شناسهٔ خبر: 67614483 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی خبر داد:

افزایش چشمگیر حقوق این دسته از مستمری‌بگیران از این تاریخ

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر گفت: در حال حاضر ۱۹۲ هزار مستمری‌بگیر و بازنشسته این صندوق هستند و هر ساله با توجه به ورودی‌ها و خروجی‌های این صندوق شاهد افزایش بازنشستگان و مستمری‌بگیران این صندوق هستیم و در طول ۳ سال گذشته از دولت شهید رییسی، میانگین مستمری‌بگیران این صندوق به ۸۳ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین مستمری حداقلی‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر ۲۱۰ درصد رشد داشته است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بیت‌الله برقراری، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر، در نشست خبری با عنوان «دولت مردمی، رفاه اجتماعی در ایران» درباره عملکرد سه ساله این صندوق در حوزه‌های بازنشستگی بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اظهار کرد: نظام‌های بیمه‌ای بسیار مهم هستند و نقش کلیدی در بخش‌های مختلف دارند و هر چه گسترش پیدا کنند موجب رشد و شکوفایی کشور می‌شوند، از این رو این صندوق با قابلیت‌های بسیار مهم در گسترش چتر بیمه‌ای نقش بی‌بدیلی داشته است.

وی گفت: این صندوق مولد نظام مقدس اسلامی است و براساس اصل ۲۹ قانون اساسی شکل گرفته است. این صندوق بسیار جوان است و امسال ۱۸ ساله شده و هر روز شاهد بلوغ این صندوق هستیم.

برقراری گفت: براساس شاخص‌ها باید بگوییم که این صندوق اختیاری است و تفاوت ما با تامین اجتماعی در اختیاری بودن است و لذا در جذب بیمه شده‌ها در اختیاری کار بسیار دشواری است. ما در این صندوق بیمه شده فعال داریم و بیمه شده غیر فعال داریم. قبل از دولت شهید رئیسی بیمه شده فعال یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیمه شده فعال صندوق ما بود، اما در دولت سیزدهم همین امروز توانسته‌ایم یک میلیون و ۴۵ هزار بیمه شده جدید جذب کنیم و ببینید معادل چند درصد بیمه شده‌های دولت قبلی است؟ این ظرفیت بسیار بزرگی است و با کار جهادی به این نقطه رسیده ایم.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر ادامه داد: نگاه ما در این صندوق برنامه محوری بوده است. هر مجموعه ای اگر براساس برنامه حرکت کند و دارای محاسبات بیمه‌ای و اکچئوری باشد با چالش روبرو نمی‌شود. ما امروز در سایر صندوق‌های بیمه ای با چالش‌هایی روبرو هستیم چرا که حرکت‌ها براساس محاسبه نبوده است.

وی اضافه کرد: در این سه سال بیش از ۴۵ اقدام موثر و شاخص را انجام داده‌ایم و بخشی از آن برای نخستین بار بوده است. یکی از اقدامات برنامه راهبردی صندوق است‌ و افق ۵ ساله را دیده‌ایم. این یک ریل‌گذاری دقیق مبنای بر برنامه بود.

برقراری گفت: برای اولین بار برنامه تحولی در همه صندوق‌های تابعه برای این صندوق بود که به تصویب هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های تابعه رسید. دومین اقدام ما این بود که هر اقدامی انجام شده پیوست بیمه‌ای داشته و این باعث پایداری صندوق شده است. این موجب شده تا ۲۰ ساله آینده برنامه‌ریزی صورت بگیرد و البته نباید بار مالی جدیدی برای صندوق ایجاد شود چرا فرایند استواری صندوق را با چالش روبرو کند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر تاکید کرد: نگه‌داشت بیمه شده‌ها نیز مهم است و باید این موضوع ادامه پیدا کند و این نرخ امروز به ۸۲درصد رسیده است و بسیار بی‌نظیر بوده است.

وی با اشاره به ریل‌گذاری صورت گرفته در صندوق روستائیان و عشایر برای ۲۰ سال آینده گفت: با ریل‌گذاری و برنامه‌ریزی انجام شده شرایط در این صندوق برای ۲۰ سال آینده حفظ خواهد شد.

