شناسهٔ خبر: 67616808 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال: چیدمان داوران مطابق آیین‌نامه فیفا انجام خواهد شد

دانیال مرادی، رئیس دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال، در نشست خبری امروز با تشریح برنامه‌های این دپارتمان برای ارتقای داوری فوتبال ایران، از جمله مواردی مانند:

صاحب‌خبر -

رئیس دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال گفت: چیدمان داوران مطابق آیین‌نامه فیفا انجام خواهد شد.

به گزارش فارس، دانیال مرادی در نشست خبری امروز خود اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های فدراسیون، داوری است. ریاست  فدراسیون هم باور دارد این بخش منجر به ارتقا یا لطمه به فدراسیون می‌شود. باید از تفکرات مهدی تاج و اعتقادش به جوانگرایی تشکر کنم. در راستای همین موضوع باید از هدایت ممبینی هم تشکر کنم که همراه با تاج به من اعتماد کرد و از بهمن ۱۴۰۱، مسئولیت دپارتمان با من بود.

وی افزود: پیگیری‌های تاج درمورد داوری برای من خیلی قابل توجه است‌. شاید در هفته‌های پایانی لیگ که فشار زیادی روی داوران وجود داشت، در پایان هر هفته شخصا عملکرد داوران را پیگیری می‌کرد و از من آنالیز می‌خواست. خدا را شکر در آن هفته‌ها تمام تمرکز را به کار گرفتیم تا با کمترین اشتباه بازی‌ها برگزار شود و داوران روی جدول تاثیر گذار نباشند. در هفته پایانی بازی‌ها همزمان بود که خودم در ورزشگاه آزادی بودم و پیکان و استقلال نیز در ورزشگاه دستگردی حضور داشتند. اتفاقاتی در جریان مسابقه رخ داد که دیدم  در کمتر از یک دقیقه تاج زنگ زد و پرسید کمک داور بازی چه کسی است‌. گفتم کمک داور روحانی ما کمک داور این مسابقه است. رئیس فدراسیون با لهجه شیرین خودش گفت باید بهترین چیدمان را برای این بازی انجام می‌دادی که گفتم این کار انجام شده است. این پیگیری برای من بسیار جذاب است و امیدوارم با توجه به ارتباط‌هایش در فیفا و AFC، روزهای خوبی برای داوری کشور شاهد باشیم.

رئیس دپارتمان داوران تصریح کرد: یکی از موارد مورد بحث در حوزه تعریف وظایف کمیته و دپارتمان داوران است‌. هر ۲ رئیس دارند و چارت‌شان هم مشخص است. کمیته داوران متشکل از افراد بازنشسته داوری است که در این حوزه تجربه کافی و وافی دارن و سیاست‌گذاری می‌کنند. در واقع تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیرنده هستند. مقررات داوری کشور را تدوین می‌کنند که رئیس این کمیته هم مانند سایر کمیته‌ها پس از پیشنهاد ریاست، در هیات رئیسه مصوب می‌شود. در کنار کمیته دپارتمان داوران کارهای اداری را انجام می‌دهد و رئیسش هم با نظر دبیرکل انتخاب می‌شود. دپارتمان و کمیته داوران به هم کمک می‌کنند. دپارتمان موظف است تصمیمات کمیته داوران را اجرا کند. این دپارتمان متشکل از نیروهای تمام وقتی است که با فدراسیون قرارداد دارند.

مرادی تصریح کرد: یکی از موارد دغدغه کمیته و دپارتمان داوران، چیدمان داوران است. از زمانی که تعامل بین این ۲ مجموعه برقرار شده دیگر چالش خاصی در این حوزه نداشتیم و طبق نظر تاج مطابق آیین‌نامه فیفا باید جلو برویم. دپارتمان چینش را به کمیته می‌دهد و در آنجا تایید می‌شود. اگر به تایید کمیته رسید، اسامی اعلام می‌شود.

