شناسهٔ خبر: 67619500 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

سهم تهرانی‌ها از هوای تمیز؛ ۲۰ساعت در ماه

صاحب‌خبر - سهم تهرانی‌‌ها از «هوای قابل تنفس» در شهر، از «یک روز در ماه» هم کمتر شده و میانگین سالانه آن طی سه سال گذشته به نصف «دهه 80» سقوط کرده است. در سال 1402، آسمان پایتخت فقط 10 روز هوای پاک داشت، یعنی فقط «چند ساعت در ماه» که اگرچه نسبت به 3 روز در سال 1401 و 2 روز در سال 1400، وضعیت آسمان اندکی «بهبود نسبی» نشان می‌دهد اما با لحاظ «حق طبیعی شهروندان برای دسترسی به هوای پاک در همه روزهای زندگی (کل سال)» می‌توان نتیجه گرفت، قدرت موتورهای آلودگی‌‌هوا در شهر از همت یا توان متولیان تامین حق طبیعی هوای سالم بیشتر است. ضربه این قدرت برتر آلوده‌‌سازها را شهروندان به شکل «افزایش بیماری‌‌های قلبی و مرگ‌‌‌‌ در سن کمتر از سالخوردگی» در اثر تشدید آلودگی‌‌هوا در سال‌های اخیر می‌‌خورند. بررسی‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد، حدود 70‌درصد از ذرات آلاینده در آسمان پایتخت را وسایل نقلیه شامل خودروهای شخصی، موتورسیکلت‌‌ها، وانت‌‌ها و همچنین کامیون و اتوبوس (دیزلی‌‌ها) تولید می‌کنند که برخلاف تصور رایج، سهم کامیون‌‌‌‌ها از خودروهای شخصی بیشتر است؛ 16‌درصد در مقابل 14 درصد. با این حال، یک قانون مرتبط با «معاینه‌‌فنی خودروها» به جای آن که در خدمت «هوای پاک‌‌» باشد، پشتیبان آلودگی‌‌هوا شده است. طی دست‌‌‌‌کم دو سال گذشته، مجموعه مدیران شهر تهران خواستار اصلاح این قانون برای کاهش «سقف معافیت خودروهای صفر از معاینه‌‌فنی» از 4 سال به 2 سال شدند اما به دلایل نامعلوم و قابل‌‌تامل، صدای اصلاح شنیده نمی‌شود. نتایج تست خودروها در تهران نشان می‌دهد، از هر 5 خودروی زیر 4 سال ساخت که مالکانش به شکل اختیاری –با توجه به معافیت 4 ساله- برای معاینه‌‌فنی مراجعه می‌کنند، یک خودرو در تست‌‌ها رد می‌شود. این واقعیت، مهر تایید بر «اشکال بزرگ قانون معافیت معاینه‌‌فنی» است.

نظر شما