برقراری به تمدید بیمه‌شدگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در این دوره اشاره کرد و افزود: تعداد بیمه‌شدگان در این دوره بی‌نظیر و کم‌نظیر بوده است و میانگین بین ۸۲ تا ۹۲ درصد ماهیانه بیمه‌شدگان این صندوق تمدید شده‌اند و در واقع پس از موضوع جذب بیمه‌شدگان، تمدید بیمه‌شدگان این صندوق مورد نظر مدیران این صندوق قرار گرفته است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر به افزایش میزان مستمری بازنشستگان این صندوق اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۹۲ هزار مستمری‌بگیر و بازنشسته این صندوق هستند و هر ساله با توجه به ورودی‌ها و خروجی‌های این صندوق شاهد افزایش بازنشستگان و مستمری‌بگیران این صندوق هستیم و در طول ۳ سال گذشته از دولت شهید رئیسی، میانگین مستمری‌بگیران این صندوق به ۸۳ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین مستمری حداقلی‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر ۲۱۰ درصد رشد داشته است.

وی در ادامه به پوشش بیمه اجتماعی اشاره کرد و افزود: در این بخش باید به افزایش قابل توجه زنان در قالب بیمه روستائیان و عشایر اشاره کرد که بیش از ۴۶ درصد تعداد زنان تحت پوشش صندوق افزایش پیدا کرده است و این مسئله جدا از قانون جمعیت است.

برقراری به همراهی دولت جهت پرداخت بخشی از مطالبات صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر اشاره کرد گفت: وصول مطالبات صندوق در طول ۱۶ سال گذشته انجام نشده بود و در این سه سال این اتفاق انجام پذیرفت و ۹۵۰ میلیارد تومان از مطالبات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستائیان از طریق پالایشگاه شازند وصول شد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر به افزایش اعتبارات و بودجه این صندوق اشاره کرد و گفت: سال گذشته بودجه این صندوق ۱۶۵ درصد رشد داشته و این اتفاق برای اولین بار بوده است.

وی به سفرهای استانی صورت گرفته به استانهای مختلف اشاره کرد و افزود: در قالب این سفرها تفاهم‌نامه‌هایی با شورای اداری هر استان منعقد شده و خروجی‌های موثری را به همراه داشته است.

برقراری در ادامه به افزایش سطوح درآمدی صندوق به عنوان یکی از ۴۵ اقدام صورت گرفته در این دوره اشاره کرد و افزود: تا پیش از این دوره افزایش سطوح درآمدی هر ساله بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بود اما در این دوره سطوح درآمدی ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است و این مسئله باعث ارتقاء صندوق شده است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر به افزایش دارایی این صندوق اشاره کرد و گفت: تا پیش از این دوره از مدیریت صندوق دارایی صندوق ۹۰ همت بود که هم‌اکنون به ۱۸۰ همت رسیده است و شاهد رشد صددرصدی بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: ارتقاء منابع انسانی و گردش نخبگان یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر محسوب می‌شود که در این دوره صورت گرفته است.

مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر به آخرین جزئیات از اجرای قانون جوانی جمعیت در این صندوق اشاره کرد و گفت: قانون جوانی جمعیت در مجلس تصویب شده و برگرفته از برنامه ششم توسعه است. دغدغه های رهبر معظم انقلاب در حوزه جمعیت بسیار مهم بوده و چندین بار در سخنرانی ها از جوانی جمعیت اشاره فرموده اند و برهمین اساس ماده ۲۱ این قانون به ما مربوط می شد که مادران غیر شاغل که سه فرزند و بیشتر دارند و در مناطق روستایی و عشایری زندگی می کنند باید بیمه رایگان شوند و این را تماما دولت پرداخت کرد.

برقراری ادامه داد: براساس همین ماده قانونی سال کذشته ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار پرداخت شد و بیش از ۳۱۱ هزار نفر از مادران روستایی به صورت رایگان بیمه شدند. امسال هم ۱۵۰۰ میلیارد اعتبار اختصاص داده شد و با این اعتبار می توان بیمه شده های قبلی را تمدید و ۲۰۰ هزار از زنان روستایی را بیمه رایگان کرد.

وی درباره آخرین وضعیت اجرای بیمه تکمیلی روستاییان کشور گفت: درباره بیمه تکمیلی نظر ما این بود که بیمه روستایی تداوم پیدا کند و لذا بر این اساس در سه استان این بیمه تکمیلی به صورت آزمایشی اجرا شود و موجب رضایتمندی مردم شد. توصیه می کنیم این موضوع باید ادامه یابد و دولت چهاردهم این مسیر را ادامه دهد چرا که براساس قانون کا مکلف به اجرای آن هستیم.

مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر اضافه کرد: توانسته ایم قریب به ۱۲۰ هزار بیمه شده تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد را با بالاترین سطح درآمدی جذب کنیم تا بتوانند در آینده از مستمری برخوردار شوند.

منبع: تسنیم

نظر شما