شناسهٔ خبر: 67614604 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

گزارش یک موسسه تحقیقاتی از صادرات اسلحه اروپا و آمریکا به خاورمیانه

علاوه بر ایالات متحده آمریکا، کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا از بزرگترین تامین‌کنندگان تسلیحات اسرائیل به شمار می‌روند که متهم به ارتکاب نسل‌کشی در غزه است.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، در حالی که حملات اسرائیل به غزه از 7 اکتبر 2023 تشدید شده است، کشورهای اروپایی به ویژه آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلیس از تامین کنندگان اصلی تجهیزات نظامی اسرائیل هستند.
 
بر اساس داده‌های موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهل (SIPRI)، فرانسه، ایتالیا و آلمان به همراه ایالات متحده آمریکا 81 درصد از واردات تسلیحات خاورمیانه را در سال‌های 2019-2023 تامین کرده‌اند.
 
در حالی که هزینه‌های نظامی در خاورمیانه در سال گذشته به 200 میلیارد دلار رسید که بالاترین افزایش سالانه در منطقه در 10 سال گذشته است، اسرائیل دومین کشوری است که بیشترین هزینه را انجام داد.
 
اسرائیل از آغاز حملات به غزه، بودجه نظامی خود را 24 درصد افزایش داده و به 27.5 میلیارد دلار رسانده است.
 
در حالی که ارزش صادرات تسلیحات از کشورهای اروپایی به اسرائیل در 10 سال گذشته به میلیاردها یورو رسیده است، ارزش کل مجوزهای صادراتی اعطا شده به اسرائیل از کشورهای اتحادیه اروپا (EU) بین سال‌های 2014 تا 2022 تقریباً 6.3 میلیارد یورو بوده است.
 
تخمین زده می شود که تسلیحات ارائه شده به اسرائیل در حملات غزه مورد استفاده قرار گرفت که باعث تلفات بیش از 38 هزار غیرنظامی از جمله بیش از 15 هزار کودک و بیش از 10 هزار زن شد.
 
بر اساس داده‌های اتحادیه اروپا در سال 2022، آلمان، فرانسه، رومانی، چک، ایتالیا و هلند از جمله کشورهای عضوی هستند که بیشترین صادرات را به اسرائیل دارند.
 
از سوی دیگر، اگرچه برخی از کشورهای اروپایی از جمله بلژیک، ایتالیا، هلند و اسپانیا به دلیل حملات به غزه تصمیم به توقف معاملات تسلیحاتی با اسرائیل گرفتند، اخباری در مطبوعات منتشر شد که این تجارت به نوعی ادامه دارد.
 
بر اساس داده‌های موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهل (SIPRI)، آلمان که در دادگاه بین‌المللی دادگستری به اتهام «همدستی در نسل‌کشی» با تسلیحاتی که به اسرائیل عرضه کرده، محکوم شد، همچنان بزرگترین تأمین‌کننده اسلحه در اروپا است و تقریباً 30 درصد از واردات تسلیحات اسرائیل در سال‌های 2019-2023 را تأمین می‌کند.

آلمان در سال 2023 تسلیحاتی به ارزش 326.5 میلیون یورو به اسرائیل تحویل داد که نسبت به سال قبل ده برابر افزایش داشت، فروش تسلیحات به ویژه پس از 7 اکتبر افزایش یافت.
 
 

نظر شما