شناسهٔ خبر: 67611456 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد؛

بیماری قلبی، تصادف و سرطان ۳ عامل اصلی مرگ و میر در فارس هستند

شیراز - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیماری قلبی، تصادف و سرطان سه علت شایع مرگ و میر در استان فارس است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد شریفی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ شاهد تجهیز ۸۱۲ میلیارد تومان توسعه تجهیزات پزشکی بودیم و تاکنون ۲ دستگاه شتاب دهنده در مجموعه سرطان جنوب کشور وارد شده گفت: یک دستگاه آن چهار و نیم میلیون یورو هزینه داشته و با نرم افزارهای جدید و بروز فعالیت می‌کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه هفت درصد تخت‌های موجود در فارس دانشگاهی است، گفت: ۷۱ بیمارستان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز وجود دارد و در سال ۱۴۰۲، به ازای هر هزار نفر تحت پوشش یک و ۹ دهم تخت داشتیم که میانگین کشور یک و هشت دهم تخت است.

وی با اشاره به اینکه تخت‌هایی مثل تخت روانپزشکی با سوختگی تفاوت دارد، گفت: در بحث تخت روانپزشکی میزان تعداد تخت‌ها در فارس هشت و ۲ دهم تخت و در کشور ۶ و هشت دهم تخت است.

شریفی با بیان اینکه غربالگری بیش از ۱۴ هزار نوزاد نارس در سال ۱۴۰۲ نیز نشانگر رشد در این حوزه است ادامه داد: به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت، ۱۵ تخت وجود دارد این در حالی است که در کشور ۱۲ و ۲ دهم تخت است و سرانه تخت‌های ویژه به ازای صد هزار نفر ۲۵ و هشت دهم تخت در کشور ۲۰ و ۲ دهم تخت است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در حوزه تخت اورژانس به ازای یکصد هزار نفر در فارس ۳۳ تخت دارد که بالاتر از کشور یعنی ۲۵ تخت است و تخت سوختگی میزان یک و هشت دهم تخت بوده و این در حالی است که در کشور یک و یک دهم تخت است.

وی با اشاره به اینکه شاخص تخت‌های CCU در استان ۶ و نیم تخت و در آمار کشوری هفت و نیم تخت است، افزود: شاخص کارایی در بیمارستان علوم پزشکی شیراز وجود دارد که چهار شاخص وجود دارد که کارایی بیمارستان را نشان می‌دهد و عبارت از درصد اشتغال تخت، متوسط اقامت بیمارستان، فاصله گردش تخت و بیمار پذیری بستری است.

ارائه خدمات درمانی در فارس رشد چشمگیری داشته است

شریفی گفت: درصد اشغال تخت در فارس ۷۳ درصد و میزان کشوری ۶۹ و ۶ دهم درصد است و اگر ضریب اشغال تخت بالاتر از ۷۵ درصد باشد، باید افزایش تخت شکل گیرد و متوسط اقامت سه روز ولی در کشور چهار روز است.

وی گفت: فاصله گردش تخت فارس، یک و ۹ صدم درصد و میزان در کشور یک و ۶ دهم درصد بوده و بیمار پذیری به ازای هر هزار نفر ۹۹ و ۳ دهم درصد و میزان کشوری ۷۱ و نیم درصد است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: دسترسی فارس به تجهیزات سرمایه‌ای در مقایسه با کشور نیز آمار خوبی است، سرانه MRI به ازای یک میلیون نفر، در فارس ۶ نفر و در کشور سه و ۲ نفر بوده است و سرانه CT Scan به ازای یک میلیون در فارس ۱۰ نفر و کشور هشت و هشت دهم نفر و در بحث آنژیوگرافی ۲ و ۹ دهم نفر و در کشور سه و ۶ دهم نفر بوده که امسال سه دستگاه در فارس اضافه می‌شود.

شریفی افزود: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۹۹ هزار و ۸۰۸ عمل در بیمارستان‌های دانشگاهی داشتیم و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۵۳ هزار و ۷۲۱ عمل شاهد بودیم و تلاش کردیم توسعه خدمات را ارائه کنیم و توسعه خدمات دولتی را نیز شاهد بودیم و الان تلاش داریم خدمات دولتی را افزایش دهیم تا از سفره مردم هزینه نشود.

وی گفت: در بخش دولتی تکلیف داریم خدمات ارائه کنیم و ۵۴۱ تخت در سال ۱۴۰۲ افزایش داده شد و از لحاظ توسعه تخت‌های در حال ساخت در شیراز ۲ هزار و ۴۱۰ تخت با پیشرفت فیزیکی ۳۰ تا ۹۵ درصد داریم.

شریفی گفت: ۲ هزار و ۵۳۰ تخت بیمارستان‌های غیردانشگاهی در حال ساخت داریم و ۸۷۶ تخت در شهرستان‌ها در حال ساخت است و بیمارستان‌های ۳۲ تخت خوابی آباده طشک و بختگان، ۶۴ تخت خوابی ارسنجان، ۱۶۰ تخت خوابی داراب و ۱۶۰ تخت خوابی مرودشت تا پایان سال افتتاح می‌شود.

وی با اعلام اینکه بیماری قلبی عروقی، تصادف و سرطان سه علت شایع مرگ و میر در فارس است، گفت: از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ آمار تصادفات ۳۰ درصد افزایش داشته و این افراد در بیمارستان بستری شدند.

شریفی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۴۰۰ مورد تصادفی در بیمارستان بستری شدند، افزود: این آمار در سال ۱۴۰۲ به ۴۴۵۰۰ افزایش یافت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: از این تعداد ۷۴ درصد آقایان و ۲۵ درصد بانوان بودند.

نظر شما