شناسهٔ خبر: 67612291 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

رئیس انجمن حفاری در گفتگو با بازار:

چطور ناترازی گازی را به حداقل برسانیم؟ |فرصت از دست برود زمستان باید التماس روس ها و ترکمن ها کنیم

خادمی رئیس انجمن شرکت های حفاری با بیان اینکه دولت چهاردهم اگر امروز فکری نکند زمستان باید التماس روس ها و ترکمن ها بکند، گفت: باید ۱۰ دستگاه حفاری را از میادین کم اهمیت تر به میادین گازی انتقال دهیم.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه آب و انرژی: هدایت الله خادمی رئیس انجمن شرکت های حفاری در گفتگو با بازار می گوید : با توجه به کمبود گازی شدیدی که در کشور وجود دارد رئیس دولت چهاردهم باید از همین حالا شروع به کار کرده و دستور دهد که دستگاه های حفاری را از میادین کم اهمیت از به سمت میادین گازی انتقال داده شوند.

او ادامه داد: دولت چهاردهم از همین حالا این کار را شروع کند تا شروع زمستان حجم زیادی به تولید گاز کشور افزوده خواهد شد.

به گفته خادمی، اگر ۱۰ دستگاه حفاری را که در میادین مستقل مشغول به تولید نفت هستند را در میادین گازی به کار گیریم چیزی حدود ۱۶ الی ۱۷ چاه زده و تولیدات این چاه ها را وارد سیستم شبکه گازی بکنیم.

دولت چهاردهم اگر امروز فکری نکند زمستان باید التماس روس ها و ترکمن ها بکنیم. هر چند کسری امروز گاز ربطی به دولت پزشکیان ندارد اما بزرگترین نقطه منفی برای دولت جدید خواهد بود

رئیس انجمن شرکت های حفاری ادامه داد: دولت چهاردهم اگر امروز فکری نکند زمستان باید التماس روس ها و ترکمن ها بکنیم. هر چند کسری امروز گاز ربطی به دولت پزشکیان ندارد اما بزرگترین نقطه منفی برای دولت جدید خواهد بود.

او در ادامه سخنان خود به مساله ناترازی برق هم اشاره کرد و گفت: طبق برنامه های توسعه ای باید سالانه ۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود. تا سال ۸۹ این افزایش ظرفیت به صورت سالانه اتفاق می افتاد. بعد از آن شاهد افت ظرفیت تولید برق در کشور بودیم و حتی در برخی از این سال ها در عمل هیچ نیروگاهی ساخته نشد. مشکلاتی که امروز ما در صنعت برق شاهد آن هستیم حاصل بیش از یک دهه اجرایی نشدن برنامه های توسعه ای است. این روند در دولت سیزدهم ادامه داشت و با وجود وعده های داده شده ظرفیت تولید برق مقدار خیلی کمی بیشتر شد.

او معتقد است که ناترازی برق و گاز در کشور ما باعث شده که زمستان های سختی را داشته باشیم و به نظر من می رسد این زمستان سختی همچنان در کشور ما ادامه داشته باشد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که لغو تحریم تا چه اندازه می تواند به صنعت حفاری کشور کمک کند، ادامه داد: بخشی از مشکلات امروز صنعت نفت حاصل تحریم هاست اما بخش زیادی از آنها به مشکلات و تحریم های داخلی و عدم شایسته سالاری و مدیران ناکارآمد مربوط می شود.

خادمی با بیان اینکه امکان تامین نیاز صنعت نفت به سرمایه های جدید از داخل کشور وجود ندارد، ادامه داد: از طرفی ما به تکنولوژی و علم روز دنیا در این صنعت دسترسی نداریم. حال آنکه ارتباط با دنیا کمک می کند که مشکل سرمایه گذاری در صنعت نفت تا حدودی حل شود و بخشی از عقب ماندگی ما در طول سال های گذشته جبران شود.

او ادامه داد: در صنعت حفاری دستگاه ها باید استانداردهای لازم را داشته باشند. اما بدون شک استفاده از تکنولوژی جدید بهره وری را افزایش داده و زمان انجام عملیات را به شدت کاهش می دهد. به عنوان مثال با استفاده از تکنولوژی های جدید زمان حفاری چاه را می توان از ۴۰ روز به ۲۰ روز کاهش داد.

او در بخش دیگری از سخنان خود گریزی هم به مساله تخفیف های نفتی به دلیل شرایط تحریم زد و افزود: کشورهایی که از ایران نفت می‌خرند، هزینه‌هایی بابت این معامله می‌دهند و نگران این هستند که خودشان در بخش‌های دیگر به دلیل برقراری معامله با ایران، تحریم نشوند.

به گفته رئیس انجمن شرکت های حفاری، این کشورها نگران هستند که در تبادل بازرگانی با کشورهای اروپایی و آمریکایی، با مشکلاتی مواجه بشوند. از سوی دیگر آن‌ها از این فضا استفاده می‌کنند و نفت را با تخفیف از ایران می‌خرند. خریداران به کشورهایی که نمی‌توانند در فضای رقابتی در دنیا نفت بفروشند استفاده می‌کنند و فشار می‌آورند تا نفت را با تخفیف بخرند.

نظر شما