شناسهٔ خبر: 67618033 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مدیرکل شیلات استان عنوان کرد:

بازسازي ذخاير آبزيان گلستان با رهاسازي بيش از 100 ميليون قطعه بچه ماهي

صاحب‌خبر -
بازسازي ذخاير آبزيان گلستان با رهاسازي بيش از 100 ميليون قطعه بچه ماهي

خبرگزاری آریا- مدیرکل شیلات گلستان با بیان اینکه اقتصاد دریا محور و اشتغال پایدار از اولویت فعالیت‌های اصلی شیلات استان است، افزود: با رهاسازی بیش از 100 میلیون قطعه بچه ماهی در تلاش برای بازسازی ذخایر آبزیان استان هستیم.

 

 اسماعیل جباری ظهر چهارشنبه «20 تیرماه 1403» در جلسه شورای معاونین اداره کل شیلات گلستان با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد دریامحور گزارشی از فعالیت‌های شیلات گلستان ارائه و اظهار کرد: سال گذشته 3 هزار و 700 تن میگو در استان تولید شد و امیدواریم در سال جاری با افزایش 10 درصدی، شاهد تولید بیش از چهار هزار تن میگو باشیم.

وی در ادامه به صادرات محصولات شیلاتی استان اشاره کرد و ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، شاهد افزایش صادرات این محصولات در سال گذشته بودیم و این امر نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار در استان داشته است.

مدیرکل شیلات گلستان همچنین به مشکل پسروی آب دریای خزر در سواحل استان اشاره کرد و افزود: برای حل این مشکل 3 کیلومتر لایروبی در داخل دریا برای پرورش میگو انجام شده است.

وی در ادامه از آخرین وضعیت اشتغال صیادان در بخش قفس و پن سخن گفت و خاطرنشان کرد: با حمایت‌های انجام شده، شاهد افزایش اشتغال در این بخش بوده‌ایم و این امر به رونق اقتصادی در مناطق ساحلی استان کمک کرده است.

جباری با تأکید بر برخی اقدامات انجام شده در بخش بازسازی ذخایر آبزیان در استان، تصریح کرد: در سال گذشته 59 میلیون قطعه بچه ماهی در دریا رهاسازی شد و امسال با تلاش شبانه روزی کارکنان سه مرکز تکثیر و پرورش، این رقم به بیش از 100 میلیون قطعه افزایش یافته است.

وی در ادامه به موضوع واگذاری بخشی از فاز 2 مجتمع میگو گمیشان به تعاونی‌های پره صید و صیادی استان اشاره و اضافه کرد: این موضوع در اولویت برنامه‌های اداره کل شیلات قرار دارد.

مدیرکل شیلات گلستان همچنین از برگزاری نشست‌های مستمر با جامعه صیادی استان خبر داد و یادآور شد: در این سلسله نشست‌ها، مشکلات و چالش‌های پیش روی صیادان بررسی و راهکارهای لازم برای حل آنها ارائه می‌شود و در آینده نیز این نشست‌ها ادامه خواهد داشت.

جایگاه ویژه گلستان در پرورش می‌گوی شمال کشور

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت‌های شیلات گلستان در امر تولید و بسترسازی برای فعالیت جامعه صیادی و پرورش دهندگان، تصریح کرد: استان گلستان در بحث پرورش میگو در بین استان‌های شمال کشور جایگاه ویژه‌ای دارد و لازم است با برنامه‌ریزی و حمایت‌های لازم، این جایگاه بیش از پیش ارتقا یابد.

عبدالجلال ایری همچنین بر لزوم توانمندسازی جامعه صیادی و ایجاد شغل پایدار و صید مسئولانه در این بخش تأکید کرد و افزود: صیادان زحمتکش استان گلستان نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور دارند و باید با حمایت‌های لازم، معیشت و رفاه آنها تأمین شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به فاز 2 مجتمع پرورش می‌گوی گمیشان و مزارع خاویاری، خواستار اولویت مردم بومی منطقه در واگذاری این پروژه‌ها شد و خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت‌های بومی منطقه در اجرای این پروژه‌ها به نحو احسن استفاده شود و مردم بومی در اولویت واگذاری این مزارع و مجتمع‌ها باشند.

نماینده مردم بندرگز، ترکمن، گمیشان و کردکوی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شیلات گلستان از جمله ادارات کل فعال و موفق در استان است، گفت: قول مساعد داد که برای کمک به اجرای طرح‌های شیلاتی و تأمین اعتبار مورد نیاز آنها پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

به گزارش آریا، جلسه شورای معاونین اداره کل شیلات گلستان با حضور ایری نماینده مردم بندرگز، ترکمن، گمیشان و کردکوی در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان گلستان، دکتر جباری مدیرکل شیلات استان، معاونین و رؤسای ادارات شیلات شهرستان های استان در محل سالن جلسات شهید قاسم سلیمانی اداره کل برگزار شد.

انتهای پیام

نظر شما