شناسهٔ خبر: 67615532 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

اولویت راهبردی تعامل مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم

تعامل مجلس و دولت در جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از الزامات راهبردی برای حاکمیت ملی، پیشرفت و اقتدار نظام محسوب می‌گردد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر گروه سیاست - سهیلا کثیر: وقوع یک حادثه در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ و شهادت آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور دولت سیزدهم و جمعی از همراهان ایشان، سرنوشت سیاسی جمهوری اسلامی ایران را دستخوش تغییراتی کرد. قریب به یک سال از اتمام دولت سیزدهم باقی مانده بود اما کشور به دلیل وقوع شرایط اضطراری، ناچار به برگزاری انتخابات زودهنگام شد که در نتیجه‌ی آن، مسعود پزشکیان توانست با پیشی گرفتن از سایر کاندیداها و جلب آرای مردم، به‌عنوان رئیس جمهور منتخب مردم برای تشکیل دولت چهاردهم راهی پاستور شود.

اولویت راهبردی تعامل مجلس دوازدهم  و دولت چهاردهم

ضرورت اتکا به الگوی راهبردی در تعامل مجلس با دولت

تعامل مجلس و دولت در جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از الزامات راهبردی برای حاکمیت ملی، پیشرفت و اقتدار نظام محسوب می‌گردد که در برخی از دوره‌ها با چالش‌ها و واگرایی روبه‌رو بوده است. اتکا به الگوی راهبردی تعامل مجلس و دولت یکی از ضرورت‌ها برای اتخاذ رویکردهای مناسب و سازنده بین این دو نهاد محسوب می‌شود.

مجلس شورای اسلامی، اختیارات و وظایف قانونی فراوانی دارد، از جمله وضع قانون در عموم مسائل، تصویب بودجه عمومی، حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور، تصویب عهدنامه‌ها، قراردادها و موافقت نامه‌های بین‌المللی، مسؤولیت در برابر ملت و حق اظهار نظر در همه مسائل داخلی و خارجی، و رأی اعتماد به هیأت وزیران و استیضاح آنان. شکی نیست که به سامان رساندن وظایف یاد شده، رسالتی بس سنگین است که در سایه آینده‌‏نگری، برنامه‌ریزی و همه‌جانبه‌‏اندیشی قابل تحقق است.

مجلس شورای اسلامی آماده هرگونه همکاری و تعامل با دولت جدید است

با توجه به گفته‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بر خلاف اذعان برخی‌ها، مجلس دوازدهم آمادگی کاملی برای تعامل مناسب با دولت چهاردهم دارد. در ادامه نظرات برخی از نمایندگان مجلس فعلی را می‌خوانیم:

مجتبی بخشی‌پور، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اهمیت همکاری دولت و مجلس، تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی آماده هرگونه همکاری و تعامل با دولت جدید است، مجلس در کنار عمل به وظایف نظارتی خود، در عین حال یک نگاه تعاملی و تسهیل‌گرانه نسبت به دولت دارد.

بخشی‌پور با بیان این‌که ما در یک برهه حساس از تاریخ انقلاب اسلامی قرار داریم و کشور به همدلی و همیاری مسئولان و مردم نیازمند است، گفت: رفع مشکلات اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی به نحوی که مردم آن را به خوبی احساس کنند، جزو اولویت‌ها و اهداف مشترک دولت و مجلس خواهد بود.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای دولت جدید، گفت: خوشبختانه دکتر پزشکیان از بدنه مجلس است و این امر می‌تواند در تعامل و هماهنگی هرچه بیشتر دولت و مجلس بسیار مؤثر باشد و تقارن آغاز به کار دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم می‌تواند منشأ اثرات مثبتی باشد و سبب انسجام همکاری‌ها شود، مجلس با دقت به وظایف خود عمل خواهد کرد و می‌کوشد در بحث رأی اعتماد به وزرا، بدون جانبداری‌های گروهی و جناحی عمل کند.

محمدصالح جوکار با بیان این‌که اساس کار مجلس شورای اسلامی و دولت آینده باید همکاری و هماهنگی با همدیگر باشد، اظهار کرد: ساختار اصلی دولت و مجلس باید در کنار هم قرار بگیرند و بر اساس نظام مسائلی که در کشور وجود دارد، با یکدیگر همکاری داشته باشند. لازم است به مشکلات معیشتی مردم توجه کرده و دولت و مجلس برای رفع آن با هماهنگی با یکدیگر هم اندیشی و تدبیر کنند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تصریح کرد: در برنامه هفتم پیشرفت کشور اولویت‌های اساسی کاملاً مشخص شده است که دولت باید این قانون را به خوبی اجرایی کند. تعامل و ارتباط میان دولت و مجلس قطعاً می‌تواند اجرای قوانین مهم از جمله برنامه هفتم را تسریع کند.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس و دولت باید از حاشیه سازی پرهیز کنند، تاکید کرد: دولت و مجلس فقط باید به این مسئله توجه داشته باشند که ما در چه شرایطی قرار داریم و باید تمرکز خود را روی بهره‌گیری حداکثری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی خودمان بگذارند.

جوکار ادامه داد: دولت و مجلس باید تنگناها و موانع پیشرفت کشور را از سر راه بردارند و کشور را به گونه‌ای هدایت کنند که مشکلات مرتفع و وضعیت کشور رو به بهبودی برود.

