شناسهٔ خبر: 67612800 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

افشاگری از اقدامات غیرقانونی و انتصاب‌های دقیقه نودی دولت سیزدهم؛ سازمان بازرسی به تخلفات دولت ابراهیم رئیسی ورود کرد/ اسناد

پس از انتشار اخبار و افشای اسنادی از انتصابات در بخش‌هایی از دولت ابراهیم رئیسی، پس از بخشنامه مهم «محمد مخبر» مبنی بر اجتناب از انتصاب‌ها تا زمان تحویل دولت به «مسعود پزشکیان»، حالا سازمان بازرسی نیز به این مساله ورود کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، اسنادی از عزل و نصب‌های دقیقه نودی در بخش‌هایی از دولت سیزدهم، یک روز پس از بخشنامه مهم «محمد مخبر» مبنی بر اجتناب از انتصاب‌ها تا زمان تحویل دولت به «مسعود پزشکیان»، منتشر شده‌اند.

پس از حرف‌و‌حدیث‌هایی که در فضای رسانه‌ای کشور در خصوص برخی عزل و نصب‌ها در دستگاه‌های اجرایی شنیده می‌شد، نامه دیروز «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب به سرپرست ریاست جمهوری، موضوع را وارد فاز تازه‌ای کرد. حالا اسنادی منتشر شده‌اند که عزل و نصب‌های دقیقه نودی در بخش‌هایی از دولت سیزدهم را حتی یک روز پس از بخشنامه مهم محمد مخبر تایید می‌کنند.

روز گذشته «سه‌شنبه، ۱۹ تیر ۱۴۰۳»، نامه‌ای از «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری منتخب خطاب به «محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری منتشر شد؛ نامه‌ای با این مضمون که در همه وزارتخانه‌ها و معاونت‌ها، از عقد و عملیات، عزل و نصب و استخدام نیروی جدید جلوگیری شود، به جز در موارد غیرقابل اجتناب.

این نامه در حقیقت بیشتر از آنکه وجهه حقوقی داشته باشد، سندی بود بر اتفاقاتی غیرمعمول در دستگاه‌های اجرایی که در روزهای آخر دولت در حال وقوع است.

در همین راستا، اسنادی رسیده که نشان می‌دهد با وجود نامه «محمد مخبر» به دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه دولت ابراهیم رئیسی، در 12 تیرماه مبنی بر اجتناب از انتصاب‌ها تا زمان تحویل دولت به مسعود پزشکیان، در روزهای بعد از ابلاغ این بخشنامه مهم، برخی دستگاه‌ها با تخلف از دستور سرپرست ریاست جمهوری همچنان احکام انتصاب امضا و ابلاغ کردند.

این اسناد نشان می‌دهند که در یکی از معاونت‌های وزارت راه و شهرسازی و در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز طی روزهای اخیر احکامی جهت بکارگیری برخی اشخاص در پست‌های گوناگون صادر شده است.

دولت ابراهیم رئیسی

جمعی از متخصصان صنعت هوانوردی کشور می‌گویند افرادی که اخیرا حکم گرفته‌اند، دارای سابقه اجرایی و تخصصی مرتبط نبوده‌اند که این موضوع می‌تواند به ساختار کارشناس‌محور سازمان لطمه وارد کند.

دولت ابراهیم رئیسی

 

دولت ابراهیم رئیسی

 

دولت ابراهیم رئیسی

 

دولت ابراهیم رئیسی

دولت ابراهیم رئیسی

ورود سازمان بازرسی به تخلفات دولت ابراهیم رئیسی

اسناد رسیده نشان می‌دهند که سازمان بازرسی کل کشور نیز به این موضوع ورود کرده است. این سازمان در نامه‌ای با امضای بازرس کل خطاب به «رضا نخجوانی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، با اشاره به بخشنامه 12 تیر «محمد مخبر»، انتصابات در شرکت فرودگاه های کشور را مغایر این بخشنامه اعلام کرد.

این سازمان در ادامه این نامه به نخجوانی هشدار قانونی داد تا بخشنامه مخبر را اجرایی کند.

دولت ابراهیم رئیسی

توضیحات سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی درباره نامه پزشکیان به مخبر درباره انتصابات در دوره انتقال دولت

سخنگوی دولت با اشاره به نامه رئیس‌جمهور منتخب به سرپرست ریاست جمهوری اعلام کرد که مفاد این درخواست در خردادماه، توسط مخبر ابلاغ شده بود که تغییرات غیرضروری اتفاق نیفتد.

 

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در خصوص نامه «مسعود پزشکیان» به «محمد مخبر» درباره انتصابات در دوره انتقال دولت، نیز گفت: «درخواست رئیس جمهور منتخب است. درست است که رئیس‌جمهور منتخب مستقر نشده و مخبر، سرپرست ریاست جمهوری است، ولی ایشان از مردم رای گرفته‌اند و درخواستی داشته‌اند؛ مفاد این درخواست در خردادماه توسط آقای مخبر ابلاغ شده بود که تغییرات غیرضروری اتفاق نیفتد ولی وقتی کسی استعفا داده است، طبیعی است که روال آن دستگاه را نمی‌توان متوقف کرد. رئیسی همواره بر استمرار خدمت به مردم تاکید داشت و رهبر انقلاب هم همین امیدها را دارند. دولت کارها را به سرعت پیش می‌برد. مخبر تاکید داشت تا روز تحلیف، وزرا مثل روز اول کار کنند تا مدیون مردم و رئیسی نباشند.»

لازم به ذکر است، «مسعود پزشکیان»، رئیس جمهور منتخب «18 تیرماه»، با ارسال نامه‌ای به «محمد مخبر»، سرپرست ریاست جمهوری،‌ خواستار عدم هرگونه عزل و نصب نیروی جدید در وزارتخانه‌ها و معاونت‌های ریاست جمهوری شده بود.

دولت ابراهیم رئیسی

این نامه در حالی از سوی پزشکیان به نگارش درآمد که سه روز پیش، «حمیده زرآبادی» سخنگوی ستاد انتخابات در توییتی که در شبکه اجتماعی اکس منتشر کرد، با اشاره به بخشنامه مهم مخبر به کلیه دستگاه‌های اجرایی درباره عدم تغییر و جا‌به‌جایی در ساختارهای سازمانی و جا به جایی نیروی انسانی، نوشته بود:‌ علی‌رغم صدور بخش‌نامه به تمامی دستگاه‌های اجرایی مبنی‌بر خودداری از هر گونه تغییر در ساختارهای سازمانی، جابه‌جایی نیروی انسانی و… تا استقرار دولت چهاردهم، گزارش‌های واصله از صدور احکام بی‌رویه، بدون‌ضابطه و خلاف بخش‌نامه مذکور در دستگاه‌های اجرایی و زیر‌مجموعه‌های آن خبر می‌دهد.

دولت ابراهیم رئیسی

منبع: اقتصادنیوز

نظر شما