شناسهٔ خبر: 67612908 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

روز‌های سخت مسعود پزشکیان؛ مجلس تبدیل به چالشی برای دولت جدید می‌شود؟

«فهرست دلهره‌آوری از چالش‌ها در انتظار برنده است: اقتصاد بیمار که به دلیل سال‌ها تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی ضعیف شده است، رای‌دهندگان ناامید و پیچیدگی‌های ژئوپلیتیکی که ایران را در سال جاری دو بار به آستانه جنگ رسانده است. بسیاری از ایرانیان، دولت را مقصر تخریب اقتصاد، محدود کردن آزادی‌های اجتماعی و منزوی کردن کشور می‌دانند.»

صاحب‌خبر -

پیروزی پزشکیان، از سوی اکونومیست، فریادی برای تغییر رویکردها از سوی مردم ایران تعبیر می‌شود. تغییری که به قول الجزیره ممکن است، قطعاً با چالش‌هایی در جلب چراغ سبز مجلس مواجه شود. اغلب او را فردی تحصیل کرده‌ای می‌دانند، که در شرایط سختی سکان دولت را در دست گرفته است.

به گزارش شرق، «فریاد تغییر به سختی می‌تواند از این واضح‌تر باشد. بیش از ۱۶ میلیون ایرانی به مسعود پزشکیان، جراح قلبِ اصلاح‌طلب که می‌خواهد با غرب گفت‌وگو کند و به زنان حق انتخاب پوشش دهد، رأی دادند.»

«همه چیز تا حد زیادی به این بستگی دارد که چقدر آزادی عمل به آقای پزشکیان داده می‌شود.»

نیویورک تایمز: کار سخت پزشکیان| رای‌دهندگان ناامید و پیچیدگی‌های ژئوپلیتیکی

نادر هاشمی، استاد مطالعات خاورمیانه، در دانشگاه جورج واشنگتن: «رئیس‌جمهوری با تفکر اصلاح‌طلب، علی‌رغم همه محدودیت‌ها و ناکامی‌های گذشته، هنوز به‌طور معنی‌داری بهتر است - به نحوی قابل‌توجه، اقتدارگرایی را محدود می‌کند».

«فهرست دلهره‌آوری از چالش‌ها در انتظار برنده است: اقتصاد بیمار که به دلیل سال‌ها تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی ضعیف شده است، رای‌دهندگان ناامید و پیچیدگی‌های ژئوپلیتیکی که ایران را در سال جاری دو بار به آستانه جنگ رسانده است. بسیاری از ایرانیان، دولت را مقصر تخریب اقتصاد، محدود کردن آزادی‌های اجتماعی و منزوی کردن کشور می‌دانند.»

«با ادامه جنگ بین اسرائیل و حماس در غزه، نیروهای نیابتی شبه‌نظامی تحت حمایت ایران جبهه‌های جدیدی را علیه اسرائیل از یمن تا لبنان گشوده‌اند. این تنش‌ها ایران را در آوریل با اسرائیل و در فوریه با ایالات متحده به آستانه جنگ رساند.»

«خصومت ایران با اسرائیل و حمایت از فلسطینی‌ها بخشی از اصول اصلی نظام حاکم است و تقریباً به طور قطع با رئیس جمهور جدید تغییر نخواهد کرد. در واقع آقای پزشکیان در مصاحبه با رسانه‌های ایران گفته است که با هر کشوری به جز اسرائیل مذاکره خواهد کرد.»

سی ان ان: پزشکیان برای تغییر تضمین نداده است

«صنم وکیل، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده چتم هاوس در لندن، گفت بعید است که انتخاب پزشکیان بلافاصله به تغییر سیاست تبدیل شود. اما پزشکیان به صراحت گفته است که سعی خواهد کرد از درون سیستم کاری کند تا شاید محیطی کمتر محدودگر ایجاد شود.»

«به گفته وکیل، این اصلاح طلب تضمینی نداده است که بتواند این تغییرات را انجام دهد و این نشان دهنده محدودیت اختیارات ریاست جمهوری در ایران است. خاطرنشان کرد: با این حال ممکن است فضای بیشتری برای مانور در خصوص آزادی‌های اجتماعی ایجاد شود.»

«پزشکیان در زمانی ریاست جمهوری را برعهده می‌گیرد که کشورش درگیر تنش‌ها با اسرائیل و متحدان غربی‌اش است، این تنش ناشی از جنگ در غزه و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران است. تنها سه ماه پیش، ایران و اسرائیل برای اولین بار با گسترش مناقشه غزه، به تبادل آتش پرداختند. اسرائیل اکنون در حال آماده شدن برای تشکیل یک جبهه بالقوه دوم علیه حزب الله، نماینده اصلی منطقه‌ای ایران، در لبنان است.»

الجزیره انگلیسی: چالش میان مجلس ایران و دولت پزشکیان

«محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس این که در دور اول با مسعود پزشکیان رقابت کرد و سوم شد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که مجلس ایران به دولت جدید کمک خواهد کرد. محافظه‌کاران و تندروها، از سال ۲۰۲۰ بعد از رد صلاحیت مخالفان اصلاح طلب و میانه رو، بر مجلس تسلط یافتند. میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی در ماه‌های مارس و می‌به پایین‌ترین میزان یعنی ۴۰.۶ رسید.»

«برخی از اعضای کابینه پزشکیان که انتظار می‌رود متشکل از مقامات سابق اصلاح‌طلب باشد، قطعاً با چالش‌هایی در جلب چراغ سبز مجلس مواجه خواهند شد.»

دویچوله آلمان: تردید در توانایی پزشکیان

«پزشکیان، جراح قلب و نماینده مجلس ایران، منتقد پلیس اخلاقی ایران است و کمپین خود را بر اساس یک مسیر سیاسی معتدل قرار داده است.»

«با این حال، بسیاری از رای دهندگان و ناظران درباره توانایی پزشکیان برای تحقق وعده‌های انتخاباتی خود تردید دارند.»

نظر شما