وی با بیان اینکه دولت و مجلس باید کنار یکدیگر و با هماهنگی با هم اولویت‌های کشور را به خوبی دنبال کنند، گفت: بحث‌های اقتصادی و معیشتی مردم قطعاً یکی از اولویت‌های مهم و اساسی کشور است که باید مجلس برای دولت در این زمینه بسترسازی و ریل‌گذاری کند و دولت هم باید مطابق با قوانین مصوب مجلس کارها را پیش ببرد.

اسماعیل کوثری در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر اهمیت تعامل میان دولت آینده و مجلس دوازدهم، اظهار کرد: قطعاً تعامل بین دولت و مجلس تحت لوای مقام معظم رهبری ایجاد می‌شود و جای هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد، اما بالاخره همان طور که همه دولت‌های ما تاکنون یکسری نقطه نظر درباره مسائل مختلف کشور داشته‌اند، دولت چهاردهم نیز از این قاعده مستثنی نیست و دیدگاه‌های خاص خودش را دارد.

وی در ادامه گفت: البته این موضوع درباره مجلس شورای اسلامی هم صدق می‌کند و قطعاً مجلس هم دیدگاه و نقطه نظرات خودش را درباره مسائل کشور دارد و این مسئله منافاتی با همکاری و تعامل دولت و مجلس ندارد و با وجود نظرات مختلف، می‌توان تعامل کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت و مجلس باید برای عزت مردم و رفع مشکلات کشور با یکدیگر تعامل و همکاری جدی داشته باشند و به دنبال ایجاد تنش و درگیری نباشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممکن است یکسری اختلاف نظرها از جمله درباره روش‌ها بین دولت و مجلس وجود داشته باشد که کاملاً طبیعی است، چرا که مهم این است که دولت و مجلس درباره سیاست‌های کلان نظام و قانون اساسی با یکدیگر وحدت، تفاهم و یکدستی داشته باشند.

نمایندگان مجلس باید بتوانند با نقد و ارزیابی مسؤولان و کارشناسان، برنامه‌های دولت چهاردهم را تصحیح کنند

اجرای برنامه‌های دولت چهاردهم، باید از مسیر تصویب مجلس شورای اسلامی بگذرد. هم‏چنین حُسن اجرای آن نیز تنها در گرو نظارت و هدایت قوه مقننه است. پس نقش مجلس در رویکرد به بهینه سازیِ روند توسعه یا تضعیف و توقف آن، بس روشن است. از این رو، نمایندگان مجلس باید بتوانند با نقد و ارزیابی مسؤولان و کارشناسان، برنامه‌های دولت چهاردهم را تصحیح، تکمیل و اصلاح کنند و بدون این‌که با دولت وارد چالش و حاشیه بشوند، امور کشور را در‬ قوه‌ی مقننه پیش برند.

تفاوت روش دولت و مجلس امری طبیعی است

اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به این‌که تفاوت روش دولت و مجلس امری طبیعی است و جای نگرانی نیست، گفت: نگاه مجلس شورای اسلامی این است که باید با همکاری با دولت مشکلات کشور را مرتفع کرد و لازمه‌اش آن است که مجلس و دولت چهاردهم در جهت تحقق سیاست‌های کلان نظام و عزت و سربلندی ملت ایران حرکت کنند و با یکدیگر هم افزایی داشته باشند.

وی افزود: اگر دولت چهاردهم به واقع در این مسیر حرکت کند که رئیس جمهور منتخب هم وعده آن را داده است، ان‌شاءالله مجلس و دولت می‌توانند با یکدیگر کارها را جلو ببرند که نتیجه این هماهنگی دولت و مجلس، عزت و سربلندی ملت ایران و کشورمان خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره نوع رویکرد دولت و مجلس در معرفی و سپس بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، گفت: انتخاب وزرا بسیار مهم است و این حق قانونی رئیس جمهور است که وزرای پیشنهادی خود را برای اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

کوثری در پایان توضیح داد: از طرف دیگر بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت حق نمایندگان مجلس است و آنان باید صلاحیت و سوابق وزرای پیشنهادی را مورد بررسی دقیق قرار دهند. باید افرادی برای سکان داری وزارتخانه‌ها به مجلس معرفی شوند که صلاحیت لازم را داشته باشند. قاعدتاً اگر افرادی به مجلس پیشنهاد شوند که اعتقادی به پیاده کردن سیاست‌های کلی نظام نداشته باشند، طبعاً مجلس حساسیت نشان می‌دهد. باید افرادی به مجلس معرفی شوند که دقیقاً به سیاست‌های کلان نظام عمل کنند و در نهایت هم پاسخگوی مجلس باشند.

حال که کمتر از دو ماه زمان باقی مانده که دولت چهاردهم روی کار آید، زمان آن فرا رسیده است مجلس دوازدهم که ۴۴ روز از زمان شروع آن می‌گذرد خود را برای تعامل صحیح و هم راستا با پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و اقتدار نظام و حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی به دور از هر چالش و تنش آماده کند و دولت چهاردهم نیز با اتخاذ رویکرد تعاملی و دوری از ایجاد تنش و حاشیه، حافظ تعامل سازنده‌ی مجلس و دولت باشد.

نظر شما