شناسهٔ خبر: 67620265 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تداوم چرخه معیوب در زنجیره فولاد

قعرنشینی میلگرد ساختمانی

دنیای اقتصاد -نسیم نوحه‏‏‌خوان : بخش فولاد با چالش‏‏‌هایی همچون قطع برق، محدودیت نقدینگی و کمبود تقاضا مواجه است و از این‌رو کاهش تولید و میزان تقاضا در حلقه‏‏‌های مختلف این بخش در حال رقم خوردن است. رینگ فیزیکی بورس‌کالا در روز ۲۰تیرماه شاهد کمترین میزان معاملات انواع میلگرد از ابتدای سال‌جاری تاکنون بود؛ این در حالی است که قیمت پایه این محصول در تالار صنعتی حدود ۰.۵‌درصد افزایش داشته است. رشد قیمت‌ها در حالی اتفاق افتاده که معامله فقط ۱۰‌درصد از عرضه‏‏‌ها به ثبت رسیده است و برای مقاطع طویل عرضه‌شده رقابتی وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

 بخـــش فولاد در برهه‌‌‌ای از سال به سر می‌‌‌برد که مشکلات در این حوزه به اوج خود رسیده است. قطع برق و تشدید سهمیه‌‌‌بندی‌‌‌ها موجب کاهش قابل‌توجه میزان تولید در واحدهای مختلف فولادی و به‌ویژه شمش شده است و از این‌رو طی هفته جاری کمترین میزان عرضه این محصول میانی زنجیره فولاد در تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران از ابتدای سال‌جاری تاکنون رقم خورد؛ به طوری که ۹۹‌هزار و ۳۲۵تن شمش عرضه شد و در نهایت ۵۰.۴درصد از میزان عرضه با احتساب آمار معاملات مچینگ به فروش رسید. میانگین قیمت معاملات شمش در رینگ فیزیکی ۲۲‌هزار و ۸۲۲تومان به ثبت رسید که نسبت به هفته پیش ۰.۷‌درصد افزایش داشته است؛ در حالی که میزان تقاضا در بازار داخل بسیار کاهش یافته است و عملا رقابتی در بازار وجود ندارد و افزایش قیمت محصولات در ابتدای هفته تحت‌تاثیر نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد اتفاق افتاد. 

قیمت شمش با احتساب ارکان بورس و هزینه حمل ۸۰۰تومانی از درب کارخانه واحدهای نورد به حدود ۲۶‌هزار تومان می‌‌‌رسد. در شرایطی که کارخانه‌‌‌های تولیدی میلگرد با بحران کمبود نقدینگی و مشتری مواجه هستند، عملا خرید شمش به‌عنوان ماده اولیه با قیمت ۲۶‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین خریداران شمش از رینگ صنعتی نوردکاران بحران‌‌‌زده نیستند و در این بین دلالان و واسطه‌‌‌ها از بازار معیوب و گرفتار در مشکلات سود می‌‌‌برند.  بررسی‌‌‌های تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران در روز چهارشنبه ۲۰تیرماه نشان می‌دهد که بحران همچنان در بازار مقاطع طویل ادامه دارد و در این رینگ بیش از ۲۷۷‌هزار تن انواع میلگرد عرضه شد که با ثبت تقاضایی برابر با ۰.۱ عرضه در نهایت و با احتساب معاملات مچینگ چیزی حدود ۲۹‌هزار و ۳۸۸تن از میلگردها به فروش رسید. میانگین قیمت معاملات میلگرد در تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران در روز ۲۰تیرماه ۲۵‌هزار و ۸۶۴تومان به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته ۰.۵‌درصد رشد را گزارش می‌کند. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که در معاملات دیروز فقط ۱۰.۵‌درصد از میلگردهای عرضه‌شده به فروش رسید که کمترین میزان معاملات از ابتدای سال‌جاری تاکنون است.

معامله ۱۰ درصدی میلگردهای عرضه‌شده

دو فصل بهار و تابستان زمان اوج تقاضا برای میلگرد و سایر مقاطع طویل است. بنابراین انتظار افزایش تقاضا در رینگ صنعتی وجود داشت؛ اما با توجه به وجود رکود در بخش مسکن و ساخت‌وسازها برای مقاطع طویل مشتری چندانی وجود ندارد و از این‌رو شاهد کاهش میزان معاملات در رینگ فیزیکی هستیم. از طرفی مشکلات مالی و کمبود نقدینگی در واحدهای نورد نیز قدرت خرید را از تولیدکننده‌‌‌ها گرفته و از این‌رو بخش فولاد در چرخه معیوبی گرفتار شده است؛ چراکه با کاهش رقابت و معاملات همچنان قیمت‌ها در حال افزایش است که این موضوع به بازنگری و بررسی نیاز دارد. با توجه به اینکه در بازار داخلی تقاضای چندانی برای محصولات فولادی، به‌ویژه مقاطع طویل، وجود ندارد و این بخش با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند، تقویت راه‌‌‌های صادراتی و تسهیل قوانین فروش بین‌الملل می‌‌‌تواند به‌عنوان راهکار و ناجی این بخش عمل کند و دولت چهاردهم باید رسیدگی به بخش فولاد را در دستور کار خود قرار دهد؛ در غیر‌این‌صورت و با ادامه این روند، بسیاری از واحدهای نورد کوچک و متوسط‌مقیاس تعطیل خواهند شد.

در حالی که در بازار داخل تقاضا برای محصولات زنجیره فولاد در کمترین میزان ممکن رقم می‌‌‌خورد، روند صادرات نیز در شرایط مطلوبی به سر نمی‌‌‌برد. این در حالی است که از سرگیری صادرات می‌‌‌تواند زنجیره فولاد را از رکود فعلی نجات دهد. آمار و اطلاعات منتشرشده از میزان صادرات در سال‌جاری نشان می‌دهد که میزان صادرات فولاد ایران در سه‌ماه نخست سال‌جاری ۴۰۰میلیون دلار از نظر درآمد ارزی کاهش یافته است. افت ۱۹درصدی میزان صادرات زنجیره فولاد تحت‌تاثیر تحریم‌‌‌های داخلی و قوانین خلق‌‌‌الساعه رقم خورده است. در این میان کاهش ۳۲درصدی ارزش صادرات شمش نیز به ثبت رسیده است. به طور کلی صادرات محصولات فولادی تا اینجای سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲.۴‌درصد کاهش را به ثبت رسانده است.

 

نظر شما