مرادی ضمن تشریح فعالیت‌های دپارتمان داوران در مسابقات و چینش‌ها در لیگ‌های مختلف آقایان و بانوان از ابتدای سال، عنوان کرد: هر هفته که لیگ برتر و دسته اول می‌رسید، با یک کارگروه به آنالیز می‌پردازیم و اگر جایی نیاز به بازخورد سریع باشد، قطعا با خود داوران حرف می‌زنیم. از ابتدای سال جلسات آنلاین و حضوری کمیته داوران را داشتیم. ۵۰ کلاس‌ ارتقای درجه داوری فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی در بخش آقایان و بانوان هم در چهار ماه اول سال برگزار کردیم.

در لیگ برتر فوتبال ۹۲ داور و کمک داور و در فوتسال ۸۲ داور و کمک داور داشتیم. ۱۳۵ داور و کمک داور در لیگ یک و ۶۵ داور هم در فوتبال ساحلی داشتیم. البته ممکن است در کلاس‌هایی که کمیته برگزار می‌کند، این تعداد کمتر و بیشتر شود. تا شهریور کلاس دانش‌افزایی پیش فصل داوران و کمک داوران لیگ برتری داریم. بهاروند، رئیس سازمان لیگ اعلام کرده فصل جدید از ۲۵ مرداد برگزار می شود و باید حداکثر یک هفته قبل از شروع فصل، لیگ را برگزار کنیم.

وی عنوان کرد: درمورد ناظران کلاس‌ لیگ برتر و فصل یک را با هم انجام می‌دهیم. کلاس داوران لیگ برتر فوتبال بانوان نیز اواخر شهریور برگزار خواهد شد. ناظران این بخش هم تا پایان تابستان انجام می‌شود. پس از آن هم نوبت کلاس‌های مربوط به لیگ‌های پایین‌تر می‌رسد.

رئیس دپارتمان داوران تاکید کرد: بهترین مدرسان و ناظران را درحوزه فوتسال، فوتبال و فوتبال ساحلی داریم که در آسیا حرف برای گفتن دارند. تجربه انها به ما کمک می‌کند. پیشرفت داوری را به ۲ بخش وسعت و تنوع تقسیم کرده‌ایم. در بخش وسعت به جمعیت و ویژگی‌های اقلیمی هر استان توجه می‌کنیم. مقدمه کار ما برای توسعه است. برای اولین بار در تاریخ فدراسیون فوتبال می‌خواهیم استعدادیابی داوری را از رده نونهالان تا امید آغاز کنیم. کشور را به ۸ منطقه تقسیم و برای هر منطقه یک سراستعدادیاب  معرفی می‌کنیم. باید جوانگرایی در فدراسیون، را به داوری هم تزریق کنیم. اولین نیاز ما هم اتحاد است و تمام استان‌ها باید کمک کنند تا برنامه توسعه را پیش ببریم. باید همکاری بیشتری داشته باشیم.

سرپرست کمیته داوران اضافه کرد: جایی نیاز است فدراسیون و جایی استان‌ها هزینه کنند. این تعامل می‌تواند در نهایت خروجی خوبی برای داوری دارد. این اتحاد هم با "جهت‌گیری مشترک برای رسیدن به اهداف مشترک" محقق می‌شود. یعنی همه استان‌ها به برنامه فدراسیون برای توسعه داوری باور داشته باشند. باید اهمیت داوری و ساخت داور را درک کنیم تا در سطح جهان حرف برای گفتن داشته باشیم. این پتانسیل در کشورمان وجود دارد. در نهایت فدراسیون فوتبال باید داور شایسته را معرفی و به مراجع بالاتر معرفی کند.

