شناسهٔ خبر: 67612151 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دبیر ستاد نانو مطرح کرد؛

شبکه سازی و تعامل جدی با متخصصان میکروالکترونیک

مهتاب چابوک

دبیر ستاد نانو و میکرو ایران گفت: در حوزه میکروالکترونیک طرح هایی چون تجاری سازی نانوبایوسنسورها و صنعتی‌سازی سلول خورشیدی در دستور کار ستاد نانو قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، عماد احمدوند در نشست فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری میکروالکترونیک که امروز در اندیشکده نانو و صنعت برگزار شد، ضمن بیان این مطلب که باید با یک فضای همدلی در حوزه میکروالکترونیک پیش برویم، اظهار کرد: درباره منطق حضور ستاد نانو در حوزه میکروالکترونیک باید بگویم که ستاد نانو تجربه ۲۰ ساله در حوزه نانو دارد و با همه ضعف ها و قوت هایش، یک سری اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داده است. یکی اینکه ستاد نانو، مجموعه‌ای بوده به صورت مستمر چند سالی حاضر شده که پای بعضی از تیم ها بایستد و از آن ها حمایت کند. کشور در دو دهه گذشته تجربه هایی از این دست در توسعه نانو داشته است.

دبیر ستاد نانو و میکرو ایران با اشاره به نزدیک بودن تجربه ها در برنامه توسعه نانو با حوزه میکروالکترونیک گفت: در حوزه نانو از جنس زیرساخت و تجهیزات تجربه هایی وجود دارد که نزدیک به میکروالکترونیک است و می‌توان از اشتباهات گذشته ستاد نانو استفاده کرد. اگر می خواهیم در بخش تجهیزات میکروالکترونیک کاری انجام دهیم، در حال حاضر مشخص است که چه ظرفیت ها و توانمندی هایی در کشور وجود دارد و چه اشتباهاتی را دیگر نباید تکرار کرد.

احمدوند ضمن بیان این مطلب که در سال گذشته یکی از کارهایی که توسط ستاد نانو پیگیری شد، شبکه سازی و تعامل جدی با فعالان واقعی در اکوسیستم میکروالکترونیک بوده است، گفت: قبول داریم در این حوزه افراد متخصص در کشور داریم و باید به آن ها رجوع کنیم که این موضوع در دستور کار یکسال گذشته ستاد نانو قرار داشته است.

وی درباره نقش حمایتی ستاد نانو در حوزه میکروالکترونیک گفت: در همین راستا چندین طرح و پروژه در دستور کار ستاد نانو قرار دارد؛ نخست اینکه کارهایی در حوزه سلول های خورشیدی و باتری انجام شده و در حال پیگیری است. در همین زمینه نقشه راه صنعتی سازی سلول خورشیدی پروسکایتی تدوین شده است. همچنین سال گذشته در حوزه برداشت و ذخیره سازی انرژی کارهایی را شروع کردیم و در همین زمینه تیم هایی را شناسایی و از آن ها حمایت کردیم.

دبیر ستاد نانو و میکرو ایران با اشاره به اینکه در حوزه سنسورها و تجاری سازی نانوبایوسنسورها برنامه هایی در دستور کار ستاد قرار دارد، گفت: در همین زمینه شرکت های نوپایی در زمینه ساخت بایوسنسورها (تشخیصی و اندازه گیری) و همچنین شرکت های نوپا در زمینه ساخت سنسورهای پوشیدنی ایجاد شده اند.

احمدوند ضمن بیان اینکه سال گذشته با کمک بنیاد علم ایران از ۲۵ طرح مرتبط با حوزه میکروالکترونیک حمایت کردیم، تاکید کرد: ما در این مسیر معطل یک بخش نمی مانیم و به عنوان نهاد دولتی، شریک تیم ها، شرکت ها و مجموعه ها نمی شویم و این برای ما یک خط قرمز است ولی حمایت‌های خود از آن ها خواهیم داشت. درخواست من از همه متخصصان این حوزه این است که راهنمایی و مشورت های خود را از ما دریغ نکنند چون این حوزه یک سابقه بسیار طولانی و سنگین دارد و می شود آن را نقد و تحلیل کرد. متخصصان می توانند در موضوع آینده حوزه میکروالکترونیک به ما راهنمایی هایی ارائه دهند.

نظر شما