شناسهٔ خبر: 67610946 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جشنواره موسیقی موغام در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شد

جشنواره «موسیقی موغام» موسیقی مقامی استان آذربایجان‌ شرقی که دارای پیوندی عمیق با ادبیات و شعر عاشقی است در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، در راستای تحقق موضوع ساماندهی و حرفه‌ای‌سازی گردشگری رویداد از راهبرد ساماندهی مقصدها و مسیرهای جدید گردشگری، رویداد گردشگری جشنواره «موسیقی موغام» یا موسیقی مقامی سبکی از موسیقی عامیانه و فولکلور در موسیقی آذربایجانی که هر ساله در بازه زمانی 30 بهمن‌ ماه لغایت 3 اسفندماه در استان آذربایجان‌ شرقی برگزار ‌می‌شود در فهرست رویدادهای گردشگری کشور و در سطح استانی به ثبت رسید.

جشنواره «موسیقی موغام» به منظور حمایت و صیانت از موسیقی مقامی آذربایجان (موغام) با رویکرد وحدت ملی و نیز استفاده از مفاهیم و آموزه‌های انسانی در موسیقی مقامی با اهدافی نظیر صیانت از موسیقی اصیل و فاخر موغام، ایجاد روحیه نشاط و هنر دوستی در میان عموم شهروندان و ارتباط مدنی با فرهنگ‌های مختلف سرتاسر ایران زمین و ایجاد اتحاد و وفاق ملی برگزار می‌شود.

سال گذشته، جشنواره «موسیقی موغام» در 2بخش خوانندگی (ویژه آقایان) و نوازندگی در 2گروه سنی (9 تا 17 سال) و (18 تا 40 سال) به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز برگزار شد که این مجموعه در سالهای اخیر، آغازگر این حرکت فرهنگی و بومی بوده است.

متقاضیان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع‌رسانی‌های جشنواره به نشانی اینترنتی www.anjomanmusic-eaz.ir مراجعه کنند.

موسیقی مقامی یا «موسیقی موغام» نوعی از موسیقی عامیانه و فولکلور در موسیقی آذربایجانی است که به موازات موسیقی دستگاهی ایرانی، موسیقی مقامی عربی و ترکی‌ است.

به گزارش تسنیم، در سال‌های اخیر موسیقی مقامی آذربایجانی، خود را در سنت‌های شفاهی‌سازی نشان داده‌، این سنت در قالب هفت مقام اصلی دسته‌بندی شده‌ است که این هفت مقام عبارتند از: راست، سه‌گاه، شور، شوشتر، بیات شیراز، چهارگاه، همایون و سه مقام جنبی سارنج، شهناز و نوع دیگری از چهارگاه که هر مقام با گامی سازمان‌یافته و با معنا و احساسات زنده همراه است و در قالب مایه اجرا می‌شوند.

انتهای پیام/

نظر شما