مرادی تصریح کرد: یک تا ۲ روز پس از اینکه برد بین‌المللی فوتبال، قوانین را اصلاح می‌کند ما هم در سایت فدراسیون این قوانین را بارگذاری می‌کنیم. باور ما این است راس ارتقا داوری فوتبال، مدرسان هستند. اگر مدرس خوبی داشته باشیم، ناظران داوری خوبی خواهیم داشت و به تبع آن داوران‌مان هم خوب هستند. پارامترهای لازم را پیاده‌سازی خواهیم کرد. یکی از وظایف اصلی هر دپارتمان داوری کمک به استان‌ها برای رشد و ارتقای داوری است که برنامه‌های میان مدت و بلندمدتی در این زمینه داریم تا داوران باکیفیتی داشته باشیم. باید مفهوم بذرپاشی برای فردا را درک کنیم. یعنی ابتدا باید زمین‌های قابل کشت را شناسایی و بذر را در آن بکاریم تا در نهایت به باوربری برسد که ثمره بذر کاشتن ما برای داوری، موفقیت در عرصه بین‌المللی است.

وی درمورد اینکه چرا ارزیابی از قضاوت داوران منتشر نمی‌شود، گفت: پس از پایان هر هفته لیگ برتر عنوان کرد: در سال‌های اخیر این اتفاق رخ نداده و انعکاس آن صورت نخواهد گرفت. خیلی از تیم‌ها به این موضوع اعتراض دارند و چیزی که ملاک ماست، کارگروه متشکل از داوران تخصصی است. مسابقات رصد می‌شوند و اشتباهات داوران به آنها اطلاع داده می‌شود. حتما برای فصل آینده سعی می‌کنیم از این پیشنهاد مثبت استفاده کنیم و ویدیویی را برای استفاده عموم از تحلیل داوری آن با همکاری امیر مهدی علوی و همکارانش در روابط عمومی، هر هفته منتشر کنیم.

وی درمورد بحث پرونده فساد در فوتبال، گفت: در جایگاهی نیستم که نظر بدهم اما نیروهای نظارتی و امنیتی به این موضوع ورود کرده‌اند. از آنها تشکر می‌کنم که در جهت سالم سازی فوتبال تلاش می‌کنند. می‌دانم که فدراسیون پیشگام است و اگر کسی مدرک یا سندی دارد، با ارائه آن به ما کمک کنند. می‌خواهم یک مثال خوب بزنم. در سال ۹۵ یا ۹۶ مدیر VAR بوندسلیگا به دلیل فساد موجود در دستگاه دستگیر می‌شود.

سرپرست کمیته داوران اضافه کرد: از همین تهدیدی که ایجاد شده بود، بوندسلیگا به عنوان فرصت استفاده و از لیگ جزیره عبور کرد. اگر نقاط ضعفی هم وجود داشته، باید از آن به عنوان فرصت استفاده کنیم و با تمرکز بیشتر برگردیم. ما همیشه درباره جامعه داوری قسم خوردیم و گفتیم که پاک‌ترین داوران را داریم و اگر نقطه تاریکی هست، باید آن را شناسایی کنیم و سپس پاک کنیم.

مرادی خاطرنشان کرد: هنوز به صورت مستقیم درباره هیچ داوری اطلاعات نداریم و هنوز اسم خاصی به ما نداده‌اند. اگر اسم به ما داده شود، پیشگام خواهیم بود. حتی اگر مدرکی درباره من وجود دارد، حاضرم اول با من برخورد شود و سپس سراغ بقیه بروند. نمی‌دانم رای دادگاه در این خصوص چه خواهد بود اما اگر کوچک‌ترین مشکلی در قضاوت داوری وجود داشته باشد، مادام‌العمر او را محروم خواهیم کرد.

وی درمورد شایعه ارائه پک داوری (اعلام خطا، پنالتی و گل به سود تیم‌های مختلف) توسط افراد پشت پرده و ارتباط آنها با داوران و مسئولان بالای فدراسیون، توضیح داد اولین بار است که این داستان را می‌شنو‌م. قطعا شایعه است. ممکن است باشد اما هنوز چیزی دریافت نکرده‌ایم. کشورهایی مثل آلمان و ایتالیا داوری بین‌المللی دارند و قرارداد می‌بندند و کارشان فقط داوری است. می‌خواهیم تکنولوژی VAR بیاید تا این مشکلات کمتر شود. البته بگویم در نهایت اپراتورهای آن هم انسان هستند و این نیست که اشتباه به صفر برسد اما می‌خواهیم آن را به حداقل برسیم. برخی تدابیر دیگر را اندیشیده‌ایم که مثلا داوران از روز قبل بازی گوشی خود را خاموش کنند و همچنین سیستم‌های تلفنی‌شان رصد می‌شود.

