شناسهٔ خبر: 67615858 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر از آتش سوزی جنگل؛

جنگ آب و آتش در مراتع خائیز/ پرندگان جان می‌دهند

یاسوج- آتش‌سوزی وسیع جنگل‌های منطقه حفاظت شده خائیز از حدود ۲۰ ساعت پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: حریق در محدوده مناطق حفاظت شده خاییز خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد از روز گذشته آغاز شده و رفته رفت جنگل‌ها را در کام خود فرو می‌برد.

این آتش از روز گذشته آغاز شده و همچنان بر پیکر خاییز می‌تازاند و نیروهای امدادی با امکاناتی که در دسترس دارند همچنان در جنگ با آتش هستند. در ادامه آخرین وضعیت این آتش سوزی آورده شده و این گزارش به روز رسانی می‌شود.

کنترل آتش سوزی در منطقه

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: آتش سوزی در منطقه خاییز بدلیل وزش باد و صعب العبور بودن منطقه گسترش یافت که هم اکنون تحت کنترل قرار گرفته است.

سید علی احمد زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: مدیر کل بحران استانداری در منطقه حضور داشته، اما امکانات و تجهیزات موجود برای مهار آتش‌سوزی کافی نبوده است.

وی تصریح کرد: متأسفانه آتش‌سوزی از سمت بهبهان آغاز شد و به دلیل عدم اقدامات لازم از سوی خوزستان به سمت کهگیلویه گسترش یافت.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: با توجه به وزش باد و صعب‌العبور بودن بعضی از مناطق خاییز، اطفای حریق طول کشید.

احمد زاده گفت: با توجه به اقدامات انجام شده و اعزام یک فروند بالگرد هلال احمر به خاییز منطقه تحت کنترل قرار گرفته و هم اکنون پایش ادامه دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر منبی بر نبود امکانات اطفای حریق در استان افزود: امکانات و تجهیزات آبپاش در سطح کشور در حدی نیستند که بتوانند به طور مستمر در استان مستقر شوند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مشکلات هر ساله در جنگل‌های استان گفت: بدلیل بارش‌های خوب باران و پوشش علفزارها خاییز مستعد آتش سوزی. است که نیاز به مراقبت‌های بیشتری را می‌طلبد.

آتش به بادام کاری‌های منطقه رسید

رئیس منابع طبیعی کهگیلویه گفت: آتش سوزی جنگل‌های خاییز به بادام کاری‌های «بوای سفلی» رسید.

علی کریمی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به شدت آتش سوزی در کوه خاییز و در ادامه رسیدن آتش به کوه «سمر و بادام کاری‌های بوای سفلی» افزود: با توجه به گستردگی آتش‌سوزی در منطقه، نیاز فوری به کمک نیروهای مردمی آموزش دیده، شورای شهر و روستا و دهیاری‌ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: کوه «سمر و بادام‌کاری‌های بوا» نیز دچار آتش‌سوزی شده‌اند و وضعیت بحرانی دارند.

کریمی در ادامه گفت: تمامی نیروها در خاییز مستقر هستند و برای مهار آتش‌سوزی‌های گسترده نیاز به کمک‌های بیشتری داریم.

وی درخواست کمک فوری از اداره کل منابع طبیعی استان کرد و عنوان داشت: همکاری و حمایت همه‌جانبه از نیروهای مردمی و سازمان‌های مرتبط ضروری است تا بتوان این بحران را مهار کرد و از بروز خسارات بیشتر جلوگیری به عمل آورد.

انجام ۴ سورتی پرواز در منطقه خاییز / حضور ۹٠ نیرو در محل

رئیس محیط زیست شهرستان کهگیلویه گفت: ۴ سورتی پرواز برای انتقال نیروها در منطقه خاییز انجام شد.

روح‌الله عزیزی در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: با توجه به گستردگی آتش‌سوزی در خاییز، نیاز مبرم به بالگردهای آبپاش وجود دارد.

وی تصریح کرد: یک بالگرد هلال احمر در منطقه مستقر شده و تاکنون چهار سورتی پرواز انجام داده است.

عزیزی همچنین بیان کرد: حدود ۹۰ نفر از نیروهای مردمی و ستاد بحران در منطقه حضور دارند و با این حال، آتش همچنان در حال گسترش است و نیاز به بالگردهای آبپاش برای کنترل و مهار آن بسیار ضروری است.

وی از تمامی نیروهای مردمی و سازمان‌های مرتبط درخواست کمک فوری کرد تا با همکاری و تلاش جمعی، این بحران مهار و از بروز خسارات بیشتر جلوگیری شود.

جنگ آب و آتش در مراتع خاییز/ پرندگان جان می‌دهند

بالگرد هلال احمر به منطقه خاییز رسید / هلی برن نیرو به ارتفاعات

آتش سوزی جنگل‌های منطقه حفاظت شده خاییز از سمت خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد طی روز دوشنبه آغاز شد.

در پی این آتش سوزی زبان‌ه های حریق از سمت منطقه خاییز در خوزستان به شهرستان کهگیلویه کشیده شد.

با توجه به توپوگرافی منطقه و سخت گذر بودن مسیر عملیات اطفای حریق بدون هلی برن نیرو سخت بود.

در همین راستا و پیگیری‌های انجام گرفته، یک فروند بالگرد هلال احمر با هدف پشتیبانی و اعزام نیرو به ارتفاعات به منطقه رسید.

این بالگرد چندین سورتی پرواز را انجام داده و با سوختگیری از شهری یاسوج مجدداً عازم منطقه وقوع حریق است.

وضعیت در خاییز بحرانی است

فرماندار کهگیلویه گفت: وضعیت در کوه خاییز بحرانی بوده و برای کنترل گسترش سریع آتش‌سوزی از سمت بهبهان، نیاز به اعزام فوری بالگرد و آبپاش است.

سید حمزه محقق‌زاده در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان وضعیت بحرانی و وخیم در منطقه کوه خاییز افزود: آتش‌سوزی از دو روز پیش از سمت بهبهان آغاز شده و به سرعت در حال گسترش به مناطق دیگر است.

وی تصریح کرد: نیروهای مردمی، بسیج، کوهنوردان و ستاد بحران شهرستان به سرعت به منطقه اعزام شده‌اند، اما این اقدامات به تنهایی کافی نیست.

فرماندار کهگیلویه تاکید کرد: در حال حاضر نیاز فوری به بالگرد و آبپاش داریم تا بتوانیم از گسترش آتش جلوگیری کنیم.

محقق زاده افزود: شرایط در کوه خاییز به شدت وخیم است و اگر تجهیزات لازم به موقع به دست ما نرسد، ممکن است با فاجعه‌ای زیست‌محیطی و انسانی روبرو شویم.

کمبود تجهیزات مناسب

وی ابراز داشت: تلاش‌های بی‌وقفه نیروهای اعزامی در حال حاضر تحت تأثیر کمبود تجهیزات مناسب قرار گرفته است.

محقق‌زاده تاکید کرد: نیاز به هلی برن نیرو بوده و تمامی نهادهای مسئول، سازمان‌های امدادی در اسرع وقت به کمک مردم، نیروهای محلی و ستاد بحران بشتابند.

وی تأکید کرد: هر لحظه تعلل می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به محیط زیست و حیات وحش منطقه وارد کند و ما به بالگردهای آبپاش و تجهیزات حرفه‌ای نیاز داریم تا بتوانیم این بحران را مهار کنیم.

فرماندار کهگیلویه در پایان ضمن تقدیر از همکاری و همبستگی همه نهادها و مردم که در زمان‌های مختلف همیار و کمک رسان ستاد بحران کهگیلویه بوده‌اند گفت: امیدواریم که با حمایت‌های فوری و مؤثر، بتوانیم از بروز فاجعه‌ای بزرگ‌تر جلوگیری و از این بحران عبور کنیم.

ضرورت اعزام بالگرد به منطقه

فعال زیست محیطی و مستند ساز برتر کشوری گفت: درخواست اعزام بالگرد برای اطفای حریق خاییز ضروری است.

سید جواد هادی اصل در گفت وگو با خبرنگار مهر، افزود: متأسفانه پیگیری و زمان سنجی مطلوبی برای اعزام بالگرد و نیروی تخصصی برای مهار آتش سوزی خاییز انجام نشده است.

وی با بیان اینکه ۳۰ هزار هکتار تنوع بی نظیر از گیاهان خاص و حیات وحش از جمله گونه‌های بی شماری از پرندگان را در خاییز شاهدیم، تصریح کرد: پاکت‌های آب پاش در استان موجود است و باید از این ظرفیت با تکیه بر گسیل تجهیزات به منطقه استفاده شود.

هادی اصل با اشاره به برخی ضعف‌ها در اعزام تجهیزات به منطقه، اظهار کرد: این منطقه حفاظت شده از گونه‌های کم نظیری برخوردار بوده و حریق شکل گرفته این زیست را با خطر مواجه کرده است.

هادی اصل اظهار داشت: گونه ارزشمند پلنگ، گونه کمیاب رودک عسکخوار، گونه کمیاب کاراکال و ده‌ها گونه دیگر این منطقه در محدوده حریق قرار دارند.

سمفونی مرگ زیر خاکستر بلوط‌ها

زبانه‌های آتش بی امان بر تار و پود جنگل‌های منطقه خاییز می تازد و پرندگان فارغ از شوق زیستن، آخرین سمفونی مرگ را زیر خاکستر بلوط‌ها سر می‌دهند.

وضعیت کوه خاییز بحرانی است / نیاز فوری به اعزام بالگرد و آبپاش

سید حمزه محقق‌زاده، فرماندار کهگیلویه در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان وضعیت بحرانی و وخیم در منطقه کوه خاییز افزود: آتش‌سوزی که از دو روز پیش از سمت بهبهان آغاز شده و به سرعت در حال گسترش به مناطق دیگر است.

وی تصریح کرد: نیروهای مردمی، بسیج، کوهنوردان و ستاد بحران شهرستان به سرعت به منطقه اعزام شده‌اند، اما این اقدامات به تنهایی کافی نیست.

فرماندار کهگیلویه تاکید کرد: در حال حاضر نیاز فوری به بالگرد و آبپاش داریم تا بتوانیم از گسترش آتش‌سوزی جلوگیری کنیم.

جنگ آب و آتش در مراتع خاییز/ پرندگان جان می‌دهند

محقق زاده افزود: شرایط در کوه خاییز به شدت وخیم است و اگر تجهیزات لازم به موقع به دست ما نرسد، ممکن است با فاجعه‌ای زیست‌محیطی و انسانی روبرو شویم.

وی ابراز داشت: تلاش‌های بی‌وقفه‌ی نیروهای اعزامی در حال حاضر تحت تأثیر کمبود تجهیزات مناسب قرار گرفته است.

محقق‌زاده درخواست کرد: نیاز به هلی برن نیرو بوده و تمامی نهادهای مسئول، سازمان‌های امدادی در اسرع وقت به کمک مردم، نیروهای محلی و ستاد بحران بشتابند.

وی تأکید کرد: هر لحظه تعلل می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به محیط زیست و حیات وحش منطقه وارد کند و ما به بالگردهای آبپاش و تجهیزات حرفه‌ای نیاز داریم تا بتوانیم این بحران را مهار کنیم.

فرماندار کهگیلویه در پایان ضمن تقدیر از همکاری و همبستگی همه نهادها و مردم که در زمان‌های مختلف همیار و کمک رسان ستاد بحران کهگیلویه بوده‌اند گفت: امیدواریم که با حمایت‌های فوری و مؤثر، بتوانیم از بروز فاجعه‌ای بزرگ‌تر جلوگیری و از این بحران عبور کنیم.

حجم سنگین آتش در منطقه حفاظت شده خائیز / خطر در کمین حیات وحش

آتش سوزی جنگل‌های خائیز از روز دوشنبه در محدوده استان خوزستان آغاز و به کهگیلویه و بویراحمد کشیده شد.

حجم سنگین آتش کار مهار را برای تیم‌های اطفای حریق سخت کرده است.

خطر حیات وحش منطقه نظیر پلنگ، خرس، گرگ، کل و بز و. … را تهدید می‌کند.

آتش‌سوزی جنگل‌های خائیز در حال گسترش است / نیاز فوری به کمک

فرماندار کهگیلویه گفت: آتش‌سوزی جنگل‌های خائیز به سرعت در حال گسترش بوده و با وزش بادهای شدید و افزایش دما، مهار آتش‌سوزی دوباره با چالش مواجه و نیاز به همکاری است.

سید حمزه محقق زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر، افزود: آتش‌سوزی در منطقه خائیز به سرعت در حال گسترش است و با وجود تلاش‌های بی‌وقفه نیروهای محلی، کمک خیلی محسوسی از سمت بهبهان دریافت نمی‌شود.

وی تاکید کرد: این وضعیت بحرانی نیاز فوری به کمک نیروهای مردمی را دوچندان کرده است.

به گفته فرماندار کهگیلویه، از روز گذشته نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست به طور مداوم در تلاش بودند تا آتش را مهار کنند و تا صبح امروز موفق به کنترل آن شدند، اما متأسفانه، با وزش بادهای شدید و افزایش دما در منطقه، زبانه‌های آتش دوباره شعله‌ور شده و به سرعت در حال گسترش است.

محقق زاده بیان کرد: آتش‌سوزی محیط زیست و حیات وحش منطقه را به شدت تهدید می‌کند.

فرماندار کهگیلویه در ادامه افزود: با توجه به وضعیت بحرانی و گستردگی آتش‌سوزی، نیاز مبرمی به همکاری و همیاری مردم منطقه داریم و کمک‌های مردم آموزش دیده می‌تواند در تسریع عملیات مهار آتش نقش بسزایی ایفا کند و از گسترش بیشتر آتش جلوگیری کند.

تکمیل می‌شود… د.

نظر شما