز مدرکی مبنی بر حضور نیروهای حماس در رفح ارائه نکرده است. 

رفح گور جمعی پناه‌جویان فلسطینی

تخمین زده می‌شود که ۱.۴ میلیون فلسطینی پس از فرار از بمباران اسرائیل در مناطق دیگر غزه، در رفح جمع شده‌اند. سازمان ملل تخمین می‌زند که حال حدود ۵۰۰۰۰ نفر در رفح (که قبل از جنگ جمعیتی حدود ۲۷۵۰۰۰ نفر داشت)، باقی مانده‌اند. هفته گذشته، سازمان ملل اعلام کرد که اکثر ۲.۴ میلیون نفر غزه اکنون آواره هستند. 

بیشتر مردم در کمپ‌های چادری محقر در امتداد ساحل با دسترسی اندک به آب تمیز، غذا، توالت و مراقبت‌های پزشکی جمع شده‌اند.

پس از ایجاد بحران‌های شدید و قحطی در رفح و غزه و سوءتغذیه کودکان بی‌دفاع، کمک‌رسانی‌ها از دو گذرگاه مهم در جنوب غزه انجام می‌شد که توسط اسرائیل مسدود شدند. سازمان ملل می‌گوید کمک‌هایی که از گذرگاه اصلی دیگر یعنی کریم ابوسالم به رفح انجام می‌شود، بسیار محدود است زیرا شهرک‌نشینان اسرائیلی مدام به کامیون‌های کمک‌رسان حمله می‌کنند و مانع از رسیدن آن‌ها به جنگ‌زدگان می‌شوند. 

گذرگاه کریم ابوسالم هم بسته شد!

روز چهارشنبه گذشته بود که صفی طولانی از کامیون‌ها درگذرگاه کریم ابوسالم برای رساندن کمک‌ها به غزه تشکیل شده بود و در نهایت کامیون‌ها با دشواری بسیار مسیر خود را تا مقصد ادامه داند. این موضوع گویای این است که اسرائیل در رابطه با کمک‌رسانی و ایمن نگه داشتن مسیر، به تعهداتش عمل نکرده و گذرگاه کریم ابوسالم را هم مسدود کرده است.

مقامات سازمان ملل می‌گویند تنها برخی از کامیون‌ها هستند که مسیر تجاری را با شجاعت بدون نیروی مسلح اجیر شده طی می‌کنند و خود را به مقصد می‌رسانند. این در حالی است که ارتش اسرائیل این نیروهای امدادی و رانندگان کامیون را نیروهای نظامی سازمان یافته در رفح و توابع آن می‌داند. این وضعیت باعث شده خبرنگاران و عکاسان مجبور شوند به هر نوعی که هست با خودروهای نظامی وارد رفح شوند و اخبار و اتفاقات مربوط به آن را پوشش دهند. 

کافی است جاده‌های منتهی به رفح را طی کنیم تا با لاشه کامیون‌هایی مواجه شویم که زیر آفتاب و حملات اسرائیل سوخته و از بین رفته‌اند. در طول مسیر جاده مملو از ادوات و وسایلی است که حال دیگر زباله محسوب می‌شوند. 

گروه‌های بشردوستانه می‌گویند که هر چه تحویل کمک‌ها بیشتر به طول بینجامد کمبود سوخت بیمارستان‌ها و کارخانه و وسائل نقلیه و تاسیسات باقی مانده به خطر جدی‌تری بدل خواهد شد. در حال حاضر هم البته اغلب بیمارستان‌ها زیر حملات مکرر و سنگین ارتش صهیونیستی از بین رفته‌اند یا کارایی لازم را ندارند. 

دکتر حنان بلخی (مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در شرق مدیترانه) در رابطه با وضعیت بیمارستان‌ها اخطار داده است. 

او گفت: بیمارستان‌ها بار دیگر با کمبود سوخت مواجه هستند و خطر اختلال در خدمات حیاتی را تهدید می‌کند. مصدومان جان خود را از دست می‌دهند زیرا آمبولانس‌ها به دلیل کمبود سوخت با تاخیر مواجه هستند. 

 نتانیاهو قسی‌القلب است

متاسفانه هرچه وضعیت انسانی مناطق جنگی بدتر می‌شود اسرائیل به حملات خود ادامه می‌دهد. طی روزهای گذشته بود که بنیامین نتانیاهو بر این قساوت مهر تایید دیگری زد. او گفت هر توافق یا آتش بسی هم مطرح شود یا صورت گیرد، اسرائیل بر لزوم ادامه عملیات‌های خود برای از بین بردن حماس تاکید دارد.

خودروهای اسرائیل، سربازان و خبرنگاران را در جنوب غزه جابجا می‌کنند/عکس اوهاد زویگنبرگ/منتشر شده در ۸ ژوئیه ۲۰۲۴

روز چهارشنبه گذشته بود که خبرنگاران برای بازدید از منطقه و حضور در رفح تلاش کردند اما سربازان به آن‌ها گفته بودند این امکان به طور کامل وجود ندارد و بازید طبق برنامه قبلی صورت نخواهد گرفت. همچنین بازدید از مناطق ساحلی نیز ممنوع اعلام شده است.  

 

نظر شما