رئیس دپارتمان داوران درخصوص کلاس‌های آموزشی VAR، تاکید کرد: از ۲۹ یا ۳۰ تیر، آموزش کمک داوران ویدیویی را آغاز می‌کنیم و بعد از فاز مسابقات کوتاه، سراغ بازی‌های ۹۰ دقیقه‌ای می‌رویم و تمام تلاش خود را می‌کنیم که سه شیفت کار کنیم تا این تکنولوژی را برسانیم. از داوران هم می‌خواهیم وقت بیشتری در اختیار ما بگذارند.

مرادی درخصوص آخرین وضعیت تغییر دستمزد داوران گفت: همه در یک کشتی نشسته‌ و از تورم ایجاد شده با خبر هستیم. دنبال افزایش هر ساله هستیم. البته این موضوع منوط به مصوبات هیات رییسه است و ما هم منتظریم. اسپانسر فدراسیون فوتبال مبلغ خوبی را برای داوری گذاشته و به عنوان دپارتمان داوری از آن راضی هستیم و تا سال آینده هم قرارداد داریم اما اینکه چه مقدار افزایش خواهد داشت یا خیر، در خصوص آن کمیته بازاریابی باید توضیح دهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا اعضای کمیته داوران می‌توانند در رسانه‌ها به عنوان کارشناس حضور داشته باشند، تصریح کرد: در فیفا یک کد اخلاقی وجود دارد که بر اساس آن داوران فعال، اعضای کمیته داوران و ناظران داوری به هیچ عنوان حق کارشناسی و مصاحبه با رسانه‌ها را ندارند و اگر این اتفاق رخ دهد بر اساس پروتکل‌های فیفا برخورد خواهد شد.

سرپرست کمیته داوران درمورد زمان استفاده از VAR، گفت: در این زمینه با زمان‌بندی خود داوران را آموزش می‌دهیم و ان‌شاءالله ورزشگاه‌ها هم تجهیز می‌شوند.

مرادی درپاسخ به اینکه آیا در مسابقاتی که VAR اجرایی می‌شود مکالمات داور برای تماشاگران پخش خواهد شد؟ گفت: ما دو نوع بازبینی صحنه داریم. در یکی داور خودش صحنه را کنار زمین بازبینی می‌کند و در نوع دیگر در اتاق VAR بررسی می‌کنند و نتیجه را به داور اعلام می‌کنند. در تصیمات داوری دو نوع تصمیم داریم که برخی حقیقی و برخی تحلیلی است.

وی ادامه داد: مثلا اینکه خطا پشت محوطه جریمه بوده یا داخل محوطه تصمیمی حقیقی است که VAR بررسی کرده و اعلام می‌کند اما گاهی تصمیم تحلیلی است. مثلا هند اتفاق افتاده یا خیر. در این موارد داور خود صحنه را بازبینی می‌کند و برای شفاف سازی هدست داور به بلندگوی ورزشگاه وصل می‌شود و داور تصمیم خود را شرح می‌دهد تا همه متوجه تصمیم او بشوند. این منوط به این است که برای استفاده از آن در آیین‌نامه خود ذکر کنیم اما مکالمه داوران با هم و با اتاق VAR محرمانه است و کسی به آنها دسترسی ندارد. البته صداها ضبط می‌شوند.

رئیس دپارتمان داوران درمورد اینکه با توجه به قضاوت مهسا قربانی در مسابقات کافا جوانان، آیا امکان دارد در لیگ برتر از او به عنوان داور VAR یا وسط قضاوت شود، گفت: این موضوع نیاز به مجوز دارد و اگر مجوز بدهند اتفاق خوبی خواهد بود.

نظر شما