شناسهٔ خبر: 67617938 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

عظیمی‌راد:

با تشکيل سازمان ملي مهاجرت اتباع را سرو سامان دهيم

صاحب‌خبر -
با تشکيل سازمان ملي مهاجرت اتباع را سرو سامان دهيم
خبرگزاری آریا - سخنگوی کمسیون آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌های آموزشی برای اتباع در نظر گرفته شود، گفت: به اعتقاد بنده جداسازی دانش آموزان افغانی از ایرانی موردی ندارد به نفع هر دو کشور است به شرطی که زیرساخت‌های آموزشی به لحاظ وجود مدارس کافی و تعداد معلمان مورد توجه قرار بگیرد.

احسان عظیمی‌راد در مورد افزایش تعداد دانش آموزان اتباع در برخی از کلاس‌های درس، گفت: در کلانشهرها شاهد افزایش حاشیه نشینی هستیم که ابعاد مختلفی از مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به دنبال داشته است و باید به صورت جزئی مورد بررسی قرار بگیرد.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تورم موجود در جامعه مشکلات اقتصادی را به دنبال داشته است، افزود: این گرانی‌ها منجر شده تا مردم به سمت حاشیه شهرها کشانده و در این مناطق سکونت داشته باشند، حضور دانش آموزان در مدارس با فرهنگ‌های مختلف مباحثی را به دنبال دارد که این مسئله را در خصوص اتباع نیز نمی‌توان کتمان کرد.
مهاجرت به حاشیه کلانشهرها تنها مختص به هموطنان نیست
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مهاجرت به حاشیه کلانشهرها تنها مختص به هموطنان نیست، یادآور شد: بخشی از مهاجران که به حاشیه کلانشهرها مهاجرت می‌کنند از استان‌هایی همچون خوزستان، خراسان، سیستان و بلوچستان و …. هستند؛ اما بخش دیگری از مهاجران مربوط به اتباع خارجی از کشورهای پاکستان و افغانستان می‌شود که بیشتر در حاشیه کلانشهرها سکونت دارند.
افزایش دانش آموزان اتباع در کلاس‌های درس مسائل فرهنگی را به دنبال دارد
عظیمی‌راد با انتقاد از افزایش تعداد دانش آموزان اتباع در برخی از کلاس‌های درس، اظهار داشت: تعلیم و تربیت از وظایف معلمان است، انتقال اطلاعات بومی و فرهنگی توسط معلمان به دانش آموزان امری بدیهی محسوب می‌شود در چنین شرایطی اگر تعداد اتباع در کلاسی بیشتر از دانش آموزان ایرانی باشد بی‌تردید مسائل فرهنگی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
ایران به لحاظ فرهنگی مشترکات بسیاری با کشور افغانستان دارد
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور ایران به لحاظ فرهنگی مشترکات بسیاری با کشور افغانستان دارد، اظهار داشت: ایران با کشور افغانستان مشترکات گوناگونی در حوزه دینی، مذهبی و حتی زبانی دارد به گونه‌ای که برخی از فرهنگ‌های افغانستان برگرفته از فرهنگ دیرین ایرانی است نمی‌توانیم این اشتراکات را کتمان کنیم؛ با تمام این تفاسیر نوع نگاه و دیدگاه خانواده‌های افغانی با جامعه ایرانی متفاوت است؛ بی تردید این مسئله در آموزش و تعلیم دانش آموزان نیز تاثیر خواهد گذاشت.
وی با تاکید بر اینکه باید مسئله و مشکل اتباع در داخل کشور یکبار برای همیشه از مسیرهای قانونی حل شود، یادآور شد: با رایزنی‌های صورت گرفته امیدواریم "سازمان ملی مهاجرت" شکل بگیرد تا توسط این سازمان شاهد مدیریت واحدی برای سر و سامان دادن اتباع خارجی در کشور باشیم؛ وجود چنین سازمانی می‌تواند در چیدمان و حضور اتباع در نقاط مختلف کشور موثر باشد تا از پراکندگی آنها ممانعت شود.
نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه حضور اتباع در کنار مسائل آموزشی بر روی موضوعات دیگر هم تاثیرگذار است؛ تصریح کرد: حضور اتباع در کشور مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی را به دنبال داشته است و تنها به مباحث آموزشی ختم نمی‌شود؛ به فرض مثال گرانی اجاره بهای منازل استیجاری بالا رفتن قیمت منازل مسکونی از تبعات حضور گسترده اتباع خارجی در کشور است که موضوعات آموزشی تنها بخشی از این حضور است.
عظیمی‌راد با بیان اینکه حضور اتباع در برخی از کلاس‌ها به بالای 90درصد هم می‌رسد، گفت: دانش آموزان افغانستانی در برخی از کلاس‌های درس50 در 50 است، یعنی نیمی از جمعیت آن کلاس را دانش آموزان افغانی شکل می‌دهند که این تعداد گاهی به بالای 90 درصد می‌رسد؛ با چنین شرایطی کیفیت آموزش و یادگیری در حوزه فرهنگی و حتی می‌تواند تحت تاثیر مهاجرت بیش از اندازه افغان‌ها به کشور قرار بگیرد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور اتباع در کشور تبعات متعددی را به دنبال دارد؛ گفت: در فضای آموزشی که تعداد دانش آموزان افغانستانی بیشتر از ایرانی باشد بی تردید این مسئله بر روی نحوه تدریس معلمان هم تاثیر خواهد گذاشت.
عظیمی‌راد با بیان اینکه تشکیل سازمان ملی مهاجرت مسئله ملی است، خاطرنشان کرد: طی جلساتی که با مسئولان اداره کل اتباع برگزار شد به ضرورت تشکیل سازمان ملی مهاجرت تاکید بسیاری شد، امیدواریم در مجلس جدید این مسئله مطرح و تصویب شود که بی تردید می‌تواند در ساماندهی اتباع موثر باشد.
نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌های آموزشی برای اتباع در نظر گرفته شود، اظهار داشت: به اعتقاد بنده جداسازی دانش آموزان افغانی از ایرانی موردی ندارد به نفع هر دو کشور است به شرطی که زیرساخت‌های آموزشی به لحاظ وجود مدارس کافی و تعداد معلمان مورد توجه قرار بگیرد، اما چون به لحاظ کمیت کلاس‌ها و معلمان با کمبودهای مواجه هستیم بی‌تردید این فرض نشدنی است، مگر اینکه مسئله ساماندهی اتباع به نتیجه برسد و متناسب با ساماندهی اتباع در مناطق خاصی از کشور قرار بگیرند و در آن مناطق پیش بینی لازم برای زندگی آنها تعریف شود؛ این مسئله به همه جهت به نفع مردمان دو کشور خواهد بود./
پایان پیام 

نظر شما