شناسهٔ خبر: 67615111 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نکاتی که درباره «تب دنگی» باید بدانیم نکاتی که درباره «تب دنگی» باید بدانیم

پژوهشگر مرکز عفونت‌های منتقله از خون جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: واکسیناسیون یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری تب دِنگی است که در برخی کشورها از آن در سطح محدود استفاده می‌شود.

صاحب‌خبر -

دکتر ساناز احمدی٬ پژوهشگر مرکز عفونت‌های منتقله از خون جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به شیوع بیماری تب دنگی در کشور اظهار کرد: راه اصلی پیشگیری از ابتلا به بیماری تب دِنگی از بین بردن مکان‌های تولید مثل پشه مثل مرداب‌ها، آب‌های راکد، چاه‌ها و منابع باز آب و همچنین محافظت از نیش پشه‌ها با استفاده از مواد دفع کننده حشرات، پوشیدن لباس‌های پوشیده و نیز نصب توری بر پنجره‌ها است.

وی با اشاره به این که بیماری تب دِنگی جزء ویروس‌های خونریزی دهنده است، ادامه داد: تشخیص ویروس با اندازه گیری آنتی ژن، آنتی بادی ویروس، انجام تست مولکولی بوده و درمان ضدویروسی مشخصی برای آن وجود ندارد و عمدتا درمان‌ها به صورت حمایتی و نگهدارنده هستند؛ لذا بهترین درمان نگهدارنده، حفظ حجم داخل عروقی بیمار و انجام سرم تراپی است.

به گفته پژوهشگر مرکز عفونت‌های منتقله از خون جهاددانشگاهی خراسان رضوی، بیماری تب دِنگی توسط گزش پشه آئدس منتقل شده و عمدتا در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری وجود دارد؛ اما به دلیل تغییرات آب و هوایی و مسافرت‌های بین المللی به سایر مناطق دنیا نیز گسترش یافته است. این پشه عموما در روز به ویژه پس از طلوع و قبل از غروب آفتاب انسان را نیش می‌زند.

احمدی عنوان کرد: اخیرا مواردی از ابتلا به این بیماری در برخی از هموطنان مسافر کشور‌های حوزه خلیج فارس و همسایه‌های شرقی شناسایی شده است؛ البته انتقال این بیماری از طریق انسان به انسان امکان پذیر نیست و در موارد نادر انتقال از مادر باردار به جنین نیز گزارش شده است.

وی تصریح کرد: تب دِنگی معمولا دارای ۲ هفته دوره نهفتگی بوده و تظاهرات بالینی آن از بدون علامت تا شدید است. این علائم شامل تب و لرز شدید، درد پشت چشم، سردرد شدید و همچنین علائم گوارشی، از جمله تهوع و استفراغ همراه است و در صورتی که این بیماری، در سطح خفیف یا کم علامت بروز کند، بیمار سریع بهبود می‌یابد؛ اما در برخی موارد، فرد ممکن است علائم هشدار دهنده داشته و در نهایت وارد مرحله‌ی شدید این بیماری شود.

وی با اشاره به این که در سالمندان، نوزادان، مادران باردار و بیماران خاص طبق پروتکل جدید کشوری بیماری تب دِنگی ممکن است بروز شدیدتری داشته باشد، خاطرنشان کرد: در مرحله شدید با آسیب به جدار عروق فرد مبتلا افت فشارخون پیدا کرده و وارد مرحله شوک شده، افت پلاکت و مشکلات انعقادی منجر به خونریزی‌های شدید در بیمار شده، خون رسانی به ارگان‌های حیاتی مثل مغز، کبد و کلیه مختل و بیمار مبتلا به مشکلات کلیوی و آنسفالوپاتی می‌شود.

پژوهشگر مرکز عفونت‌های منتقله از خون جهاددانشگاهی خراسان رضوی تاکید کرد: با انتشار بیماری تب دِنگی و پشه ناقل آن، موارد خفیف به شکل سرپایی درمان و مواردی با علائم هشدار دهنده جهت درمان بستری می‌شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما