شناسهٔ خبر: 67610023 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آخرین وضعیت جسمانی گنجینه زنده بشری

وضعیت جسمی اردشیر مجرد تاکستانی که به عنوان گنجینه زنده بشری شناخته می‌شود، پایدار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدعباس عظیمی مدیرعامل این موسسه در تماس تلفنی با همسر استاد اردشیر مجردتاکستانی هنرمند پیشکسوت نگارگر، گنجینه زنده بشری در میراث ناملموس یونسکو و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت در جریان آخرین وضعیت جسمی این هنرمند قرار گرفت.

مجردتاکستانی چند روز قبل به علت مشکل قلبی در بیمارستان بستری شد و شب گذشته پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شد.

 

اردشیر مجرد تاکستانی متولد 1328 یکی از نقاشان مکتب مینیاتور است. وی نگارگر و محقق نگارگری و تذهیب و تشعیر فارغ‌التحصیل هنرستان هنرهای تجسمی است. وی نمایشگاه‌های انفرادی در زمینه نگارگری برگزار کرده و در بیش از بیست نمایشگاه گروهی در چندین نمایشگاه خارجی نیز حضور داشته است.

در 26 آذر ماه سال 1399 استاد اردشیر مجرد تاکستانی به همراه استاد محمود فرشچیان و سه نفر دیگر از اساتید نگارگری ایران به عنوان گنجینه‌های زنده بشری، در فهرست میراث ناملموس یونسکو ثبت شدند.

وی مدرس مینیاتور در هنرستان‌های گرافیک دانشگاه تهران و از داوران نخستین دوسالانه نگارگری ایران است. از وی مقالاتی در زمینه ابروباد در دایرهٔ المعارف بزرگ اسلامی و تاریخچه تذهیب در دایرهٔ المعارف بزرگ شیعه به چاپ رسیده است. تاکستانی سرپرست کارگاه مرمت و صحافی سنتی نسخه‌های خطی و نفیس حرم فاطمه معصومه است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما